Kikade lite på deras guide. Men svårt att hitta guider där det är 2.1m i takhöjd.
Jag gjorde en liten prototyp.

RÖD = belysning över matbord
GUL = infällda spottar

Jag kan ha infällda spottar i taket, det är bärverk.

Det är ungefär 600mm från spotlighten vågrätt till skåpsborden.

BirgitS
mrmatroy mrmatroy skrev:
Men svårt att hitta guider där det är 2.1m i takhöjd.
Det spelar nog väldigt liten roll i sammanhanget.

mrmatroy mrmatroy skrev:
Uppdaterade lite ....
Man behöver inte sätta spottar på exakta avstånd från varandra utan det viktiga är att du får ljus där det behövs.
Du behöver belysning ovanför diskhon också samt något närmare öppningen mot hallen som kan ge lite ljus i vrån till höger om frysen.

BirgitS BirgitS skrev:
Det spelar nog väldigt liten roll i sammanhanget.

Man behöver inte sätta spottar på exakta avstånd från varandra utan det viktiga är att du får ljus där det behövs.
Du behöver belysning ovanför diskhon också samt något närmare öppningen mot hallen som kan ge lite ljus i vrån till höger om frysen.
Jag vill börja med att tacka för all hjälp. Har varit otroligt hjälpsamt.

Om jag placerar ut spottarna ungefär såhär?

RÖD = Hängande armatur
GUL = Infällda spottar tak
GRÖN = Några mindre starka spottar eller nåt som passar över bänk? (infällda i taket)

Jag har mailat hide-a-lite och frågat om råd. Se vad dom svarar

BirgitS
Nu tror jag det börjar bli bra.
Men du kan nog minska antalet spottar över bänkytorna till 4 för det finns ju belysning i fläkten och det behövs inte så bra belysning ända in i hörnet.

Bra att du har mejlat hide-a-lite, det ska bli intressant att se vad de föreslår.

Mkt intressant tråd detta!
Enda input jag har från mina senaste två köksbyggen är att jag personligen hade byggt ett "vitrinskåp" bredvid kyl/frys på andra sidan rummet, och ta bort alla överskåp som går. ju mer "luft i huvudhöjd desto större upplevs köket. Om duy har diskmaskinen på nocken blir det ju dessutom perfekt att lasta in och ur.

Fick erfara på den tråkiga vägen att ha ryggskugga över bänk och har idag skenor monterade över bänkarna ca 35cm från vägg, underbart med ordentligt arbetsljus för en som kommer från restaurangkök.,

Lycka till med snyggt köksbygge!

B Bberg skrev:
Mkt intressant tråd detta!
Enda input jag har från mina senaste två köksbyggen är att jag personligen hade byggt ett "vitrinskåp" bredvid kyl/frys på andra sidan rummet, och ta bort alla överskåp som går. ju mer "luft i huvudhöjd desto större upplevs köket. Om duy har diskmaskinen på nocken blir det ju dessutom perfekt att lasta in och ur.

Fick erfara på den tråkiga vägen att ha ryggskugga över bänk och har idag skenor monterade över bänkarna ca 35cm från vägg, underbart med ordentligt arbetsljus för en som kommer från restaurangkök.,

Lycka till med snyggt köksbygge!
Tack så mycket!
Jag fick inte så mycket till svar när jag mailade det där företaget förut, dom tyckte allting såg bra ut och att jag kunde ha samma spottar ovanför bänkbelysningen som i taket.

Det jag dock funderar över är om belysningen över bänken ska tändas för sig själv?
En för takbel och en för bänkbel
Samt om man ska sätta knappen till bänkbelysningen ungefär vid bänken och köksbelysningen bredvid dörren

Vill sätta dimbara men det kanske är onödigt till bänkbelysningen? Varför ska bänkbelysning dimras?

Som du hör funderar jag mycket såhär vid slutspurten haha. Hoppas det inte blev allt för krångligt!
Roligt att höra från en som jobbar mycket i kök.

• Gilla
Bberg
  • Laddar…
Lite stökigt nu, men vi satte en per skena (klick-dimmer) och en egen för bänkbelysningen. kommer på mig själv med att ofta byta ljus och fokus i köket så det är riktigt trevligt!

• Kök med spårspotlights på skenor, bänkbelysning och inbyggd vinhylla i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bberg skrev:
Lite stökigt nu, men vi satte en per skena (klick-dimmer) och en egen för bänkbelysningen. kommer på mig själv med att ofta byta ljus och fokus i köket så det är riktigt trevligt!
Väldigt fint och modernt litet kök måste jag säga!
Jag inspireras lite av valet av stänkpanelen, väldigt snyggt!

Hur trivs du med att du tänder skenorna på 2 olika knappar? Sitter dom jämtintill varandra?

mrmatroy mrmatroy skrev:
Väldigt fint och modernt litet kök måste jag säga!
Jag inspireras lite av valet av stänkpanelen, väldigt snyggt!

Hur trivs du med att du tänder skenorna på 2 olika knappar? Sitter dom jämtintill varandra?
Tack! mkt nöjd med stänkskyddet och planerar lika i nya köket som byggs om en månad.
Stämmer att dom sitter på samma, synt t.h öm dörröppningen längst bort. led-listen under skåp är Ikea så den lilla pucken har jag gömt bakom uttagen under skåpet, så det syns bara för barn. :)

B Bberg skrev:
Tack! mkt nöjd med stänkskyddet och planerar lika i nya köket som byggs om en månad.
Stämmer att dom sitter på samma, synt t.h öm dörröppningen längst bort. led-listen under skåp är Ikea så den lilla pucken har jag gömt bakom uttagen under skåpet, så det syns bara för barn. :)
Spännande!
Jag önskar oss all lycka med våra köksprojekt :love:

• Gilla
Bberg
  • Laddar…
BirgitS
mrmatroy mrmatroy skrev:
Vill sätta dimbara men det kanske är onödigt till bänkbelysningen? Varför ska bänkbelysning dimras?
En del tycker det är mysigt när de dimrar ner bänkbelysningen medan de äter medan jag och en del andra tycker det är mysigare att släcka den. Så det en fråga om tycke och smak skulle jag säga.

mrmatroy mrmatroy skrev:
Det jag dock funderar över är om belysningen över bänken ska tändas för sig själv?
En för takbel och en för bänkbel
Samt om man ska sätta knappen till bänkbelysningen ungefär vid bänken och köksbelysningen bredvid dörren
Det tycker jag låter bra.

BirgitS BirgitS skrev:
En del tycker det är mysigt när de dimrar ner bänkbelysningen medan de äter medan jag och en del andra tycker det är mysigare att släcka den. Så det en fråga om tycke och smak skulle jag säga.
Hmm, jag tänkte ha takbelysningen dimbar, så man kan ju dimma ner hela köket när man äter, fast det kanske inte blir lika mysigt?

Ska man sätta knappen bredvid takbelysningen eller vid bänken?

Eller så gör man de bara smidigt för sig och kopplar allt på samma med dimmerfunktion...

mrmatroy mrmatroy skrev:
Eller så gör man de bara smidigt för sig och kopplar allt på samma med dimmerfunktion...
Kan skicka några bilder ikväll när vi dimmat olika så får du se, tycker absolut att det är värt att ha separat dimmer på samtliga. Men det är jag personligen som gillar att skifta ljus och anpassa köket efter vad vi gör där, är det ex en stöärre middag så sänker vi den över disk/oreda och ökar andra sidan osv :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.