Hej hej,

Jag har en halvgammal bordslampa där jag ska byta ut lampkabeln.
Jag har dock stött på patrull; jag får inte loss muttern från gängstången på undersidan, se bild. Det är enda stället jag ser det är något som går att börja att lossa på. Jag kommer åt lite med en nyckel av storlek 14, men den sitter så hårt och det är svårt att få bra grepp pga. det är så tajt med lampfotens gods runtom (jag får grepp nästan bara rakt ovanifrån och får då ingen bra kraft att lossa). Polygrip var för klumpigt också.

Är det någon som har tips på hur jag kan komma åt eller på annat sätt lossa? Jag har inte vågat t.ex. olja/smörja för att gängorna enklare ska ge med sig, om jag då istället får svår att få grepp med verktyg.

Tack!

• Närbild av en bordslampas undersida med en fast mutter på en gängstång och en vit kabel i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Guldfärgad halvgammal bordslampa utan lampskärm med en vit sladd och brytare, placerad på en rund träyta mot en vit vägg.
    Skapa konto
  • Guldfärgad bordslampa sedd underifrån med fokus på gängstång och mutter; lampfot och elektriska komponenter synliga.
    Skapa konto
Om du tänker byta kabeln kan du klippa av den vid muttern och använda en hylsa.

E Emanuel01 skrev:
Om du tänker byta kabeln kan du klippa av den vid muttern och använda en hylsa.
Ja, tanken har slagit mig. Får hoppas sen när nya kabeln är monterad, att det då bara går ok att skruva dit muttern igen med nyckel (eller liknande) tillräckligt?

Du kan dra tillräckligt hårt med den fasta nyckeln efteråt. I värsta fall lägger du bara i lite loctite.

• Gilla
MagnusHus
  • Laddar…
Aha! Ja det är ju intressanta tips också, tackar!
E Emanuel01 skrev:
Du kan ju ta en vanlig hyls och kapa ur den. Som denna : [länk]
Mazen Mazen skrev:
En kråkfot borde funka..
[länk]

Alt tar du en vinklad ringnyckel som du kapar upp ringen på (likt en kråkfot)..

Lampsockeln brukar gänga ihop under och övre delen, och där emellan sitter kontaktytan med kabelanslutningen. Så se om du kan skruva av övre delen (som har gängorna för Lampsockeln) med något så kanske du inte ens behöver skruva isär foten.

J jishi skrev:
Lampsockeln brukar gänga ihop under och övre delen, och där emellan sitter kontaktytan med kabelanslutningen. Så se om du kan skruva av övre delen (som har gängorna för Lampsockeln) med något så kanske du inte ens behöver skruva isär foten.
Jag har försökt rucka på den svarta lamphållaren men den sitter hårt den med och svår att få grepp om då den mässingsfärgade delen omsluter den helt (och den är också fast i själva lampkroppen, vill inte knäcka de två delarna om de inte är gjorda för att skruva loss). Men jag får se om jag kan göra nytt försök med den svarta lamphållaren också kanske. Tack.

Behöver du verkligen lossa muttrarna? Det går oftast bra att byta kabeln ändå.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Behöver du verkligen lossa muttrarna? Det går oftast bra att byta kabeln ändå.
Jag vet inte hur jag ska komma åt lamphållarens kopplingar bara, den svarta lamphållaren får jag inte heller bra tag om och att lossa 🤔

Nä, nu ser jag att den är en mässingsgördel runt den delen du behöver skruva av uppifrån. Den sitter oftast låst med ett litet bleck i botten. Pressa ner det blecket med en penna och försök vrida loss den övre delen av E27-gängan.

E27 lamphållare isärskruvad med mässingsgördel synlig, pil pekar mot bleck som låser den övre delen.
Skapa konto

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nä, nu ser jag att den är en mässingsgördel runt den delen du behöver skruva av uppifrån. Den sitter oftast låst med ett litet bleck i botten. Pressa ner det blecket med en penna och försök vrida loss den övre delen av E27-gängan.

[bild]
Just det, glömmer alltid den där spärren. Får se om jag kommer åt den och får grepp samtidigt. Får bli ett försök med det också, tack!

Lampinsats i närbild, med fokus på ett centralt hål där en glödlampa skulle skruvas i. Omgiven av guldfärgade detaljer.
Skapa konto
Närbild av en lampfot inuti med synlig metallkontakt och skruv, saknar glödlampa. Mörk interiör mot en träyta i bakgrunden.
Skapa konto

Såhär ser den ut inuti, lite osäker på var spärren kan sitta (jag är inte på plats där lampan finns förrän till helgen, så kan testa först då, hade bara bilden nu). Får se om jag hittar den då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.