Jag saknade en sån här tråd. Hoppas att andra kan komma med bidrag också :)

Hults bruk 0,7kg. Skaftet var limmat med någon sorts epoxy. Ingen kil hade använts. Jag tror att det här var något som gjordes av Hults bruk under en period eftersom jag har sett flera olika yxor som har monterats så här. Jag antar att alla yxskaft som har monterats utan kil börjar glappa förr eller senare.
Jag gjorde dessa saker:
Borrade bort epoxy, slog ut skaftet, bearbetade skaftet så att yxan hamnar ~15mm längre ner, sågade ett spår för kilen, sågade ut en kil från en bit ek som jag hittade i vedboden och lät den ligga i en burk med olja några dagar, skrapade rent ytan på skaftet, lät yxan ligga i ättikssprit några dagar, gjorde rent yxan med grov flapdisc för polering på vinkelslipen, monterade ihop och slog i kilen, oljade handtaget med Biltemas kinaolja (85% tungolja, 15% kokt linolja).

Jag antar att det här är en snickaryxa, eller har någon här en annan teori?
Hur gammal kan den vara?

Gammal yxa från Hults bruk med avtaget skaft och röd färg på verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla yxhuvud i genomskinlig plasthink med ättikssprit, rost och färgrester syns på metallytan.
Skapa konto
Närbild på en yxas huvud där skaftet är fastsatt utan kil och visar spår av epoxylim.
Skapa konto
Yxa från Hults bruk med 0,7 kg huvud och nyligen bearbetat trähandtag liggande på verkstadsbänk med slipverktyg.
Skapa konto
Restaurerad Hults Bruk snickaryxa med omgjord skaftkil och oljat handtag på verkstadsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Big builder och 13 till
  • Laddar…
Oj, nu fick man en välbehövlig uppgift till att göra i stugan i sommar. Tack för genomgången.

Jag har renoverat flera yxor. Första yxan jag köpte, gjorde nytt skaft i ek, enda jag gör med den är att spänta tändved:
23998740130_ca9ff49de3_b.jpg

24211802471_b7b29e6a89_b.jpg

Sen gjorde jag nya skaft (i björk) till dessa billnäs yxor. Jag tänkte fel då jag gjorde skaftet till den stora yxan, det ska gå åt andra hållet. Men yxan funkar riktigt bra för det, jag klyver ved med denna 90% av tiden.
42540511350_57823b1690_b.jpg

Målade dem också, dom var svartmålade då dom var nya.
29471580697_7e35a65508_b.jpg

Den lilla yxan har jag huggt ner flera mindre träd, röjt buskar samt en liten björk med efter den brakade på mitten i en storm, bra att kvista med också.

• Gilla
Totte_S och 11 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Men yxan funkar riktigt bra för det, jag klyver ved med denna 90% av tiden.
Det är imponerande! Och ännu mer imponerande hur fantastiskt du lyckats renovera dina maskiner på resterande 10 % :geek:

• Haha
  • Gilla
Marcussjogren och 9 till
  • Laddar…
Trevlig tråd.

Fan va’ bra!
Jag har tänkt länge att fråga om råd med att fixa iordning gamla yxor.
Nu behöver jag inte starta en ny tråd plus att jag kanske tar mig i kragen o fixar de där gamla yxorna som jag ser varje gång jag går ned i källaren.
Toppen!(y)

precis vad vi ska göra i helgen, så att vi slipper slinta varje gång vi ska göra tändved. Eftersom yxan inte sitter fast ordentligt på skaftet och man inte vågar ta i när man hugger. Tack!

Jag läste att Billnäsyxorna var konstruerade för björkskaft. Skaftet är mycket tjockare vid infästningen än det brukar vara på modernare yxor med hickoryskaft, eftersom björk är ett mjukare träslag än hickory.
Skulle det vara helt bortkastad tid att tillverka skaft av björk till modernare yxor? Jag tänker mig 65-70 cm långa skaft till en yxa som väger 950 g och en som väger 1175 g.

Jag tror att ask är ett lämpligare träslag.

En 90 årig gubbe som jag kände för 15 år sedan(död nu sedan länge) berättade för mig om när hans farsa(!) köpt en yxa med hickoryskaft men hur gubben tog bort det skräpet och satte ett nytt skaft av rönn för det var det bästa enligt honom! (troligen bosatta i trakterna kring Piteå, om nu träslaget i skogarna runtikring spelade någon roll för valet..) Denna episod ska ha utspelat sig någon gång när 90 åringen var ung så antagligen på 30 talet.
Hoppas iallafall att denna kunskap kan vara något att bevara eller använda för alla hågade yxrenoverare där ute!

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Rönn har jag hört är ett bra val för skaft till verktyg och yxor också. Själv tycker jag björk känns bra i händerna, lite annan klang än Hickory som känns hårdare på händerna.

Min Roselli har skaft av björk. Funkar fint.

Kul tråd! Jag har pillat med några yxor. Jag testade att ta ett mindre Hults Bruk-huvud och göra mitt eget skaft, av ek som fällts för att göra plats för snickarboden i vilken jag skaftade yxan. Testade även lite läderslöjd. Extremt irriterande: verkar som att tryckknapparna i mässing inte finns hos slöjddetaljer längre.
Ekträ skaft under tillverkning i skruvstycke bredvid en skrovmålsrakkniv och träspån.
Skapa konto

Egenhändigt tillverkat yxskaft av ek för ett Hults Bruk-yxhuvud, visande ådringen och formen ovanpå ett arbetsbord.
Skapa konto

Närbild på ett slitet yxhuvud från Hults Bruk med stämpel "Made in Sweden" på bladet och en del av trähandtaget synligt.
Skapa konto

Yxa med handgjort ekeskaft och svart läderhölje med mässingsnitar på en verkstadsbänk.
Skapa konto

Efter feedback från detta eminenta forum insåg jag mitt misstag: ådringen på skaftet är åt helvete och skaftet kan mycket väl gå av när som helst. Som tur är var ju detta första yxan jag skaftade, så huvudet sitter så löst att man ändå inte kan gå så hårt på med den. Späntyxa helt enkelt.

Sen hittade jag ett yxhuvud i farmors garage, en gammal Gränsfors campingyxa som blivit duktigt misshandlad i fält. Tryckte dit ett nytt skaft, testade att slipa bort lacken (och loggan såklart) från ett biltemaskaft. Rekommenderas, blir bra efter lite olja!

Yxa med nygjort trähandtag av ek och nyslipat huvud utan märkning, ligger på vit yta.
Skapa konto

Närbild av ett nyskaftat Gränsfors campingyxhuvud med bortslipad lack och logga.
Skapa konto

Närbild på ett nytt yxskaft med kopparhylsa som kilsäkring i yxhuvudet.
Skapa konto

Tycker det blir väldigt snyggt med kopparhylsor från klämringskoppling som kilsäkring.

Sen fick jag lite feeling och gjorde några till.
Fem yxor med nyskaftade trähandtag i olika former och storlekar på en arbetsbänk med hål.
Skapa konto

• Gilla
Totte_S och 13 till
  • Laddar…
Lite OT, men såg att Fiskars nu har lite omgjord version på sina yxor. En "hybrid" mellan trä och deras vanliga fiberkompositskaft. "Norden". Möjligen svär man i kyrkan i en sådan här tråd, men men..
Fiskars yxa med hybridhandtag av trä och fiberkomposit, stående i en stubbe framför lägereld. Två Fiskars yxor med hybridhandtag i trä och fiberkomposit ligger på grenar vid vatten.
Skapa konto

• Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
Många verkar lovorda Fiskars yxor men jag såg att några få påstår sig ha problem med att metallen är för mjuk. Det skulle vara intressant att höra vad någon som är kunnig inom metallurgi tror om konstruktionen.
Här finns information om metallen som användes 2011: https://www.bladeforums.com/threads/fiskars-axe-production-details.1067509/

Plastskaften verkar hålla väldigt bra. Undrar hur bra infästningen är mellan träskaftet och plasten på Norden-yxorna.

Intressant om "The drop forged misconception": https://www.knivesandtools.com/en/ct/expert-review-fiskars-norden-n7.htm

Min Fiskars 8 lbs isocore maul verkar hålla skärpan iaf. https://www.amazon.de/dp/B078WFJDGR/

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.