J
Kan man inte leva med att det är kallt några månader om året? Synd riva upp det där... Innan fönster låter vettigt, nån isolering har väl väggen av sig själv, en liten radiator borde orka hålla dräglig temp...

Jo eller hur, helst vill man inte det. Nu sitter det en innandörr mellan verandan och den inre hallen. Här funderar vi på att öppna helt så att hallen och verandan blir ett och samma utrymme. Mest för att vi kommer ta en del av den inre hallen och göra plats för tvätt och värmepump, och då blir den inre hallen ganska liten.

Den inre hallen, till höger är tänkt att bli utrymme för tvätt. Garderoben i mitten på bilden ska rivas ut. Dubbeldörrarna till trappan kommer vi flytta till öppningen mellan vardagsrum och matrum. IMG_20160718_111555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett tag sedan senast inlägget nu, så här kommer en uppdatering!

Invändigt har vi nu själva rivit ner de ytskikt av papp (tretex?) som satt på väggarna på nedre plan, så nu har vi fått fram timmerstommen som det senare ska reglas ut och isoleras (möjligtvis 50 mm) på. Gick helt okej, dock mycket nubb! :)

Syllstockarna är just nu vårt största problem, och är också anledningen till att vi inte kommit längre. Grunden består av stående natursten, samt där emellan har man gjutit en grund som man gjutit hela vägen upp och runt det första liggande stockvarvet. Vilket innebär att vatten som tar sig in blir kvar, och i vårt fall orsakat mycket röta. I värsta fall så innebär rötan att vi måste riva ut golvbjälklaget om också golvåsarna blivit drabbade. Vi väntar nu på snickare som ska ta sig an det här jobbet i närtid.

Slänger med några bilder från hur det ser ut invändigt samt det ställe på syllen som jag testat mig på att riva litegrann.

I övrigt så har vi (målare) testat på att renovera upp ett av alla fönster men det tar dock för lång tid så vi kommer istället beställa nya av en lokal snickare.

Kommer fler uppdateringar snart, när det förhoppningsvis börjar hända lite grejer med hjälp av snickare :) Interiör av ett renoveringsprojekt med synlig timmerstomme, fönster och en demonterad radiator.
Skapa konto

Invändigt hörn av ett renoveringsprojekt med timmerväggar, en vit dörr, en vit kakelugn och renoveringsverktyg på golvet.
Skapa konto

Renoveringsarbete med synlig timmerstomme, rivet ytskikt och fönster på golv i ett gammalt hus.
Skapa konto

Skadad grund med synlig röta och byggnadsmaterial vid vit trävägg och stenmur.
Skapa konto

Tråkigt med den dåliga konstruktionen med syllstockarna! mycket lovande objekt i övrigt tycker jag! hoppas ni kan behålla dom fina golven!

Jonatanm535 skrev:
Tråkigt med den dåliga konstruktionen med syllstockarna! mycket lovande objekt i övrigt tycker jag! hoppas ni kan behålla dom fina golven!
Ja visst är det synd. Hade bara de som gjort det eller senare ägare uppmärksammat problemet och monterat en plåt över skarv mellan fasad och grundmur så hade problemet inte funnits.. :/

Men tack, hoppas med vi kan behålla golven! :thumbup:

J
Är fönstren ruttna, eller vad är dåligt? Känns synd att byta till nya... Har ni övervägt att spara karmar och innerfönster och bara göra nya bågar på de som är dåliga?

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Är fönstren ruttna, eller vad är dåligt? Känns synd att byta till nya... Har ni övervägt att spara karmar och innerfönster och bara göra nya bågar på de som är dåliga?
Bra fråga! Vi har övervägt det här från och till flera gånger.

Fönstren är inte så ruttna, utan mer riktigt dåligt underhållna. Innanfönsterna är såpass torra så många har spruckit pga det. Vissa av de yttre bågarna har ruttna bottenstycken men är väl överlag i hyfsat gott skick, så när som på delvis ruttet trä där hörnjärnen suttit.
Vår tanke var från början också att renovera upp alla fönster, men: Många rutor är utbytta sedan tidigare (alltså ej gammalt blåst glas kvar på alla ställen). Vid urplockning av rutorna (för att kitta om mellan glas och båge mot utsidan, rek från målaren) så har flera rutor till spruckit. De rutor som har hållit har riktigt dålig passform, så de går knappt att få i dem i bågarna igen.

Två ytterbågar, samt två delar av innanfönsterna har lämnats till en lokal snickare för renovering.

Sammantaget: Vi kan reparera ett fönster och kostnaden ligger på gissningsvis 14-17k per fönster.
Alt tillverka nya fönster, två-glas i samma modell och mått, för under 12k. Fördel med att tillverka nya som vi ser det är att vi slipper osäkerheten kring hur lång tid det tar innan fönstrena har reparerats, att vi slipper innanfönster och förstås prisskillnaden. Att måla och skrapa fönster själva hinner vi inte, så det vill vi inte beakta i det här läget :)

• Gilla
kes0 och 1 till
  • Laddar…
Vad tråkigt med syllen. Inte kul när moderniseringar slår så fel. Och trist med fönstren, reagerar lite på kostnaden, men jag har skrapat, kittat och målat själv, och bara lämnat in tomma bågar för byte av trä. Men har ni inte alls tid så är ju inte det ett alternativ kanske. Jag tänker att man inte behåller gamla fönster för glasen, utan för proportionerna och träkvalitén. Men jag tänker att det hade varit bättre för energivärdet att behålla innanfönster. Jag har ett äldre hus med ett par äldre fönster kvar, och nya dyra träfönster från byggfabriken på ett par ställen. Sitter 90-talsfönster som vi byter ut successivt som är helt ruttna. Kanske att vi haft otur med leverantören men du kan ju gissa vilka fönster som är bäst, det är de gamla som vi skrapat, kittat och oljat om. Vi tog ur glasen genom att ta bort kittet med feinen, tror inte att vi pangade en enda ruta denna gången. Om vi inte räknar fönstret jag tappade =)

Kan detta vara något ni väntar med? Testa att köra lite med slippapper och olja fönstren och låt dom sitta en säsong till. Om ni ska måttbeställa så är det ju inte ett så stor ingrepp att byta senare. kanske att när ni kommer in i det så har ni någon timma i veckan att stå i verkstan och skrapa och måla färg. Med bra upphängning och verktyg så går det rätt fort att fräscha till fönster. Ska inte säga att det är lätt, men det kostar kanske en hundring per fönster och kan bli en bättre lösning =)

Är det köket som ni skalat ner tretexen på? Tänker att i andra rum så behöver ju inte väggarna vara raka, mycket jobb för att slippa utanpåliggande el annars tänker jag =) Lite mönstrad tapet löser det mesta!

• Gilla
Meurman och 2 till
  • Laddar…
Ja visst är det tråkigt, och onödigt! Ja vi har ju tänkt med på om vi ska lägga tid på fönstrena själva, men vi inser att vi inte hinner (småbarn osv :p ). Vi hade inte tänkt att vänta med fönster, utan vi vill få in nya innan vi börjar med att regla för innerväggar och salningar osv. När vi sedan har flyttat in vill vi gärna vara färdiga med helst hela renoveringen, även om viss tapetsering, smådetaljer osv känns okej att ha kvar!

Det är hela nedre plan som vi har skalat bort tretexen och inte bara i köket. Delvis för att vi var rädda att det skulle sitta kvar lukt i väggarna (lite småunket just nu). Haha ja mönstrad tapet får vi se ;) men vi vill gärna få till raka väggar ändå :)

Hallå! Kul projekt! Överraskningar hör kanske lite till! :) Vi har ett liknande projekt (finns tråd här på bygghus) och vi är inne på att pappspänna väggarna, dels på grund av utseendet med lite mer levande ytor, men också på grund av ekonomin, då det är en helt annan kostnad än att sätta osv/gips... (Men tar ju en del tid, som ni kanske inte har, fast det tar ju iförsig osb/gips också... Men lättare att hitta hantverkare till det... Men det medför ju också utanpåliggande el och annat som ni inte har tänkt er, men kanske också förenklar lite då man slipper göra nya fönsteromfattningar etc... Bara ett tips ifall ni inte hade googlat det redan! ;) Fortsatt lycka till! Ska följa med spänning!!

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Meurman skrev:
Hallå! Kul projekt! Överraskningar hör kanske lite till! :) Vi har ett liknande projekt (finns tråd här på bygghus) och vi är inne på att pappspänna väggarna, dels på grund av utseendet med lite mer levande ytor, men också på grund av ekonomin, då det är en helt annan kostnad än att sätta osv/gips... (Men tar ju en del tid, som ni kanske inte har, fast det tar ju iförsig osb/gips också... Men lättare att hitta hantverkare till det... Men det medför ju också utanpåliggande el och annat som ni inte har tänkt er, men kanske också förenklar lite då man slipper göra nya fönsteromfattningar etc... Bara ett tips ifall ni inte hade googlat det redan! ;) Fortsatt lycka till! Ska följa med spänning!!
Hej, och tack! Kul att du hittat till bloggen. Haha jo överraskningar hör väl till, dock är det trevligare med roliga överraskningar :)

Jättefint hus ni har! Ser ut att vara lite större än vårt, och även ni har mycket att göra ser jag. Ja vi har nog bestämt oss för att sätta osb-skivor plus gips för delvis att kunna fälla in el, men även för att få till släta väggar som vi sedan har tänkt måla och ev montera bröstpanel på - i åtminstone vardagsrummet. Vi kommer även att isolera upp det utrymmet (inte mycket, men iaf 45-50mm) som skapas bakom osb. Men absolut, tack för tipset. Det tar jag gärna emot även om vi mest troligt inte gör så :) Har ni hittat "specialhantverkare" som fixar den tekniken? :)

Hantverkarna har nu börjat med att riva lite panel för att påbörja arbetet med de murkna syllstockarna. Äntligen händer det något! Dock lite nervös för hur pass dåligt skick golvkonstruktionen är i :confused:

En del av en vit husfasad med bortriven panel visar skadade syllstockar och en del av grundmuren.
Skapa konto

• Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Soderlund_hudik skrev:
Hej, och tack! Kul att du hittat till bloggen. Haha jo överraskningar hör väl till, dock är det trevligare med roliga överraskningar :)

Jättefint hus ni har! Ser ut att vara lite större än vårt, och även ni har mycket att göra ser jag. Ja vi har nog bestämt oss för att sätta osb-skivor plus gips för delvis att kunna fälla in el, men även för att få till släta väggar som vi sedan har tänkt måla och ev montera bröstpanel på - i åtminstone vardagsrummet. Vi kommer även att isolera upp det utrymmet (inte mycket, men iaf 45-50mm) som skapas bakom osb. Men absolut, tack för tipset. Det tar jag gärna emot även om vi mest troligt inte gör så :) Har ni hittat "specialhantverkare" som fixar den tekniken? :)
Jag förstår!

Ja vi har tänkt ge oss på pappapänningen själva. :) Börjar med rummet som ska användas minst. ;)

• Gilla
Soderlund_hudik
  • Laddar…
Aha spännande. Ska bli kul att se hur det blir för er :thumbup: Det är väl så att det är den metoden man bör använda om man vill byggnadsvårda så mycket det går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.