Hej,
Jag har en äldre spegel som behöver repareras.

Fasettslipat glas i träram, som var påväg att falla ur, fastsatt med gammal smulig kork och spikar.

Hur sätter jag bäst fast glaset i träramen på ett mer modernt och beständigt sätt?
Jag vill helt undvika att limma dit glaset, då det blir snudd på omöjligt att ta ut det igen om man vill måla om ramen eller liknande.

Har funderat på att använda linoljekitt för träfönster-kittning, eller silikon på tub. Tacksam för förslag!

• Oval spegel med fasettslipat glas i en träram, reflekterar en ljuskrona. Dekorativ matta syns under spegeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasettslipat glas i träbehållare, syns på en färgglad matta, med del av äldre träram som håller glaset.
    Skapa konto
N
Om du kommer åt glaset från baksidan så lägger du glaset så det ligger rätt i ramen. Du kan sätta tejp eller något på yttre sidan så glaset hålls stilla. Sedan gör du en fog runtom som blir där glaset och ramen möts. När du någon gång behöver ta loss glaset så skär du bara bort fogen. Använd något bra monteringslim inte silikon.

Nu har jag slutfört projektet.
Efter lite letande på hornbach hittade jag en produkt som marknadsför sig som någonstans mellan bygglim och silicon. Dvs ett bygglim med mycket flex: Soudal, Fix All - ’flexi’.

Jag lade fog runt hela ramen först och lät spegeln sjunka på plats, därefter vände jag hela konstruktionen och placerade spegelglaset på två plasthinkar vilket lät mig tvätta bort dig som läckt ut på spegelns framsida mellan ram och glas.
Efter 12h fäste jag två träbitar på baksidan för extra stabilitet och spikade dit bakstycket i trä.

Resultatet blev mycket bra och eftersom spegeln fick sjunka på plats med fog så blev det minimalt med spänningar och ingen buktning åt något håll.

• Oval spegel med träram och fog, två träbitar på baksidan för stabilitet, placerad på filtmatta efter renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Träram med spegel, fixad med fogmassa längs kanterna och förstärkt med träbitar på baksidan, inomhus på ett arbetsbord.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.