Hej,
Vi har flyttat in i ett hus där det finns en rörspis i behov av renovering. Vi har skrapat bort mycket löst material och nu återstår att återställa. Vilket material ska jag använda och hur får jag den släta ytan som visas på bilderna?
Vi har flyttat in i ett hus där det finns en rörspis i behov av renovering. Vi har skrapat bort mycket löst material och nu återstår att återställa. Vilket material ska jag använda och hur får jag den släta ytan som visas på bilderna?
Vilken vacker rörspis!
Underst ser du kalkputsen. Sen är den kalkad, d v s stryken med kalkfärg. Och överst tycks sitta ett lager vit plastfärg, typ inomhusväggfärg/takfärg:
Om du kan få bort all plastfärg kan du måla den i kalkfärg igen. Köps i specialbutik/byggnadsvårdsbutik.
Det går också att måla den med vanlig matt inomhustakfärg. Lite synd tycker jag på en så gammal antik spis.
Underst ser du kalkputsen. Sen är den kalkad, d v s stryken med kalkfärg. Och överst tycks sitta ett lager vit plastfärg, typ inomhusväggfärg/takfärg:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kan få bort all plastfärg kan du måla den i kalkfärg igen. Köps i specialbutik/byggnadsvårdsbutik.
Det går också att måla den med vanlig matt inomhustakfärg. Lite synd tycker jag på en så gammal antik spis.
Isopropanol löser och mjukar upp plastfärg, man får pensla på och ha tålamod och pensla på mer i omgångar:
https://www.biltema.se/kontor---tek...K3u1GEd43ShNYTqoBSmrh6GBfkiynABUaAqvoEALw_wcB
https://www.biltema.se/kontor---tek...K3u1GEd43ShNYTqoBSmrh6GBfkiynABUaAqvoEALw_wcB
Kalkfärg är rätt krämig fyllande så med pensel och tålamod tror jag ni kan få den rätt slät genom att måla på den rena putsen först. Skillnaden mellan kalkputs och kalkfärg är ju egentligen bara att putsen är släckt kalk + fin sand i tjock vattensuspension medan kalkfärg är släckt kalk i tunnare vattensuspension.D Doobiidoo skrev:
Det här med att måla med kalkfärg är en liten konst så läs på. Finns nog de som kan på detta forum.
Det finns även lite större håligheter i rörspisen, är det släckt kalk som används även för att laga detta eller är det något annat man ska ha då?
Där behöver repareras. Det gör du med så stora tegelbitar som man kan passa in i hålrummen och lerbruk efter att allt löst material har petats bort. Sen när detta har torkat några dagar så putsar du med kalkputs (=släckt kalk + fin sand i lämplig storlek, går att köpa på säck.)
Klicka här för att svara