hehe, ljust och fräscht, exakt den där nyansen som är vårt mål också

• Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Låter inte helt seriöst att du ska behöva betala extra i efterhand för en nyans ni kommit överens om

Nej, så ska det inte behöva vara. Kollade ni på provbitar så ni var överens innan? Hur har han behandlat golvet förresten?

AndersMalmgren skrev:
Låter inte helt seriöst att du ska behöva betala extra i efterhand för en nyans ni kommit överens om
Nej, det kändes inte så bra. 1200kr extra blir det nu för en lackering till och han kör nu i eftermiddag. Tydligen så var det inte så lätt att få den färgen jag ville ha, men jag orkade inte bråka om det...

Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Nej, så ska det inte behöva vara. Kollade ni på provbitar så ni var överens innan? Hur har han behandlat golvet förresten?
Han visade mig bilder på tidigare jobb och jag skickade bilder som jag har även visat för er. Bona Vitlack är det han har använt sig av.

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Har du kollat hur mycket trä det är kvar efter de sex slipningarna?
Jag har själv en golvslipare här just nu och han säger att det går bort 2-3 mm när de slipar bort färgen på vårt golv. Sedan är frågan hur tjockt det var från början.

Om det är klassiskt undergolv av gran som aldrig slipats tidigare skulle jag gissa att planken är 30-35mm tjocka. Finns en del att ta av då...

Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Om det är klassiskt undergolv av gran som aldrig slipats tidigare skulle jag gissa att planken är 30-35mm tjocka. Finns en del att ta av då...
Det är en gissning.
I mitt förr-förra hus var det 22 mm brädor under heltäckningsmatta, plastmatta/linoleum och masonit.
Det blev i alla fall mjukt och behagligt att gå på efter att det blev slipat :)

Här kanske ni kan se hur tjocka brädorna är nu efter slipningen:

IMG_2104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej tyvärr, det syns inte.

Om något ser det väldigt tunt ut. Men omöjligt att se utifrån bilden som sagt.

Ett gammalt golv även om det är nyslipat kan ha vissa skavanker, även viss missfärgning utifrån tidigare golvmattor, etc.
Många av de här golven har dessutom lagts som undergolv för annat ytskikt där det inte var tänkt att de skulle synas, så de kan inte rakt av jämföras med nya massiva golv. Golven får istället lite patina och karaktär i ett äldre hus/lägenhet.
Nu är dessutom rummet omöblerat. Och om du lägger ut en matta på golvet och väntar några år så kommer golvlacken under den vara ljusare än övriga golvet, lite beroende av infallande solljus, även att lacken innehåller UV-skydd.

• Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Var precis i lägenheten och kollade golvet. Höll tummarna för att det skulle vara den nyansen jag var ute efter, men icke. Lite ljusare men fortfarande inte det jag hade tänkt mig från början. Känner inte heller att jag vill betala för fler försök...

I mitten på vardagsrummet hittade vi en bit stålull som verkar ha fastnat under lackeringen. Vad kan man göra åt detta?

IMG_2130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan du inte prova att bara peta bort den och se hur det blir? Ev putsa lite med fint sandpapper. I värsta fall får du väl be om lite lack och lägga över, eller att de kommer och gör det.

Man ska ju ha det som man själv vill ha det själv, men jag tycker att det ser väldigt fint ut av den här bilden i alla fall.

Marlen Eskilsson skrev:
Kan du inte prova att bara peta bort den och se hur det blir? Ev putsa lite med fint sandpapper. I värsta fall får du väl be om lite lack och lägga över, eller att de kommer och gör det.

Man ska ju ha det som man själv vill ha det själv, men jag tycker att det ser väldigt fint ut av den här bilden i alla fall.
Vi testade lite försiktigt innan, men mycket satt under själva lacket. Vi ska se vad de säger och förhoppningsvis så kan de lösa det. Det var ganska synligt när man kom in i vardagsrummet så det känns dumt om vi skulle råka förstöra golvet just där :(

Är det inte märkligt att använda stålull?
Det släpper ju alltid från sig stålfragment, som sedan kan bäddas in i lacken.
Vid fukt kan det sedan börja rosta och lämna fula spår.

Skurnylon (Scotchbrite) känns säkrare.

• Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Jag tycker det är lite konstigt att man tar fram ett undergolv med de grova springor som det innebär och sedan förväntar sig kliniska resultat? Ett furugolv kommer dessutom att gulna, vare sig man vill eller inte.

• Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.