723 läst ·
9 svar
723 läst
9 svar
Renovering av badrum på oisolerad platta – vad hade ni gjort? 🤔
Hej alla kloka forumvänner!
Jag har nyligen köpt ett hus från -76 med flytande golvkonstruktion på oisolerad platta på mark. Har plöjt igenom många trådar här (tack för all kunskap!) men känner att jag behöver hjälp att reda ut vad som är klokast inför en kommande badrumsrenovering.
Bakgrund:
Min fundering:Jag vill inte lägga massa pengar på badrummet för att om några år inse att jag borde gjort på ett annat sätt. Därför försöker jag förstå vilken golvkonstruktion som är bäst att välja – både ur fukt- och komfortsynpunkt.
Tre alternativ jag funderar på:
Jag är tacksam för alla tankar, erfarenheter, tips och varningar! 🙏Har ni gjort liknande renoveringar? Vad hade ni gjort i min sits?
Tack på förhand!
Jag har nyligen köpt ett hus från -76 med flytande golvkonstruktion på oisolerad platta på mark. Har plöjt igenom många trådar här (tack för all kunskap!) men känner att jag behöver hjälp att reda ut vad som är klokast inför en kommande badrumsrenovering.
Bakgrund:
- Tidigare ägare har bott där sedan byggåret och säger sig ha sett plattan gjutas – enligt honom ligger den på en extra tjock bädd av lecakulor (eventuellt blandat med annat).
- Finns radonsug som suger från mitten av plattans undersida, 5 separata rör. Enligt säljarens teori bidrar detta att hålla fukten i schack..
- Fuktmätning i ytterväggssyll visar 8 % fuktkvot.
- Besiktningsmannen har gått runt och luktat längs lister och tycker huset mår väldigt bra.
- Originalbadrum med limmad plastmatta och gammal gjutjärnsbrunn – behöver renoveras ganska omgående.
Min fundering:Jag vill inte lägga massa pengar på badrummet för att om några år inse att jag borde gjort på ett annat sätt. Därför försöker jag förstå vilken golvkonstruktion som är bäst att välja – både ur fukt- och komfortsynpunkt.
Tre alternativ jag funderar på:
- Behålla befintlig flytande golv och bara renovera badrummet.
- Vad bör man tänka på här?
- Vilket golv är bäst att lägga ovanpå?
- Hjälper det med klinkern här ur fuktsynpunkt eller är det ändå tätskikt under som "kväver" plattan?
- Gjuta EPS-betong med isolering under.
- Känns osäkert att frångå en konstruktion som funkat i 50 år.
- Är detta ett vettigt alternativ i badrum?
- Ventilerat eller passivt ventilerat golv.
- Går det att göra bara i badrummet och ta resten av huset senare?
- Är det värt att frångå ursprungskonstruktionen?
Jag är tacksam för alla tankar, erfarenheter, tips och varningar! 🙏Har ni gjort liknande renoveringar? Vad hade ni gjort i min sits?
Tack på förhand!
Redigerat:
Mina föräldrar bor i något liknande förutom radonsug. Byggt 74 och minimal isolering om ens någon under plattan.
De renoverade nyligen sitt badrum och fick då bila upp hela betongplattan för att kunna byta rör och dra om vvs. De fyllde upp m makadam och gjöt nytt golv där de satte elektrisk golvvärme och sedan klinker. De har golvvärme (el) i största delen av huset nu sedan många år och har inga problem m fukt. Däremot blir det ju onekligen en viss förlust eftersom värmen går ner i plattan också, pga ingen isolering.
I ditt fall är det väl enklast och sannolikt bäst att inte ändra ett vinnande koncept - om nuvarande konstruktion har fungerat i 50 år är det nog dumt att ändra den. Golvvärme i badrummet kommer nog inte ändra förhållandena under plattan till någon större del… bygga ventilerat golv i badrum låter tveksamt och att börja bila upp plattan, lägga isolering och gjuta om låter som ett recept på att få sättningar i mina öron…
De renoverade nyligen sitt badrum och fick då bila upp hela betongplattan för att kunna byta rör och dra om vvs. De fyllde upp m makadam och gjöt nytt golv där de satte elektrisk golvvärme och sedan klinker. De har golvvärme (el) i största delen av huset nu sedan många år och har inga problem m fukt. Däremot blir det ju onekligen en viss förlust eftersom värmen går ner i plattan också, pga ingen isolering.
I ditt fall är det väl enklast och sannolikt bäst att inte ändra ett vinnande koncept - om nuvarande konstruktion har fungerat i 50 år är det nog dumt att ändra den. Golvvärme i badrummet kommer nog inte ändra förhållandena under plattan till någon större del… bygga ventilerat golv i badrum låter tveksamt och att börja bila upp plattan, lägga isolering och gjuta om låter som ett recept på att få sättningar i mina öron…
Tack för svaren.
Ja, jag kommer alltså i detta skede endast ge mig på badrummet. Det kommer bli en del bilning för att byta gjurjärnsbrunnen. Är dock osäker på om det blir så pass att man behöver gå igenom hela plattan för den insatsen. Det låter som en stor insats om det skulle behövas, och också läskigt med tanke på ev. sättningar.
Kommer försöka bedöma skicket på stammarna innan renoveringen för att avgöra om jag bör byta även avloppsstammen till det andra badrummet. Stammen går vertikalt från badrummet som ska renoveras..
Just nu lutar jag åt att gå på med alternativ 1. Men är som sagt osäker på om man borde lägga åtminstone passiva platonmattor eller göra något annat smart.
Ja, jag kommer alltså i detta skede endast ge mig på badrummet. Det kommer bli en del bilning för att byta gjurjärnsbrunnen. Är dock osäker på om det blir så pass att man behöver gå igenom hela plattan för den insatsen. Det låter som en stor insats om det skulle behövas, och också läskigt med tanke på ev. sättningar.
Kommer försöka bedöma skicket på stammarna innan renoveringen för att avgöra om jag bör byta även avloppsstammen till det andra badrummet. Stammen går vertikalt från badrummet som ska renoveras..
Just nu lutar jag åt att gå på med alternativ 1. Men är som sagt osäker på om man borde lägga åtminstone passiva platonmattor eller göra något annat smart.
Vi har lite samma situation, inga tecken på fuktpåverkan och mätt 9% i syll både oktober och april. I rummen runt om badrummet har vi lagt in passiv Platon bara för att det kändes bra att göra något när vi ändå gjorde om golven i rummen. Du kan lägga Platon under badrummet också men då måste det kopplas ihop med kringliggande rum för att något ska ventileras ut, du kan ju inte ha ventilerade socklar i badrummet. I det scenariot går det ju också att ifrågasätta hur effektiv den passiva ventilationen är.
Dock är vi också osäkra på hur vi ska angripa badrummet. Det är idag tätskikt i hela badrummet utan några problem. Vi vill ha golvvärme när vi gör om då det idag är riktigt kallt på golvet. Ett alternativ att enbart köra komfortvärme i golv för att inte behöva gå på kall klinker och använda radiator som primär uppvärmning av rummet. Detta för att minska risk för omvänd fuktvandring.
När det gäller att köra diffusionsöppet tätskikt har jag sett på några att det enbart rekommenderas om kringliggande konstruktion inte är fuktkänslig, exempelvis källare. Detsamma gäller för undantaget att enbart ha tätskikt i zon 1. Skulle något läcka så är det ju inte bara betong bakom utan en träkonstruktion som kan påverkas.
Dock är vi också osäkra på hur vi ska angripa badrummet. Det är idag tätskikt i hela badrummet utan några problem. Vi vill ha golvvärme när vi gör om då det idag är riktigt kallt på golvet. Ett alternativ att enbart köra komfortvärme i golv för att inte behöva gå på kall klinker och använda radiator som primär uppvärmning av rummet. Detta för att minska risk för omvänd fuktvandring.
När det gäller att köra diffusionsöppet tätskikt har jag sett på några att det enbart rekommenderas om kringliggande konstruktion inte är fuktkänslig, exempelvis källare. Detsamma gäller för undantaget att enbart ha tätskikt i zon 1. Skulle något läcka så är det ju inte bara betong bakom utan en träkonstruktion som kan påverkas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Även om stammen är okej idag är det väl tveksamt om den kommer att hålla tills nästa gång du renoverar badrummet, 30 år till.E elwinger skrev:
Tack för inspelet. Ja, det skulle kunna vara lika bra att ge sig på även stammarna man kommer åt i badrummet, när vi ändå bilar bort gjutjärnsbrunnen. Men då låter det som vi får iprincip bila bort hela betongplattan i badrummet för att kunna göra det. Låter som ett dyrt och väldigt krävande ingrepp, har du något uppfattning om kostnad för det?BirgitS skrev:
Finns några risker med att göra så? Sättningar efter igengjutning ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
I den här lägenheten är det betongvalv under golvet, och när vi renoverade badrummet så skulle avloppsrören bytas ut och delvis placeras om. Jag tror att hantverkaren höll på i 2-3 dagar för att bila bort klinkern på golvet, kaklet på väggarna, få bort de gamla rören och få till ny kanal för ny dragning. De bilade alltså inte upp hela golvet, långt ifrån, utan bara just där rören gick och där de går nu, samt inte djupare än nödvändigt.
Tack för svaret. Ja, nu när du säger det låter det ju fullt rimligt att bara bila bort den del av golvet där rören går, förstås.BirgitS skrev:
I den här lägenheten är det betongvalv under golvet, och när vi renoverade badrummet så skulle avloppsrören bytas ut och delvis placeras om. Jag tror att hantverkaren höll på i 2-3 dagar för att bila bort klinkern på golvet, kaklet på väggarna, få bort de gamla rören och få till ny kanal för ny dragning. De bilade alltså inte upp hela golvet, långt ifrån, utan bara just där rören gick och där de går nu, samt inte djupare än nödvändigt.
Mina stammar är plaströr, men är ju ca 50 år gamla nu. Skulle jag välja fritt skulle jag ju såklart vilja byta ut stammarna när jag renoverar badrummet. Men om jag undersöker rörens skick med kamera och gör någon spolning, och de verkar helt OK känns det kanske onödigt att byta rören om det skulle vara en betydande tilläggskostnad..
Har lite att tänka på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Jag vet att man under början av 70-talet hade ljusa avloppsrör av en plastsort, som åldras på ett dåligt sätt, och numera ofta kallas äggskalsrör därför att de mycket lätt spricker. Sen gick man över till dagens mörka plaströr som håller betydligt bättre och kanske betydligt mer än 50 år (ingen vet ju inte eftersom de inte har använts mer än ungefär 50 år). Men jag vet inte när skiftet skedde. Kan du kolla i någon inspektionslucka etc. om du har ljusa eller mörka plaströr?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur vanligt är det att dela upp betalning vid badrumsrenovering?
Badrum -
Hur tänka vid renovering av badrum 🤯
Badrum -
Väggar badrumsrenovering?
Badrum -
Kostnadsökning vid badrumsrenovering - 3ggr dyrare vvs och elektriker
Badrum -
Renovering av badrum, stenytterväggar, oisolerad platta på mark, hjälp
Badrum