Hej,
Håller på att renovera min gavel på huset som är sönder.
Huset är reveterat men gavlarna är slätputsade.
Nu till frågan, hur mycket bruk kan jag fylla per gång.. är allt från 1cm till 4cm ”se bild”
Har lagt på en omgång och grundat.
Håller på att renovera min gavel på huset som är sönder.
Huset är reveterat men gavlarna är slätputsade.
Nu till frågan, hur mycket bruk kan jag fylla per gång.. är allt från 1cm till 4cm ”se bild”
Har lagt på en omgång och grundat.
Du ska se till att fästa upp ett putsnät, där det lagas, då hänger det nya kvar. Sen tjocklek, det går inte kanske som lekman att lägga på för tjockt, då måste smeten vara exakt i konsistens. Så släng på någon/ra centimeter och låt det brinna till, utan att släta ytan. Den ska vara skrovlig, så nästa pålägg fäster. Vänta några timmar så första lagret hinner brinna till och bli stadga i. Sen det sista jämnas ut med en bräda för att få jämnt på hela ytan och sist med en filtbräda.
Vad är det för bruk?
Ok tack för ditt svar!J jonaserik skrev:Du ska se till att fästa upp ett putsnät, där det lagas, då hänger det nya kvar. Sen tjocklek, det går inte kanske som lekman att lägga på för tjockt, då måste smeten vara exakt i konsistens. Så släng på någon/ra centimeter och låt det brinna till, utan att släta ytan. Den ska vara skrovlig, så nästa pålägg fäster. Vänta några timmar så första lagret hinner brinna till och bli stadga i. Sen det sista jämnas ut med en bräda för att få jämnt på hela ytan och sist med en filtbräda.
Trodde att vädret skulle vara med mig men har gått under 5grader på natten så den suger… så har inte vågat påbörja andra lagret!
Kolla vad det är för typ av puts på den befintliga väggen. Om det är gammalt hus kan det vara mindre eller helt utan cement. Och om du lägger på ett hårdare KC bruk kommer det kanske släppa från det mer porösa bruket.robbannnnn skrev:
Många gör fel med t.ex tegel och kompilerar med Cement bruk, varvid stenarna går sönder så småningom.