Hej.

Vi skulle gräva 10cm intil husvggen för att lägga ner en rabattkant (skall bli en "stenyta") när det började rasa ner lite gjord, efter ytterligare grävning ser det ut som bifogade bilder.
Vi har ägt huset i 3 år.

Det jag vet om:
* Besiktningsprotokollet varnade att det använts "organiskt material" utanför grunden och att det fanns risk för jordras.
* På bilden syns isolering och frigolit, det är detta som är "inuti" varmluftsgrunden och man kan alltså i princip krypa in i grunden utifrån i nuläget, om man är liten nog.
* Jag vet inte om det är gjort någon dränering, huset i sig ligger på en "höjd" så dränering är kanske inte så viktig?
* Stuprören har jag "grävt ned" tidigare år, är ett rör som går under jorden 1-2 meter och sedan upp igen, för att undvika att vattnet går diirekt ut mot husväggen.

Nu tänkte jag försöka fixa detta för denna delen av huset som syns på bilden (det finns 2 altaner och1 jordkällare på andra sidor av huset så jag har inte planerat att fixa huset runt om, om det inte absolut behövs).

Så nu till min fråga, vad bör jag göra för att ordna upp detta? Räcker det att jag lägger ner en ny "täckskiva" och fyller?
I så fall bör jag använda en "pordränskiva" och montera den som Byggmax föreslår, fast skippa dräneringsrören (om det nu inte dyker upp något dräneringsrör när jag fortsätter att gräva) ?

Grävd jordgång intill röd husvägg för planteringskant, synlig isolering, verktyg och skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Erosion vid husgrund med synlig isolering och frigolit under grävning för rabattkant.
Skapa konto

Skadad isolering och frigolit syns under husgrund efter grävning, med sten och jord som raserat intill.
Skapa konto

Tack på förhand! :)

Lite fler bilder efter dagens grävning.
Grävd ränna längs husgrund med röd fasad, verktyg på marken, efter avslutad grävningsdag.
Skapa konto

Grävning vid husgrund som visar en delvis eroderad och exponerad grund med synliga stenar och jord.
Skapa konto

Grävd mark vid husgrund med synliga dräneringsrör och stenar.
Skapa konto

Det ser ut som om huset är grundlagt med Lecabalkar, i så fall troligen med en isolerad betongplatta mellan balkarna. Om detta är korrekt och avrinningen från huset är bra, räcker det med att fylla upp med makadam så att inte råttor och annat elände bosätter sig där. 8-16 är en mer lätthanterad fraktion om man skall göra det för hand.

• Gilla
GreenMoose
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.