Mikael_L
Paul, saknade det gamla köket socklar och stödbenen under skåpen syntes?
Eller hade du bara börjat rivningen lite innan du kom ihåg kameran...

My gosh! Grattis till bygget. Kul att du delar med dig. Bilderna skulle ju sitta som en smäck i en marknadsföringsbroschyr för dig :) Men, det är ju precis vad det är nu :D

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul, dina inlägg här på byggahus är uppskattade av alla för att de är både jordnära och samtidigt framåtsyftande.

Det är roligt att se att du lever som du lär. Vilket referensobjekt du har att visa upp för framtida kunder!

Några personliga kommentarer:
Det största lyftet är när du ersatte banankartongerna under trappan med garderober :rolleyes:
Därnäst när du tog bort överskåpen över spis/diskbänk. Allt blev mycket luftigare.
Och sedan fick en hel bänkskiva för spis och disk. Blir ju mycket snyggare.

Men den här svart/grå/vita inredningsstilen undrar jag över.
Kommer de att sluta att göra kameror som tar färgbilder, eller varför är all färg tabu?

Till slut en liten fråga:
Har du bytt ut alla skåpen till nya, inte bara det som syns?
Kan tänka mig att det kunde bli snyggt med att bara lacka dörrar och lådfronter också.
Men det kanske inte hade blivit billigare.

Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Därnäst när du tog bort överskåpen över spis/diskbänk. Allt blev mycket luftigare.
Det var ju ett jättelyft!

Samt att slippa all kontinentalhöjd, utan snygga täcksidor upp till tak och högre skåp.
Både snyggare och mer praktiskt.

Hemmakatten
Jag har sett en liten gästtoa med kakel från Marocko i härliga färger. Resten av toan gick också i marockansk stil. Jättehäftigt, speciellt med tanke på att resten av huset var typiskt "svensk lagom-stil".

Paul-Staffanstorp
Nu har det ramlat in en del här. :P
Ska försöka svara på det mesta så gott det går. :)

Köket är helt nytt alltihopa och jag har valt gråa stommar genomgående i hela köket samt svarta Intivolådor överallt.
Väggarna är faktiskt gråa och taket vitmålat för att få lite kontrast.
Med åren har jag konstaterat att det där med färger tröttnar man på och när det då gäller köket som är en ganska stor investering så valde vi denna linjen eftersom man kan färgsätta med annat och t.ex måla om väggar för en ganska billig peng om man vill det.
Men eftersom vi haft ganska färgrikt innan med röda och gula tapeter så behövde vi neutralisera lite en tid. :)

Bakom skåpen vid trappan är där numera byggt en vägg anpassad efter de tre vitrinskåpen och eftersom jag nu blev färdig att göra detta så kunde jag få gipsat igen takstolen in mot trappan samt hela vägen upp och även gipsa in den provosoriska spaljen av 28x70 som agerat skyddsräcke på ovanvåningen...så efter 10år blev det till slut komplett. :P
Där dessa skåpen står idag stod fram tills dagen innan bilden togs ett FULT furuskåp som dolde utrymmet under trappan.
Detta utrymmet kommer vi åt via ett litet hål i väggen inne i klädkammaren som ligger på andra sidan trappan så man kan utnyttja detta utrymmet också.

Att jag inte valde att "bara" måla om var mycket för vi ville ha skåp ända upp samt lådor i bänkskåpen istället samt två rejäla skafferi med backlådor istället för det opraktiska 60cm utdraget vi hade innan.
Eftersom vi även var trötta på kaklet och bänkskivorna så fanns aldrig alternativet i mitt huvud att spara någonting utan det var bara storsläggan på skiten och bygga om allt... allt eller inget var min melodi i detta läget. ;)

Det gamla köket saknade inte socklar utan de hade jag redan ryckt innan den bilden togs ;)

Har jag missat någon fråga så fråga igen... :)

...och än en gång tack för all feedback :)

Paul-Staffanstorp
Så här ser lådorna ut om någon var nyfiken och skåpens insidor och hyllor är alltså gråa. :)

DSC01408.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01409.JPG
Skapa konto
DSC01410.JPG
Skapa konto

J
Riktigt stiligt, vilket lyft!

Riktigt snyggt Paul! Är oxå den färgglada typen med blyertsgrått kök.
Jag har dock bänkskivor i ek som "värmer" upp det grå.
Ser att det är fler än jag som har problem med plastbyttor ! :)

Paul-Staffanstorp
Haha... Just nu var det kaos i lådorna då jag bara spontant ryckte ut dem och tog bilderna för jag tänkte att folk kanske undrade vad svarta intivolådor var... Annars brukar tanten ha bra koll på sina burkar... ;)

Paul, en sak jag glömde skriva:

Att du ändrade köks- och hallgolvet från de diagonalt liggande plattorna till att de ligger parallellt med väggarna gör väldigt mycket för att intrycket nu är snyggt och stilrent.
I alla fall på bilderna. Säkert IRL också.

Hur blir färgsättningen?
Röda paprikor i en skål till jul, gula till påsk och gröna till midsommar :D

Paul-Staffanstorp
Hehe... Jo, golvet gjorde löjligt mycket även i verkligheten. :)

Tilläggas kan att det gamla golvet var det första klinkergolv jag la i mitt liv för ca: 11år sedan och jag har aldrig varit riktigt glad för det då fogarna var rent för stora samtidigt som det var en för liten platta på den stora ytan...

Färgsättningarna får kvinnan i köket sköta ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Hehe... Jo, golvet gjorde löjligt mycket även i verkligheten. :)

Tilläggas kan att det gamla golvet var det första klinkergolv jag la i mitt liv för ca: 11år sedan och jag har aldrig varit riktigt glad för det då fogarna var rent för stora samtidigt som det var en för liten platta på den stora ytan...

Färgsättningarna får kvinnan i köket sköta ;)
Det kanske räcker med henne. Skippa du paprikorna :o

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Haha... Jo så kan man ju med tolka det... ;)

Snyggt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.