Hej allesammans!

Jag har nog surfat runt på detta forum i flera år och dammsugit i mig information. Kände äntligen att jag har något att dela med mig av, och en hel del frågor som jag skulle vilja ställa. :D

Jag köpte en mindre rikthyvel av fabrikatet Stenbergs i början på året. Jag hade då och då letat efter en hyvel på blocket i lämplig storlek och pris i ca ett år. Sedan dess har jag långsamt börjat att renovera den.

Själv bor jag i lägenhet, så hyveln står hos mina päron som bor ca en timma bort. Så efter de inledande inläggen som beskriver vad jag gjort, så kommer det nog att ta lite längre tid mellan inläggen.

En använd äldre rikthyvel av fabrikatet Stenbergs med extra stål och planhyveltillsats, demonterad för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det någon som känner till vilken modell detta är? Har sett att det finns ett par liknande här på byggahus. Har för mig att totallängden är ca 120 cm och bredden ca 25 cm.

Fick vid köpet med två extra set med stål, samt att hyveln hade en planhyvel tillsats monterad. Om jag förstått det rätt så behöver denna dock ett antal "bladfjädrar" som lyfter ämnet upp från bordet mot tillsatsen för att fungera?

Jag gav 1500kr för den, med förväntningarna att jag kommer att få lägga ner en del tid och pengar på att få den i ett okej skick. Så här i efterhand hade det kanske varit billigare att köpa något dyrare och i bättre skick, men som tur så är ju renoveringen halva nöjet! :p

Började med att plocka isär hyveln i beståndsdelar och borsta rent delarna från rost och färg. Alla delar har sedan fått två lager av Teknolac Combi 1282, bruten till svagt ljusgrå.

Isärplockade delar av en rikthyvel målade i ljusgrå färg ligger organiserat på ett arbetsbord under renovering.
Skapa konto

Målningsprocess av delar till en rikthyvel, ljusgrå färg och verktyg i en verkstad.
Skapa konto

Ett gott tips är att INTE måla med denna färg i en källare, utan på en välventilerad plats. Fick erfara det efter första lagret färg, bytte därefter plats till en bättre lämpad :o

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Nästa steg var att plocka isär kuttern. De befintliga lagerna kändes helt okej, bortsett från att lagerbocken i den fria ändan misstänksamt gick att vicka på. Började med att lossa remskivan. Och ungefär här kom en rad långa svordommar :mad:

Avbruten gängtapp i ett roterande maskinelement med synliga slitage och skador.
Skapa konto

Någon av de tidigare ägarna har försökt sig på en egen lösning till kilspår med en 3/8 skruv som tänkt kil, och i processen lyckats bryta av gängtappen... Lyckades till slut att pilla och blåsa rent spåren i den avbrutna gängtappen Tack vare att axeln "havererat" vid gängningen så är den delen av hålet bredare. Detta gjorde att jag lyckades vrida remskivan några mm så att inga tänder på gängtappen tog i godset, och kunde då knacka lös remskivan.

Närbild på lagerbock med bortplockad remskiva och synliga gängspår.
Skapa konto

Närbild av en maskinaxel med en avbruten skruv i kilspåret och synlig lagerbock.
Skapa konto

Sedan var det ganska lätt att få isär och ut lagerna ur lagerbockarna. Förklaringen till att lagerbocken gick att vicka på var ganska tydlig när jag såg den fria änden av kuttern. Axeln ska vara 25 mm, tyvärr är 0,2-0,3 mm bortskavt.

Demontage av maskinkomponenter: axel, lager och lagerhus på träplatta.
Skapa konto

Sliten maskinaxel med synligt slitage och avbruten gängtapp.
Skapa konto

Har köpt nya permanentsmorda lager till den. Har lekt med tanken att svarva ner axeln på den fria änden av kuttern och krympa på en hylsa. På så vis slipper jag problemen med ev glapp och vibrationer. Däremot så behöver jag lyckas övertala någon att hjälpa mig med detta, då en egen supportsvarv står på den där fina önskelistan över saker jag antagligen inte behöver, men som hade varit förbaskat kul att ha ;)
Velar även fram och tillbaka över vad jag ska göra över hålet i remskiva/axel, tror att jag kommer att försöka gänga klart och skruva i en skruv. Delarna blev i alla fall fina när jag rengjort dom :)

Demontage av maskindelar: remskiva, lagerbockar och axel uppställda på trähylla.
Skapa konto

Snyggt jobbat :) Hur lång är axeln och diameter på hela cuttern? (Dvs hur stor svarv behövs).

Tror Heimlaga har koll på den där planhyveltillsatsen, den ska trycka virket ner mot cuttern..

• Gilla
etjo
  • Laddar…
Den gamla ställningen stod på någon form av anordning för att kunna flytta den med en palldragare. Beslutade mig att förlänga benen något och montera på hjul på den istället. Hyveln är inte så stor, men den blir betydligt trevligare att använda om man enkelt kan plocka fram den och ställa undan den. Köpte 4st låsbara hjul i den lokala byggvaruhandeln. De är klassade för 150kg st, så de borde nog hålla.

Gammal metallställning på asfalterat underlag med förlängda ben och monterade hjul, vid renoveringsprojekt.
Skapa konto

Metallställning med förlängda ben och monterade låsbara hjul på en kaklad golv.
Skapa konto

Har även beslutat att bygga om elen till hyveln, och går i funderingar på om jag ska byta ut den gamla motorn mot en ny. Det är inget fel på motorn, den går fint, lagerna känns bra och den är helkapslad. Den är dock rätt gammal, skulle gissa att det är originalmotorn, och den känns lite klen med sina 0,9 kW. Med nuvarande utväxling ger den en kutterhastighet på ca 4500 rpm. Jag råkar har en nyare motor på 2,2 kW, tanken är att dreva upp den till en kutterhastighet på ca 5750 rpm. Satt och räknade lite på det igår, och det finns SPA remmar som klarar av att överföra de effekterna. Fråga är behövs det? Vad säger ni som har lite mer erfarenhet på området rikthyvlar?

Monterar i alla fall dit ett överlast/överströmsskydd, en kontaktor som styr start/stopp/nödstopp samt förhindrar återstart vid spännningsbortfall. Start/stopp/nödstopps kretsen är nedsäkrad med en 6A dvärgbrytare med B-karaktäristik.

Elcentral med kontaktor, reläer och nödstopp för hyvelmaskin.
Skapa konto

Ja, lådan är i det minsta laget och ja, kontaktorn sitter upp och ned, det var lättare att koppla det då. Vet att det är förenat med en viss risk att visa bilder på egna kopplingar på detta forumet ibland, men kom gärna med konstruktiva förslag på hur jag kan göra det bättre i så fall.
De flesta av delarna hade jag liggandes hemma, som av en ren händelse. Min sambo undrade vad jag skulle med 5 st (nya) överlastskydd till när jag kom hem med dom från en auktion för ett par år sedan. Nu vet hon! :D

• Gilla
burnwin
  • Laddar…
Frustrator, jag ska se om jag inte kan be min far mäta kuttern ikväll. Men jag skulle gissa på att den är runt 8 cm i diameter och runt 35 cm i längd, dvs det är ingen större svarv som behövs.

Frustrator skrev:
Snyggt jobbat :) Hur lång är axeln och diameter på hela cuttern? (Dvs hur stor svarv behövs).

Tror Heimlaga har koll på den där planhyveltillsatsen, den ska trycka virket ner mot cuttern..
Får tacka, det har varit en del jobb hittills, och det är väl en del kvar innan jag kan få hyvla med den :)
Har bett min far att mäta, och kuttern är 365/245 mm +/- ett par mm (total längd/hyvelbredd), och den är 80 mm i diameter. Den fria ände av axel är 25 mm och den drivna ände av axeln är 30 mm i diameter.

Tack för tipset, får PM:a Heimlaga och fråga när den funktionen låses upp, tror jag behöver några inlägg till innan jag kan :)

Hej

Det är en fin rikthyvel som du har hittat!

Tyvärr vet jag ingenting om dess ursprung. Stenbergs Maskinbyrå köpte ju en del maskiner av olika helt utomstående tillverkare medan en del maskiner tillverkades av Ljusfallshammars Gjuteri som också ägdes av bröderna Stenberg.
Eftersom den här rikthyveln har namnet Stenberg ingjutet skulle jag gissa att den kommer från Ljusfallshammars Gjuteri men det är bara ett antagande.
I motsats till nutidens handlare som sätter sitt namn på vad kinaskräp som helst för att göra det säljbart tycks bröderna Stenberg ha haft stränga kvalitetskrav på sina leverantörer så vem som en har tillverkat din hyvel torde kvaliteten vara förstklassig.

Motorn på 0,9 KW verkar liten. Min gamla Ejca med 25 cm tvåknivskutter hade 1,4 Kw motor och jag tyckte att den motorn verkade lämplig.
Annars är de har gamla helkapslade motorerna alltid värda att ta vara på. De är rejält överdimensionerade och så länge lindningarna inte är brända så går de i all evighet med ett lagerbyte vart trettionde år. Dagens motorer har aluminiumgavlar så risken är betydligt större att köra sönder lagersätena än i de gamla med gjutjärnsgavlar.

Att svarva på en hylsa på kutteraxeln låter som en vettig reparation. Se bara till att klocka in kuttern exakt i svarven så det inte blir något kast.
Jag har lyckligtvis några bekanta som jag brukar anlita når det skall svarvas.

Är du säker på att det passar med permanentsmorda spårkullager på kuttern?
Det är ju uppenbart att någon har haft isär det där tidigare så lagren som har varit där är knappast original.

Såvitt jag vet brukar kutterlager i såna där påbultade lagerbockar i äldre maskiner alltid vara dubbelradiga sfäriska lager. Bland annat de större Stenberg kombimaskinerna har sfäriska lager. Med dåtida tillverkningstoleranser var det nämligen omöjligt att få lagersätena exakt i linje sedan lagerbockarna är på plats och bultarna åtdragna. Sätter man ditt spårkullager kommer antingen lagren eller axeltapparna att haverera på grund av snedbelastningen.
Jag skulle tro att det är därför som axeltappen är söndergnagad och fördärvad.

Planhyveltillsatsen på den här modellen känner jag inte till men om du tar några bilder kan jag säkert klura ut hur (eller om) den fungerar. Tyvärr finns det vissa modeller på marknaden som inte fungerar.

Redigerat:
  • Gilla
etjo
  • Laddar…
Kul tråd! Känner dessutom igen hyveln, min tappning på samma maskin:

hyvel1.jpg

hyvel2.jpg

hyvel4.jpg

hyvel_after1.jpg

hyvel_after2.jpg

Nuförtiden är brytaren utbytt mot modernare med nollspänningsbrytare. Har funderat på stålunderrede men aldrig kommit så långt. Har även kompletterat med spånutsug på undersidan.

• Gilla
etjo
  • Laddar…
Ljusfallshammars Gjuteri köptes av Richard Persson AB i Lindesberg i början av 90-talet. Jag var själv med och flyttade massa gjutgods, verktyg och maskiner eftersom jag då jobbade på Richard Persson AB. Behöver man reservdelar till Stenbergs maskiner kanske det kan finnas hos Richard.

• Gilla
etjo
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Tyvärr vet jag ingenting om dess ursprung. Stenbergs Maskinbyrå köpte ju en del maskiner av olika helt utomstående tillverkare medan en del maskiner tillverkades av Ljusfallshammars Gjuteri som också ägdes av bröderna Stenberg.
Eftersom den här rikthyveln har namnet Stenberg ingjutet skulle jag gissa att den kommer från Ljusfallshammars Gjuteri men det är bara ett antagande.
I motsats till nutidens handlare som sätter sitt namn på vad kinaskräp som helst för att göra det säljbart tycks bröderna Stenberg ha haft stränga kvalitetskrav på sina leverantörer så vem som en har tillverkat din hyvel torde kvaliteten vara förstklassig.
Mr_Almer skrev:
Ljusfallshammars Gjuteri köptes av Richard Persson AB i Lindesberg i början av 90-talet. Jag var själv med och flyttade massa gjutgods, verktyg och maskiner eftersom jag då jobbade på Richard Persson AB. Behöver man reservdelar till Stenbergs maskiner kanske det kan finnas hos Richard.
Tack för infon! :) Alltid kul att veta mer om prylarna. Att det är kvalité i grejerna märks. Har klämt och känt på en del kina maskiner och det är tyvärr inte riktigt samma sak.

heimlaga skrev:
Motorn på 0,9 KW verkar liten. Min gamla Ejca med 25 cm tvåknivskutter hade 1,4 Kw motor och jag tyckte att den motorn verkade lämplig.
Annars är de har gamla helkapslade motorerna alltid värda att ta vara på. De är rejält överdimensionerade och så länge lindningarna inte är brända så går de i all evighet med ett lagerbyte vart trettionde år. Dagens motorer har aluminiumgavlar så risken är betydligt större att köra sönder lagersätena än i de gamla med gjutjärnsgavlar.
Gott, tror jag tar och sätter in min andra motor på 2,2 kW då. Man tager vad man haver... :D
Den gamla verkar som sagt vara i bra skick, lagerna verkar bra och jag har provkört den utan att bli elektrifierad. Den kommer säkert att komma till användning någon gång. Det roliga är att den faktiskt är större fysiskt än 2,2 kW motorn, men det är klart att det behövs säkert en del gjutjärn för att leda bort värmen då den saknar egen kylning.

heimlaga skrev:
Att svarva på en hylsa på kutteraxeln låter som en vettig reparation. Se bara till att klocka in kuttern exakt i svarven så det inte blir något kast.
Jag har lyckligtvis några bekanta som jag brukar anlita når det skall svarvas.
Den fria änden har kvar det gamla dubbhålet så det borde inte vara några jätteproblem att spänna fast den utan att det kastar. Ska se till att klocka för att verifiera :)

heimlaga skrev:
Är du säker på att det passar med permanentsmorda spårkullager på kuttern?
Det är ju uppenbart att någon har haft isär det där tidigare så lagren som har varit där är knappast original.

Såvitt jag vet brukar kutterlager i såna där påbultade lagerbockar i äldre maskiner alltid vara dubbelradiga sfäriska lager. Bland annat de större Stenberg kombimaskinerna har sfäriska lager. Med dåtida tillverkningstoleranser var det nämligen omöjligt att få lagersätena exakt i linje sedan lagerbockarna är på plats och bultarna åtdragna. Sätter man ditt spårkullager kommer antingen lagren eller axeltapparna att haverera på grund av snedbelastningen.
Jag skulle tro att det är därför som axeltappen är söndergnagad och fördärvad.
Tror jag borde skicka dagens ros till dig heimlaga! :D

Du har nog sparat mig många tårar och kr där. Det är så uppenbart när du säger det, att så sannolikt är fallet. Det satt två relativt nya SKF 6205 och 6206 spårkullager när jag tog isär den. Tänkte inte vidare på det, utan jag beställde två nya kapslade då prisskillnaden var minimal. Men bockarna saknar ju styrningar så det går ju inte att linjera upp dom så noga som behövs för spårkullagren. Som sagt tänkte inte på det... :o

Blir till att beställa ett 1205 och ett 1206 sfäriskt lager istället :)

Du eller någon annan råkar inte ha bra koll på tätningarna? Det satt någon form av gissningsvis linpackning i tätningarna. Rev ut den då planen var att sätta permanentsmorda lager, och som sagt gjort är gjort så jag får ju försöka att fixa det nu.

Spåret i gjutgodset har en V form så några moderna läpptätningar blir kanske svårt att använda. Har tillgång till vanliga grafitflätor i diverse dimensioner. Dom ska ju egentligen ha ett visst kylvattenflöde för att inte bränna när man har dom i pumpar, men väljer jag en dimension så att den precis nuddar axeln och fettar in den ordentligt så borde det kanske funka?

heimlaga skrev:
Planhyveltillsatsen på den här modellen känner jag inte till men om du tar några bilder kan jag säkert klura ut hur (eller om) den fungerar. Tyvärr finns det vissa modeller på marknaden som inte fungerar.
Ska ta en bild på den nästa gång och lägga upp! :)

Glad att mitt skrotpyssel kan vara till nytta för andra.

V-formade spår för tätningar?
Annars brukar det ju vara filtringar som tätningar på den tidens maskiner. Spåret brukar vara I_I format och knappt 6 mm brett. Filtringar är svåra att få tag på numera men jag brukar köpa 3mm syntetfilt för industribruk och skära till egna ringar. Två hemgjorda ringar på varandra blir strax under 6 mm.

phl skrev:
Kul tråd! Känner dessutom igen hyveln, min tappning på samma maskin:
Nuförtiden är brytaren utbytt mot modernare med nollspänningsbrytare. Har funderat på stålunderrede men aldrig kommit så långt. Har även kompletterat med spånutsug på undersidan.
Tack! Tror jag råkade snubbla över några av dom bilderna efter att jag hade köpt min färg och målat första lagret. Var nästan påväg tillbaka till affären bara för att be dom bryta färgen igen till en grön nyans efter jag sett dina bilder. Den blev ju så fin i den nyansen! Det föll på att jag inte orkade att måla ytterligare ett lager, så nu får den vara ljusgrå :D

Hade tänkt att sno designen på kutterskyddet då min just nu saknar ett. Hur tycker du att det funkar?
Har suttit och funderat på om det sitter tillräckligt stabilt för att inte vika av framåt om man skulle råka snubbla och stöta till det lite kraftigare. Eller om man skulle satsa på en annan lösning när man ändå är i farten. Har ju ingen lust att sätta händerna mot kuttern :p

Hur du löst det med spånsugen. Är det en motsvarande låda som sitter på förebilderna, eller har du klurat ut något annat finurligt? Är lite nyfiken då jag hade tänkt att förse min med detta också.

heimlaga skrev:
Glad att mitt skrotpyssel kan vara till nytta för andra.

V-formade spår för tätningar?
Annars brukar det ju vara filtringar som tätningar på den tidens maskiner. Spåret brukar vara I_I format och knappt 6 mm brett. Filtringar är svåra att få tag på numera men jag brukar köpa 3mm syntetfilt för industribruk och skära till egna ringar. Två hemgjorda ringar på varandra blir strax under 6 mm.
Ganska säker att de har en V form, blir dock väldigt osäker nu. Hur som haver, tack för tipset. Det blir att införskaffa lite filt då. Oavsett formen på spåret så går ju filten lätt att anpassa, så det borde lösa sig :)

Kutterskyddet är gissningsvis original. Dock saknas det med stor sannolikhet en bit trä på undersidan av plåten med spåret. Plåten är något för smal och en rätt formad bit plyfa eller massivträ skulle göra sig utmärkt där, har dock heller inte hänt än :)

Tycker det fungerar bra med skruvarna för justering. Man justerar in skyddet skapligt tight innan hyvling och sedan sitter det där. Man får slå i det bra hårt om det ska flytta sig. Rent praktiskt tycker jag nog mer om ett fast skydd som detta än ett fjädrande SUVA-skydd. Rent säkerhetsmässigt är det väl att föredra om det hade fjädrat tillbaka.

Spånsug? Jag har byggt en liten låda liknande den som syns på bilderna innan renovering. Lådan lutar lite i botten så att spånet trillar mot slanganslutningen som jag satt på baksidan. Inne i hyveln har jag passat in två masoniteskivor, en på vardera sida om kuttern, för att spån inte ska flyga ut längs med borden. Utsuget fungerar riktigt bra, så bra att det efter uppgradering av spånsugen är för tätt med masoniteskivorna.

Grått är rätt färg....... Ljusfallshammars maskiner var gråa men blev gröna omkring 1960 och det är ju litet fult att ändra årsmodell på en maskin.
Jag kom på att rikthyvelanslaget är samma som på min KEV 600 så din hyvel är säkert från Ljusfallshammar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.