Hej,

Håller på att renovera min gavel på huset som är sönder.

Huset är reveterat men gavlarna är slätputsade.

Nu till frågan, hur mycket bruk kan jag fylla per gång.. är allt från 1cm till 4cm ”se bild”

Har lagt på en omgång och grundat.

• Hand mäter tjockleken på bruklagret på en slätputsad gavel, med måttstock som visar 1-4 cm, mot en vit bakgrund och träribbor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska se till att fästa upp ett putsnät, där det lagas, då hänger det nya kvar. Sen tjocklek, det går inte kanske som lekman att lägga på för tjockt, då måste smeten vara exakt i konsistens. Så släng på någon/ra centimeter och låt det brinna till, utan att släta ytan. Den ska vara skrovlig, så nästa pålägg fäster. Vänta några timmar så första lagret hinner brinna till och bli stadga i. Sen det sista jämnas ut med en bräda för att få jämnt på hela ytan och sist med en filtbräda.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du ska se till att fästa upp ett putsnät, där det lagas, då hänger det nya kvar. Sen tjocklek, det går inte kanske som lekman att lägga på för tjockt, då måste smeten vara exakt i konsistens. Så släng på någon/ra centimeter och låt det brinna till, utan att släta ytan. Den ska vara skrovlig, så nästa pålägg fäster. Vänta några timmar så första lagret hinner brinna till och bli stadga i. Sen det sista jämnas ut med en bräda för att få jämnt på hela ytan och sist med en filtbräda.
Ok tack för ditt svar!

G grovspacklarn skrev:
Vad är det för bruk?
Det är Puts- & murbruk C KC FINJA jag tänkte bygga upp med och sen tänkte jag ha Putsbruk C FINJA fin KC som sista lager

robbannnnn robbannnnn skrev:
Det är Puts- & murbruk C KC FINJA jag tänkte bygga upp med och sen tänkte jag ha Putsbruk C FINJA fin KC som sista lager
Drygt 1cm per skikt då. Går säkert bra att smeta på mycket mer än det om du inte bryr dig om reglerna

C
Tänk dock på att det är fel säsong för murarbeten utomhus. Minst +5 grader under hela torktiden.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J
G grovspacklarn skrev:
Drygt 1cm per skikt då. Går säkert bra att smeta på mycket mer än det om du inte bryr dig om reglerna
Nej det kommer att spricka om man putsar för tjocka skift..

J
C cpalm skrev:
Tänk dock på att det är fel säsong för murarbeten utomhus. Minst +5 grader under hela torktiden.
Samt i materialet när man utför putsningen..

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nej det kommer att spricka om man putsar för tjocka skift..
Så är det givetvis, men det finns marginaler. Allting behöver inte hålla i 50 år

J
G grovspacklarn skrev:
Så är det givetvis, men det finns marginaler. Allting behöver inte hålla i 50 år
Men krympsprickorna kommer att komma betydligt tidigare än så, är man inte en van putsare så rekommenderar jag inga tjockare påslag med traditionella bruk..

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men krympsprickorna kommer att komma betydligt tidigare än så, är man inte en van putsare så rekommenderar jag inga tjockare påslag med traditionella bruk..
Jo jag skrev ju att drygt 1cm är att rekommendera

Trodde att vädret skulle vara med mig men har gått under 5grader på natten så den suger… så har inte vågat påbörja andra lagret!

Trodde att vädret skulle vara med mig men har gått under 5grader på natten så den suger… så har inte vågat påbörja andra lagret!
Fegis!

Kolla vad det är för typ av puts på den befintliga väggen. Om det är gammalt hus kan det vara mindre eller helt utan cement. Och om du lägger på ett hårdare KC bruk kommer det kanske släppa från det mer porösa bruket.

Många gör fel med t.ex tegel och kompilerar med Cement bruk, varvid stenarna går sönder så småningom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.