Hej!

Jag håller på att renovera ett rum i lägenheten och nu har jag kommit till att fixa väggarna. Jag hade tänkt måla över den gamla tapeten, men då den var sprucken på vissa ställen behövde jag först skrapa bort den lösa tapeten. På vissa ställen visade det sig att putsen och betongen under de tre lagrena tapet inte fäster mot väggen, utan har släppt och hänger löst (se bilder). Det lät ihåligt och putsen sviktade när jag tryckte på den. Det slutade med att jag pillade bort lösa sjok av puts motsvarande ca 1 m2 innan jag kom till delar där putsen sitter mot väggen.

Min plan nu är att ta bort all lös vägg och därefter fylla i det jag hackat bort och jämna ut med gipsbruk innan jag fortsätter med målningen av tapeten. Finns det någon risk med att använda gipsbruk i det här fallet när ytorna är så pass stora? Finns det risk att den släpper från väggen med tiden så som det gamla har gjort?

Tips mottages gärna!

Närbild på en vägg med lösa lager av spruckna tapeter och puts som hänger fritt från underliggande betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vägg med lösa puts- och tapetlager där den underliggande betongen är synlig.
Skapa konto
Vägg med delvis bortskrapad tapet som avslöjar underliggande betong och puts.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.