Hej,

Har ett gammalt badrum i källarplan med en härligt igenslammad gjutjärnsbrunn. Har läst en del trådar här om hur man kan komma åt att rensa, och tänkte försöka ge mig på det. Men i min okunskap funderar jag på om jag inte bara flyttar problemet till ett värre ställe än där det är nu.

Vi byggde ett helt nytt badrum från scratch när vi flyttade in i huset, och det nya är beläget rakt ovanför det gamla där det förr endast fanns en minimal garderobstoa. När avloppet till den gamla toan på huvudplan revs bort hamnade tyvärr mycket bös (tänk typ grusstorlek) i badrummet under som hittade sin väg ner i golvbrunnen... Fail deluxe.

Jag funderar nu på om jag skulle försöka spola bort stoppet. MEN, denna brunn befinner sig bara ca 2 meter från utloppet ur huset ner mot gatan. Har jag tur så löser sig allt finfint, men om jag har otur flyttar jag bara på skiten ett par meter.

Vad brukar det vara för dimensionering på avloppet ut från huset?
Finns det en risk att jag sätter stopp för hela avloppet? Och tvingas gräva/bila upp och byta för jag gör skadan värre än vad den är i dagsläget?

Kan tillägga att allt är gammal gjutjärn. Badrummet i källaren nyttjas inte särskilt ofta alls, men med en fungerande brunn skulle badkaret där användas lite mer iaf. Byte av alla gjutjärnsrör kommer ske men är inte prioriterat än på ett tag om det inte totalhavererar vill säga.

Är de stopp i brunnen eller rören ut?
Brunnen är väll bar lyfta gallret "locket å gräva ur med handen?
Ta bort skruven som sitter i den å kolla med rännsfjäder sedan eller högtrycks spola rören
Fick fixa detta förra veckan mina sedan -56 inga problem

Har du ingen resbrunn på vägen ut ur huset?

Beställ en villaspolning från valfri avloppsfirma. Kostar ca 1500.

Har grävt ur med hand så långt jag når men på andra sidan vattenlåset sitter skräp kvar. Skruven sitter fastrostad. Borra upp?
Kanske dum fråga, men håller rör från medeltiden för högtryck?

@topmount - Har två små brunnslock på avloppets förmodade väg ut över tomten. Menar du att jag kan gå den vägen också på något sätt?

Ja du får nog försöka öppna den skruven VÄRM på den Har du tur är den av mässing kolla
Öppna luckorna å testa bakvägen Säkert mässing muttrar

J jagkanspika skrev:
Har grävt ur med hand så långt jag når men på andra sidan vattenlåset sitter skräp kvar. Skruven sitter fastrostad. Borra upp?
Kanske dum fråga, men håller rör från medeltiden för högtryck?

@topmount - Har två små brunnslock på avloppets förmodade väg ut över tomten. Menar du att jag kan gå den vägen också på något sätt?
Ute på tomten tror jag inte du skall behöva gå, finns det ingen rens brunn inne i huset på någon av stammarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.