Har ett par skadade områden på diskbänken. Någon som vet hur man lagar och var man få tag på grejer? Diskbänken är från HTH men det borde inte spela någon roll... färg grå och lätt mönstrad. Laminat
Skadat område på grå mönstrad laminatdiskbänk med synlig träkärna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog kört.

Sätt över en bit tejp/självhäftande plast, eller spackla över med Plastic Padding.
Det sistnämnda är nog det hållbaraste.

Och så lägger du en skärbräda eller något så det inte sticker i ögonen.

Vad var det som gav upphov till skadan?
 
Några otestade förslag:
1) försegla med lamineringsepoxi och spackla med reparationsgelcoat om du kan hitta rätt nyans i båttillbehörsaffären.
2) fräs en fals i hela skivan, försegla och passa in en list i trä eller metall.
3) såga bort kanten på skivan, försegla och kantlista med ädelträ.

Hur skadan kommit dit har jag inte med att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
jimbomb och 2 till
  • Laddar…
Mattias förslag 3 är det som troligen fungerar och är enklast att utföra.
Instruktioner steg för steg.

1. Gör kantlisten. Ädelträ har ofta taskiga limegenskaper. Långa presstider och gifter sig dåligt med lim. Ek fungerar. Halvlång presstid. Nackdel med ek är att den blir svart när den exponeras för vatten. Det kräver bra ytbehandling som jag kommer till senare,
Hyvla (eller låt hyvla) ett ämne som är exakt som den färdiga listen. Profilera kanter. Putsa.
Extrainfo. Om ytan som listen skall limmas på är spånplatta är det en fördel om listens yta är sågad och inte hyvlad.

2. Tag loss bänken och lägg den på bockar.

3. Såga bort så mycket som behövs för den nya listen. Verktygen du behöver är :
Sänksåg med skena
Japansåg om det finns ett innerhörn
Handöverfräs med fasstål med kullger.
Bra maskeringstape.
Enkelgradig fil om det finns innerhörn
240 eller finare sandpapper och hård putsklots.

Tejpa ytan som skall sågas för att minimera risken för urslag.
Mät in noga hur du skall såga. Lägg upp skenan och gör det med sänksågen.
Innerhörn sågar du fram till. Resten tar du med japansågen
Innan du tar bort maskeringen. Fräs en fas på laminatet som absolut inte får nå ner till spånplattan.
Har skivan ett innerhörn får du användning för den enkelgradiga metallfilen. Med den och viss försiktighet går det att få fasen ända in i hörnet. Ett försiktigt tag ovanifrån brukar räcka.
Polera fasen med det fina sandpappret och den hårda putsklotsen. Hård skall den vara för att inte sandpappret skall böjas runt kanten och repa ytan på laminatet.

4. Fasa kanten på listen med samma verktyg och inställning som på laminatet.
Handritad skiss som illustrerar fasad kantläggning på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapa till listen exakt som den skall vara. Kolla mot bänken. Är det geringar... tejpa fast den du sågar först och justera in och tejpa fast tills alla delar passar.

5. Limning
Nu behöver du den bra maskeringtapen. Lite om maskeringstape för limning.
Tapen skall ha ett klister som sitter när du vill och sitter kvar på tapen när du tar bort den så att det inte sitter en massa kladd på dina ämnen. Inte lossna men gå att ta loss.
Pappret skall ha en bra töjning och bra styrka.
Den bästa tapen för ändamålet är 3M-standard. Den är kosmiskt dyr så den går nästan inte att komma över. Marknaden skräms bort när en rulle kostar mer än 100 spänn.
Fluggers maskeringstape duger. Bra klister men lite svagt papper. Såldes tidigare som American-tape till billackerare.
Tape som absolut inte duger är Tesa och alla billig no-name. Rusta och liknande.
Annat du behöver är.
Vanligt PVC-lim. Korthårig roller. En spillbit för limmet.

Tag en list i taget. Lägg en klick lim på spillbiten och arbeta in det i rollern. Den skall vara våt men inte så det droppar. Tänk som när man rollar en vägg och man rullat ett par meter och rollern är perfekt infärgad så att ytan blir precis som man vill. Så skall rollern vara. Då går det att rolla lim påen kant utan att det kommer en enda droppe på ytan.
Rolla spånkanten på skivan först. Den suger väldigt mycket.
Sedan drar du ett tunt lager även på listen. Utan att fylla på rollern.

Nu trycker du listen, för hand, mot kanten med bestämt tryck. Om du lyckats med mängden lim borde det tränga upp lim i fasen hela vägen men inte så det går ovanför. Håll den i exakt rätt läge i ca en minut. Nu kan du släppa försiktigt och spänna fast listen med en remsa maskeringstape i bägge ändar. Öva lite innan. Efter ett tag får du känsla för hur mycket tryck tapen tål.
Sätt också en bit tape på mitten av listen, Nu är sista chansen att justera listens läge.
Fortsätt och sätt tape med ca en dm mellanrum längs hela listen.

Upprepa med alla lister tills det är klart. Gå sedanoch fika.

6. Efter någon timme tar du bort all tape. Vänta inte för länge. Då blir det svårt att få bort limmet som trängde upp i fasen. Det har krympt lite så det ser inte lika illa ut som du trodde när du limmade.
Tag ett vasst stämjärn. Sätt an eggen i fasen mot eklisten riktad inifrån laminatskivan i ungefär 90 graders vinkel. Sickla genom att dra stämjarnet längs fasen med försiktigt tryck. Gör du rätt så kommer allt lim upp och ytan blir som hyvlad. Låt det inte byggas upp för mycket lim på stämjärnet. Då kan det börja kladda ner listen. Det vill du inte därför att det då måste slipas bort och risken för att skada laminatet är stor.
När du är klar har du en ny obehandlad kantlist på plats :).
Handritad illustration visar processen för att avlägsna överflödigt lim från en kantlist med ett stämjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


7. Ytbehandling.
Maskera laminatet (med den fina HP-Flugger tapen som jag redan lurat dig köpa) ca en halv mm från fasen. Inte ända fram. Laminat består av en massa tunna träfiberskikt som pressats ihop under tryck. En fasad kant är då en sugande yta. Det skall vi använda till vår fördel. Betsa och lacka listen med lämplig metod. Frågar du mig så är olja olämplig.
Lägg gärna på ett extra lager då bänkkanter slits hårt.
Tag bort tapen. Om allt gått som det skall kommer du känna en taggig kant av lack på kanten av laminatet. Den är lika tjock som maskeringstapen och inget att oroa sig för. Med ett vasst stämjärn som du lägger helt platt går den att stryka bort utan att laminatet tar skada. Rena magin. När du gjort det är skivan klar. Limfogen är skyddad av lacken som går förbi den upp på laminatet.

8. Återsår bara att återmontera. :wow: :beer:


Mvh Findus
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Findus reparation fungerar säkert men på sikt kan det löna sig att följa med sin tid och byta till rostfri plåt. Det är efterkrigstid nu......... nya tider!

Diskbänkar av trä eller skivmaterial hör hemma på 1920-30-talen och hade redan så gott som försvunnit för att de är opraktiska och har dålig hållbarhet men så plötsligt vände trenden och nu är vi på god väg tillbaka till en träbalja på ugnsbänken enligt 1800-talsstandard.......
 
  • Gilla
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Hade jag själv en så skadad diskbänk så hade jag nog bytt den.
En laminatbänkskiva är ju egentligen väldigt billig.

Men helst gjort som Heimlaga skriver, bytt till en rf plåtbänk.
Har själv en sådan i mitt "nya" hus, byggt 2010. Bänken är 2200 mm lång, och får ta hand om mycket vatten och annat, som annars hade runnit ner och förstört skåpluckor och golv.
 
Rostfritt är trevligt. Om man nu tycker om rostfri bänkar. Jag har alltid rekommenderat rostfritt om jag blivit tillfrågad.

Men nu har TS redan en bänk. Om lamintbänken är billig vet jag inte. Retro-laminat från virrvarr perioden. Underlimmad ho. Design-kant som nog är avsedd att se ut som plyfa. Kan vara kanderat skräp. Kan vara LG-collection. Inte lätt att se på en detaljbild.

Även om jag gillar rostffritt så hade jag nog lagat den och låtit den ligga den tekniska livslängden ut. Laminat är inte så illa om man kan förlika sig med utseendet. Kan ju försöka vara hjälpsam mot smeder under tiden så att jag kan få ett vettigt pris på en ny när det är dags. Föresten alltid en god ide att vara hjälpsam ;).

Mvh Findus
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.