Jag bor sedan ett år i ett 1960-talshus i Sthlm med kallvind. Nu i jul har jag i barnens lekrum satt upp 2 takkrokar med 4 borrhål vardera för att hänga romerska ringar i. Dessutom har det blivit några extrahål när jag letade reglar. För att vara säker på att ringarna sitter bra har jag krupit upp på vinden och lyft undan isolering och kan konstatera att jag tillslut träffat bra reglar/balkar. Ovanpå innertaket såg jag, vilket jag inte hade en aning om tidigare, att det är det en plasthinna som jag nu gjort hål i på några ställen. Jag antar att hinnan fyller en ångspärrande funktion. Behöver jag täta dessa hål och hur gör jag bäst det?

I några fall när jag sökte regel borrade jag utan att träffa regel och de hålen kan jag i vissa fall vid behöv täta ovanifrån med ångspärrande tejp (även om jag helst vill undvika att röra om i isoleringen igen och, om det behövs, hellre tätar underifrån med silikon). Men i andra fall när jag har träffat regel kan jag ju inte se hålen ovanifrån, är det silikon som gäller underifrån då? Och behöver jag täta de hål som har skruvar i sig?

Jag kan tillägga att vinden är i bra skick utan synliga fuktskador. Vinden har i sig bra naturlig ventilation då det inte är byggt helt tätt mellan yttertak och vind. Isoleringen på vinden består av glasull som ligger i fack med lösa spånskivor ovanpå. I övrigt har huset självdrag med gamla otäta 2-glasfönster. Jag har tänkt sätta in ett par freshventiler på ovanvåningen, men det har ännu inte blivit av.

Den vänstra ringen på bilden sitter i en bärande balk. Den högra ringen sitter i en tjock regel som jag säkrat ovanifrån.

• Tak med två takkrokar för romerska ringar och synliga borrhål i ett 1960-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

surris
En ångspärr ska ju alltid va hel/tät. Tejpa de hålen du kommer åt från vinden. Där skruvarna sitter är det lugnt, blir tätt runt skruven när den skruvas genom ångspärren. Om du inte kommer åt att tejpa så funkar väl silikon.

• Gilla
johanlund77
  • Laddar…
Rickard.
Fyll hålen med målarfog och dutta på lite färg det räcker. Mest för att snygga till insidan men det skulle också stoppa luften.

• Gilla
johanlund77
  • Laddar…
Använd något annat än silikon - Latexfog t ex. Silikon är ett helsike om/när man ska måla.

• Gilla
johanlund77
  • Laddar…
useless useless skrev:
Använd något annat än silikon - Latexfog t ex. Silikon är ett helsike om/när man ska måla.
Så blev det, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.