Hej!
Jag håller på och totalrenoverar mitt kök och har gjort upp en liten skiss på hur jag har tänkt det ska se ut.
Jag är rädd att jag fått tunnelseende och missat något som någon av er kanske ser?
Jag är osäker på vart jag ska ha K/F, har jag den vid matbordet blir det så lite plats och flyttar jag upp matbordet så blir det inte centrerat med fönstret.
Jag vet inte hur jag ska göra.
Tanken är att Mikro och ugn ska vara på 110cm och 160cm underkant.
Tips? Råd? Tankar?
Uppskattar allt!
Mvh
Mattias.
Jag håller på och totalrenoverar mitt kök och har gjort upp en liten skiss på hur jag har tänkt det ska se ut.
Jag är rädd att jag fått tunnelseende och missat något som någon av er kanske ser?
Jag är osäker på vart jag ska ha K/F, har jag den vid matbordet blir det så lite plats och flyttar jag upp matbordet så blir det inte centrerat med fönstret.
Jag vet inte hur jag ska göra.
Tanken är att Mikro och ugn ska vara på 110cm och 160cm underkant.
Tips? Råd? Tankar?
Uppskattar allt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Mattias.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Gäller det ett kök för en person, par eller barnfamilj?
Du kan inte ha mikro och ugn så högt för det blir farligt att lyfta ut heta plåtar och formar då.
Ugnens underkant max 90 cm från golvet och så mikron ovanpå det. Det blir lite väl högt för mikron om det är meningen att barn i 10-årsåldern ska kunna värma ett mellanrum och därför sänker man ugn+mikro med ung. 10 cm.
Jag tycker det ser ut att vara för lite sammanhängande arbetsyta, särskilt mellan diskhon och hällen som är den viktigaste och där det är meningen att man ska kunna stå bekvämt samt samla alla ingredienser och skärbräda utan att inkräkta på hällens yta.
Hur är kökets planlösning idag?
Du kan inte ha mikro och ugn så högt för det blir farligt att lyfta ut heta plåtar och formar då.
Ugnens underkant max 90 cm från golvet och så mikron ovanpå det. Det blir lite väl högt för mikron om det är meningen att barn i 10-årsåldern ska kunna värma ett mellanrum och därför sänker man ugn+mikro med ung. 10 cm.
Jag tycker det ser ut att vara för lite sammanhängande arbetsyta, särskilt mellan diskhon och hällen som är den viktigaste och där det är meningen att man ska kunna stå bekvämt samt samla alla ingredienser och skärbräda utan att inkräkta på hällens yta.
Oj, ugnen ska vara på 400mm underkant och mikron på 1000mm underkant.BirgitS skrev:
Gäller det ett kök för en person, par eller barnfamilj?
Jag är 25 år och bor själv.
Jag gjorde om ritningen lite, måtten först blev fel, det ska vara 600mm mellan rutorna och inte 6400mm, antar jag? Eller ska man lämna någon mer cm mellanrum?
Bifogar omgjorda ritningen.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Okej, det räcker antagligen till bra för ett enpersonershushåll. Där borta där kylen stod förut kan du ha någon sorts förvaringsskåp (vitrin, sideboard, köksskåp) för att få plats med mer för det verkar ont om förvaring på din ritning.
Jag föreslår att du ritar i t.ex. Ikeas köksplaneringsprogram så får du automatiskt de rätta avstånden etc. När du är nöjd med hur det ser ut där kan du göra en bild av det och lägga dit elritningssymboler.
Vägguttagen bakom ugn och mikro ska sitta på sådan höjd att de går att komma åt när man drar ut ugn eller mikro och inte krockar med deras baksidor. Kolla anvisningarna för fläkten för att veta vad som är en bra höjd för dess vägguttag. Samma sak för kyl och frys.
Vad har du tänkt dig för skåp i hörnet bredvid diskhon?
Förut trodde jag att det var ett som är 120 cm långt men nu har du ritat in ett streck till.
Jag föreslår att du ritar i t.ex. Ikeas köksplaneringsprogram så får du automatiskt de rätta avstånden etc. När du är nöjd med hur det ser ut där kan du göra en bild av det och lägga dit elritningssymboler.
Vägguttagen bakom ugn och mikro ska sitta på sådan höjd att de går att komma åt när man drar ut ugn eller mikro och inte krockar med deras baksidor. Kolla anvisningarna för fläkten för att veta vad som är en bra höjd för dess vägguttag. Samma sak för kyl och frys.
Vad har du tänkt dig för skåp i hörnet bredvid diskhon?
Förut trodde jag att det var ett som är 120 cm långt men nu har du ritat in ett streck till.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag kommer ha skåp ovanför och undertill längs hela väggen. Där borta där kylen stod vet jag inte vad jag ska ha men det blir säkert någon typ av förvaring!
Tack, jag visste inte de hade något sådant program. Jag kommer prova det!
Yes, Tänkte ha båda uttagen bakom mikron pga att ugnen bygger ut mer baktill?
Jag har tänkt mig ett hörnskåp man snurrar, men jag vet inte än. Jag tänkte prata med ikea personalen vad som finns.
Tack, jag visste inte de hade något sådant program. Jag kommer prova det!
Yes, Tänkte ha båda uttagen bakom mikron pga att ugnen bygger ut mer baktill?
Jag har tänkt mig ett hörnskåp man snurrar, men jag vet inte än. Jag tänkte prata med ikea personalen vad som finns.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Okej, om du har överskåp så blir det ju bra med förvaring.
Ett hörnskåp med karusellinredning är ung. 90 x 90 cm stort, men det ser du i deras ritprogram. Det finns alltså även hörnskåp som är ung. 120 cm breda (60 cm i hörnet + 60 cm bredvid) och normalt djup med utdragsfunktion.
Ett hörnskåp med karusellinredning är ung. 90 x 90 cm stort, men det ser du i deras ritprogram. Det finns alltså även hörnskåp som är ung. 120 cm breda (60 cm i hörnet + 60 cm bredvid) och normalt djup med utdragsfunktion.
Jag har inte kommit med hörnskåp ännu, nu tänkte jag ta ledigt för kvällen.BirgitS skrev:
Men jag kom såhär långt, något sånt borde väl fungera?
Kyl och frys får nog bli där uppe i hörnet.
Bakom diskbänken vet jag inte vad det finns för lösningar, det enda jag tänker är att enkelt utöka bänkskivan bakåt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hmm, ok!BirgitS skrev:
Jag fick inte till det med något hörnskåp som jag tyckte funka...
Uppskattar tipsen, får kika lite mer och flytta på diskhon imorgon.
Det vanligare är att man bygger upp en vägg, alternativt som du säger att använda extra djup bänkskiva och gå hela vägen in.
Ytterligare alternativ är att bygga en förhöjning på 5-10cm, du sparar en hel del slantar på bänkskivan på detta vis (klarar dig med normal djup skiva)
Imo är hörn monterad häll/diskho ingen bra lösning, tar mycke plats från rummet och hörnet är svårt att utnyttja/nå.
Ytterligare alternativ är att bygga en förhöjning på 5-10cm, du sparar en hel del slantar på bänkskivan på detta vis (klarar dig med normal djup skiva)
Imo är hörn monterad häll/diskho ingen bra lösning, tar mycke plats från rummet och hörnet är svårt att utnyttja/nå.
Tacksam för svar.Luddis_1 skrev:
Det vanligare är att man bygger upp en vägg, alternativt som du säger att använda extra djup bänkskiva och gå hela vägen in.
Jag kommer ej ha diskhon i hörnet!
Så....
Fick lite feeling innan läggdags så tog bort diskhon i hörnet.
Ser ni något mer otympligt som inte ser ut o vara på sin plats?
Fick lite feeling innan läggdags så tog bort diskhon i hörnet.
Ser ni något mer otympligt som inte ser ut o vara på sin plats?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Blev riktigt bra nu tycker jag.
Fundera på om du har tillräckligt med plats för porslin, glas, kastruller, ugnsformar, specerier osv. när du har så lite överskåp.
Bredvid kyl och frys skulle du kunna ha ett bänkskåp, lite mer förvaring men också ett ställe att ställa matkassar, fryslådor och det man tar ut ur kylen.
När det gäller eldragningen så behövs det ju rätt många grupper så det kan vara lite väl trångt att dra allihop via takdosan.
Vad är det för vägguttag som är inritat längst till höger?
Ser ut att vara inne i ett högskåp?
Utan överskåp behöver du tänka över belysningen ovanför arbetsbänkarna och diskhon.
Fundera på om du har tillräckligt med plats för porslin, glas, kastruller, ugnsformar, specerier osv. när du har så lite överskåp.
Bredvid kyl och frys skulle du kunna ha ett bänkskåp, lite mer förvaring men också ett ställe att ställa matkassar, fryslådor och det man tar ut ur kylen.
När det gäller eldragningen så behövs det ju rätt många grupper så det kan vara lite väl trångt att dra allihop via takdosan.
Vad är det för vägguttag som är inritat längst till höger?
Ser ut att vara inne i ett högskåp?
Utan överskåp behöver du tänka över belysningen ovanför arbetsbänkarna och diskhon.
Uttaget till höger är för laddstationen till dammsugaren.
Mm, jag har tänkt på det med, om man ska ha överskåp ändå, eller lampor i tak.
Men belysningen gör jag på en egen ritning tänker jag.
Dock så från hörnet "vänster till höger" 183cm in så är det en bärande balk som är 10x10, så jag får nog göra om i konstruktionen lite.
Men den borde man väl på något snyggt sätt kunna bygga in?
Jag får uppdatera ritningen, hoppas du förstod vad jag menade...
Mm, jag har tänkt på det med, om man ska ha överskåp ändå, eller lampor i tak.
Men belysningen gör jag på en egen ritning tänker jag.
Dock så från hörnet "vänster till höger" 183cm in så är det en bärande balk som är 10x10, så jag får nog göra om i konstruktionen lite.
Men den borde man väl på något snyggt sätt kunna bygga in?
Jag får uppdatera ritningen, hoppas du förstod vad jag menade...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Menar du mittemot den lilla väggen som är bredvid kyl/frys?mrmatroy skrev:
Är det en kolfilterfläkt?
I så fall kanske dess rör bara kan sluta just under balken.
Var är ventilationsdonet apropå det?
Överskåp ovanför diskhon borde se bra ut och då får du dessutom nära från diskmaskinen till förvaring av glas mm.mrmatroy skrev: