5 529 läst ·
50 svar
6k läst
50 svar
Renovering av kök, tips?
Kikade lite på deras guide. Men svårt att hitta guider där det är 2.1m i takhöjd.
Jag gjorde en liten prototyp.
RÖD = belysning över matbord
GUL = infällda spottar
Jag kan ha infällda spottar i taket, det är bärverk.
Det är ungefär 600mm från spotlighten vågrätt till skåpsborden.

Jag gjorde en liten prototyp.
RÖD = belysning över matbord
GUL = infällda spottar
Jag kan ha infällda spottar i taket, det är bärverk.
Det är ungefär 600mm från spotlighten vågrätt till skåpsborden.
Uppdaterade lite ....

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Det spelar nog väldigt liten roll i sammanhanget.mrmatroy skrev:
Man behöver inte sätta spottar på exakta avstånd från varandra utan det viktiga är att du får ljus där det behövs.mrmatroy skrev:
Du behöver belysning ovanför diskhon också samt något närmare öppningen mot hallen som kan ge lite ljus i vrån till höger om frysen.
Jag vill börja med att tacka för all hjälp. Har varit otroligt hjälpsamt.BirgitS skrev:
Om jag placerar ut spottarna ungefär såhär?
RÖD = Hängande armatur
GUL = Infällda spottar tak
GRÖN = Några mindre starka spottar eller nåt som passar över bänk? (infällda i taket)
Jag har mailat hide-a-lite och frågat om råd. Se vad dom svarar
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Nu tror jag det börjar bli bra.
Men du kan nog minska antalet spottar över bänkytorna till 4 för det finns ju belysning i fläkten och det behövs inte så bra belysning ända in i hörnet.
Bra att du har mejlat hide-a-lite, det ska bli intressant att se vad de föreslår.
Men du kan nog minska antalet spottar över bänkytorna till 4 för det finns ju belysning i fläkten och det behövs inte så bra belysning ända in i hörnet.
Bra att du har mejlat hide-a-lite, det ska bli intressant att se vad de föreslår.
Mkt intressant tråd detta!
Enda input jag har från mina senaste två köksbyggen är att jag personligen hade byggt ett "vitrinskåp" bredvid kyl/frys på andra sidan rummet, och ta bort alla överskåp som går. ju mer "luft i huvudhöjd desto större upplevs köket. Om duy har diskmaskinen på nocken blir det ju dessutom perfekt att lasta in och ur.
Fick erfara på den tråkiga vägen att ha ryggskugga över bänk och har idag skenor monterade över bänkarna ca 35cm från vägg, underbart med ordentligt arbetsljus för en som kommer från restaurangkök.,
Lycka till med snyggt köksbygge!
Enda input jag har från mina senaste två köksbyggen är att jag personligen hade byggt ett "vitrinskåp" bredvid kyl/frys på andra sidan rummet, och ta bort alla överskåp som går. ju mer "luft i huvudhöjd desto större upplevs köket. Om duy har diskmaskinen på nocken blir det ju dessutom perfekt att lasta in och ur.
Fick erfara på den tråkiga vägen att ha ryggskugga över bänk och har idag skenor monterade över bänkarna ca 35cm från vägg, underbart med ordentligt arbetsljus för en som kommer från restaurangkök.,
Tack så mycket!B Bberg skrev:Mkt intressant tråd detta!
Jag fick inte så mycket till svar när jag mailade det där företaget förut, dom tyckte allting såg bra ut och att jag kunde ha samma spottar ovanför bänkbelysningen som i taket.
Det jag dock funderar över är om belysningen över bänken ska tändas för sig själv?
En för takbel och en för bänkbel
Samt om man ska sätta knappen till bänkbelysningen ungefär vid bänken och köksbelysningen bredvid dörren
Vill sätta dimbara men det kanske är onödigt till bänkbelysningen? Varför ska bänkbelysning dimras?
Som du hör funderar jag mycket såhär vid slutspurten haha. Hoppas det inte blev allt för krångligt!
Roligt att höra från en som jobbar mycket i kök.
Väldigt fint och modernt litet kök måste jag säga!B Bberg skrev:
Jag inspireras lite av valet av stänkpanelen, väldigt snyggt!
Hur trivs du med att du tänder skenorna på 2 olika knappar? Sitter dom jämtintill varandra?
Tack! mkt nöjd med stänkskyddet och planerar lika i nya köket som byggs om en månad.mrmatroy skrev:
Stämmer att dom sitter på samma, synt t.h öm dörröppningen längst bort. led-listen under skåp är Ikea så den lilla pucken har jag gömt bakom uttagen under skåpet, så det syns bara för barn.
Spännande!B Bberg skrev:
Jag önskar oss all lycka med våra köksprojekt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
En del tycker det är mysigt när de dimrar ner bänkbelysningen medan de äter medan jag och en del andra tycker det är mysigare att släcka den. Så det en fråga om tycke och smak skulle jag säga.mrmatroy skrev:
Det tycker jag låter bra.mrmatroy skrev:
Hmm, jag tänkte ha takbelysningen dimbar, så man kan ju dimma ner hela köket när man äter, fast det kanske inte blir lika mysigt?BirgitS skrev:
Ska man sätta knappen bredvid takbelysningen eller vid bänken?
Kan skicka några bilder ikväll när vi dimmat olika så får du se, tycker absolut att det är värt att ha separat dimmer på samtliga. Men det är jag personligen som gillar att skifta ljus och anpassa köket efter vad vi gör där, är det ex en stöärre middag så sänker vi den över disk/oreda och ökar andra sidan osvmrmatroy skrev: