N
Hej. Lite klurig situation här.
Har bygglov från 2011 för att renovera och bygga till 50% av befintligt hus.
Då hette det att jag inte fick riva, bara renovera och bygga till, kunde inte ens hävda att huset var otjänligt och hävda ersättningsbyggnad.

Har inte börjat med huset än- det går inte att behålla något av huset, det är ett oräddningsbart rivningsobjekt och "renoveringen" kommer innefatta plattan, alla 4 väggar av huset = exakt samma resultat som att riva och bygga nytt, men betydligt krångligare. Grannarna säjer "Ähhh riv skiten och bygg nytt"
När bygglovet söktes gällde nån slags bullerskyddsgräns från flyget. Den gränsen är flyttad 2014 och min tomt ligger inte längre inom detta område.
Har pratat med kommunen och det verkar som jag nu 2015 skulle kunna få rätt att uppföra ett ersättningshus om bullret från motorvägen inte är för högt ( ett svagt sus ibland....)

Komunen sa så här idag:
1- skaffa/gör en bullerutredning
2- sök nytt bygg/rivningslov

Men varför måste jag söka nytt bygglov ?
Det har jag ju redan, jag vill bara riva och få bygga nytt enligt befintligt bygglov ? Bygger själv +1 kompis och ibland proffshjälp med vissa delar, tomten ligger utanför detaljplan i Härryda. Slapp både byggfelsförsäk. och är själv kvalitetsansvarig.

En del för och nackdelar:
++ Kan riva
+ Kan bygga större
+ Kan öka takvinkeln

- Kostnad för nytt bygglov
- Sån där byggfelsförsäkrning
- Ny tidsödande process
- Cert. kvalitetsansvarig

Alltså massa pengar, tid och krångel bara för att få riva istället för att renovera - Är detta verkligen rätt ? eller finns det kryphål eller referencer ?

Hemmakatten
Från det datum bygglovet beviljades har du två år på dig för att påbörja bygget och det (bygget) skall vara klart inom fem år från godkännandet av bygglovet.

Du behöver söka nytt bygglov för hela huset och dessutom rivningslov om du ska riva. Bullerutredning får du anlita företag för.

Bygglovsförsäkring behöver du inte. Det kravet är borttaget.

Att riva och bygga utan bygglov kan kosta flera hundra tusen i straffavgifter, så det är ingen bra idé.

• Gilla
Tänka
  • Laddar…
O
Du kan inte få göra mer på det bygglov som finns bara för att regler ändrats sedan dess. Dock låter det som att du måste söka nytt. Bygglov oavsett precis som redan skrivits

• Gilla
Tänka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.