Byggahus.se
Även hållaren till bordet har fått sig en omgång
Gammal gul bordshållare med rester av tjock färg, rengjord och ligger på gräs med träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter rengöring och avfettning
Gul bordshållare rengjord från tjock färg, uppställd på gräs med trästöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var tjock färg så det kommer nog krävas ett par behandlingar för att få bort allt
Gulmålad bordshållare med färgskrap och avfettningsspår på betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul bordsstöd med tjock, flagande färg vid rengöring och avfettning som ligger på en betongyta bredvid en skrapa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plåtbob och 5 till
  • Laddar…
Fortsätter på dagens tema, färg. Endast det bästa, Biltemas hammarlack.

Har provblandat för att se om jag kunde hitta en färg som matchar originalfärgen. Utgick från Alexandre Chappels youtube-video där han renoverar en Arboga.
Tänkte att jag börjar med blandningen han har: 65g silver, 24g grön, 11g blå, så får jag ändra om det inte blir bra, men en liten provkladd på veven i originalfärg indikerar ju att det kommer bli bra. Jag ska ju dessutom måla om hela så man kan ju inte jämföra när det är klart.
Provbladad hammarlack bredvid en vev i originalfärg på brun kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
piteper och 7 till
  • Laddar…
Bakvänt nog har jag inte hunnit göra nått alls idag, men en bild på avrostningen av kuggstängerna har jag.

Tyckte inte det blev bra med plast runt, den låg emot och hindrade fläckvis rostborttagningen så jag penslade på en ny omgång och lät det ligga utan att plasta in. Resultatet blev bra iallafall
Avrostade kuggstänger ligger på en OSB-skiva efter behandling utan plastöverdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Slarvade igår och lyckades lämna burken med smådelar som nyss fått all färg borttagen ute i regnet :oops:
Metallföremål med borttagen färg och rost efter att ha blivit lämnade i regnet, på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev lite mer roterande stålborste än jag hade tänkt för att få bort färgrester och rost, följt av ett mysigt bad
Burk med smådelar i skummande vatten efter att ha rengjorts med färgstripper och stålborste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet 4h senare var bra iallafall
Metalldelar efter rengöring från färg och rost ligger utspridda på ett arbetsbord med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra omgången färgstripper fick ordentligt med tid att verka på hållaren till bordet, den gula färgen var lätt att få bort med en spackel och lätt borstande
Metallföremål med borttagen gul färg och en spackel på en presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Originalfärgen satt fläckvis bättre så det blev mer stålborstning för att rätta till det. Ca 25 minuter tog det, inte så farligt tycker jag
Metallföremål på träplank efter att färg och rost tagits bort, lite färg kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några envisa innerhörn fick en sista runda stripper som får verka i natt. Innerhörn i 3 dimensioner är svåra att komma åt med borstar
Metallhållare täckt med gul färgfläckar och rost, på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Slarvade igår och lyckades lämna burken med smådelar som nyss fått all färg borttagen ute i regnet :oops:
[bild]

Det blev lite mer roterande stålborste än jag hade tänkt för att få bort färgrester och rost, följt av ett mysigt bad
[bild]

Resultatet 4h senare var bra iallafall
[bild]

Andra omgången färgstripper fick ordentligt med tid att verka på hållaren till bordet, den gula färgen var lätt att få bort med en spackel och lätt borstande
[bild]

Originalfärgen satt fläckvis bättre så det blev mer stålborstning för att rätta till det. Ca 25 minuter tog det, inte så farligt tycker jag
[bild]

Några envisa innerhörn fick en sista runda stripper som får verka i natt. Innerhörn i 3 dimensioner är svåra att komma åt med borstar
[bild]
Till min rikt-/planhyvel använde jag scotch brite för att skrubba bort färgen efter att färgborttagningen verkat. Funkade bra för att komma åt i hörnen :) ev var den färgen lättare att få bort dock.
 
  • Gilla
e02jr
  • Laddar…
Och ibland kommer nålhammare komma åt..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Och ibland kommer nålhammare komma åt..
Nålhammare, ett till verktyg jag inte visste att jag villhövde :D
 
Lite stålull på en pinne fick bort de sista resterna av färg i de knepiga hörnen. Nu står armen till bordet och väntar på att det är målningsdags.
En blästrad och avfärgad del av ett växelhus väntar på montering i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bestämde mig sen för att ta tag i de sista stora bitarna. Knackade ur växelväljarna ur högra halvan av växelhuset. De består av axeln handtaget sitter på och en liten T-formad del som kopplar ihop axeln och kopplingsdrevet. Fjädrarna och kulorna i burken ska sitta i växelhandtaget och gör att det stannar i sina två distinkta lägen.
Demonterade delar av ett växelhus och verktyg för färgborttagning på en träarbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten tvätt och bort med färgen på axeländarna så kan de läggas åt sidan i väntan på montering Två demonterade T-formade växelväljare framför en del av grönmålat växelhus med oljerester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter fick växelhushalvorna och resten av huvudet samma färgstripperbehandling som de tidigare bitarna. Orkade inte tvätta så noga denna gången, hoppas färgen släpper ändå.
Gula och svarta delar av växelhus i en genomskinlig plastlåda efter att ha blivit rengjorda, med färgrester kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gulmålat växelhus med avlägsnad färg, verktyg och komponenter på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemlig gäst som inte varit med så mycket hittills är bordet. Även det fick sig en tvättomgång idag, först med avfettning på undersidan
Bord med en rostig metalldel och en stålullsborste, vid rengöringsprocess, med avfettningsmedel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen en skrubbning med WD-40 och fin slipsvamp på ovansidan för att se hur rostigt det var. Lite skit kvar, så det blir mer rostborttagning och rengöring här
Rostigt bord undersöks och förbereds för renovering med WD-40, slipsvamp och stålborste på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är några grunda hål i bordet och det ser ut som någon har hamrat en del på det, med i stora drag ser det det bra ut.
Mitt bord är ju som synes rödmålat på undersidan, vet nån om det är det den normala färgsättning eller har det målats senare? Det kvittar egentligen, är ju ett ställe som inte syns mycket, men det matchar inte nån annan del precis.
 
  • Gilla
Anderscurl och 4 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
.
Mitt bord är ju som synes rödmålat på undersidan, vet nån om det är det den normala färgsättning eller har det målats senare? Det kvittar egentligen, är ju ett ställe som inte syns mycket, men det matchar inte nån annan del precis.
Jag tror min pelarborr är i originalfärg, mitt bord är också rött under om jag minns rätt. Det ser ut som någon rostskydd/grundfärg.
 
Min är lite lätt grön i tonen på undersidan
 
J JFrisk skrev:
Jag tror min pelarborr är i originalfärg, mitt bord är också rött under om jag minns rätt. Det ser ut som någon rostskydd/grundfärg.
Tycker också det ser ut som grund/rostskydd. Det är ju som sagt inte viktigt, men det känns som om detta börjar bli en "nu ska vi komma nära originalskick"-tråd på nått sätt :)
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Efter färgstripper sen igår gick det att ta bort ett lager gul färg.
Gul maskindel med flagande färg och synliga smörjkoppar i klar plastlåda under rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskindel med borttagen gul färg efter användning av färgstripper, med skraprester runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog avsevärt bättre i nederkant där strippern antagligen vart tjockast, den rinner lite väl mycket tycker jag, så nästa runda blandade jag 50/50 tapetklister och stripper. Det satt bättre och tog bra.
Maskindel med bortskrapade lager av gul färg och verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tagit loss alla smörjkoppar efter hand också. De är målade och smutsiga, men i bra skick. Någon saknar en fjäder, men inte hela världen Smörjkoppar i olika storlekar med borttaget lager av gul färg och smuts, på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordet fick en inpackning i klibbig grogg täckt med papper för att ta bort rosten i hål och repor Objekt täckt med papper och blandning för att ta bort rost, står på träklossar vid verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rengjorde och rostade av chucken också, det visade sig vara en bra model :)
Hand håller en borrchuck märkt "RÖHM Supra" under rengöringsprocessen
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dheri och 5 till
  • Laddar…
Fortsatt avlägsna färg idag. Stora delen av huvudet har fått en omgång stålborste och 3e rundan färgstripper på de knepiga områdena
Ett demonterat växellådshus med rester av färgstripper och fläckar av bortborstat färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två halvorna av växellådshuset gick enkelt. Det är ju "stora" plana ytor där strippern har legat kvar.
Växellådshus med avflagad gul färg och synliga hål efter en färgstripperbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2 minuter senare
Växellådshus med borttagen färg och flagnande rester i en plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en kvart till
Renoverat växellådshus med avlägsnad färg på ett arbetsbänk med färgrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det även möjligt att studera lagningen vid övre växelspaken. Man kan även skymta hålen där typ- och växel-skylten suttit. Antagligen togs skyltarna bort när det skulle lagas och sen hamnade dom på nån hylla. Synd, men inte så mycket att göra åt det.
Närbild av växellådahus under renovering med färgborttagning och synliga lagningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Imorgon blir det nog invändig tvätt av växellådan, det sitter en massa färgflagor i fettet som är kvar.

Bordet fick sig en polering också
Renoverat växellådshus med borttagen färg och synliga slitage tecken på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite skit kvar, men det är ok och inte överst på listan
Rund metallföremål med slitna färgpartier och rengjorda slitsar placerad på ett bord under renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borstade kanten på undersidan och kanten runt hålen. Tänker att jag bättrar på färgen på undersidan också.
Halvrenoverat växellådshus med stålborstade ytor och rester av röd färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De flesta bitar är färglösa nu, så snart blir det målning.

Testade att polera en av plastknopparna till växelhandtagen idag, men det blev inte bra. Några är ok, men några är riktigt tråkiga med stora hack i, så det blir att beställa nya.
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Idag har det inte hänt mycket. Putsade av strömbrytaren, den var smutsig som allt annat, men fungerar. Vet inte om jag kommer att koppla via den sen eftersom det kommer att sitta en VFD nånstans, men jag tänker montera dit den iallafall.
En smutsig strömbrytare på ett dammigt trägolv som renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengjord strömbrytare med skruvar på ett smutsigt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handtaget har badat och blivit fritt från rost Rostig och smutsig gängad stång ligger på ett arbetsbänk med sågspån och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ett litet bonusprojekt tänkte jag fixa till ett skruvstycke som passar borrmaskinen bra. Det kom inte med maskinen, tror det fanns i verkstaden i förra huset. Det är i slitet skick, rostigt och smutsigt. Passande nog har någon svetsat ihop det en gång också
Rostigt skruvstycke på en träyta med en sprutad WD-40 skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rostigt skruvstycke med delar och WD-40 på en fläckig arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte lika många delar, men ett par skruvar sitter väldigt hårt. De står och drar med WD-40 på till imorgon så får vi se om det släpper då
Delar av ett rostigt skruvstycke med skruvar och en skruvmejsel på en smutsig arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plåtbob och 4 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Tycker också det ser ut som grund/rostskydd. Det är ju som sagt inte viktigt, men det känns som om detta börjar bli en "nu ska vi komma nära originalskick"-tråd på nått sätt :)
Tog några bilder på bordet på min E100. Jag tror den är väldigt nära orginal, fast just bordets utformning skiljer lite från de flesta andra jag sett. Mitt bord är maskingrönt på undersidan, men har den rostskyddsröda synlig i spåren på ovansidan.
Min maskin är en udda variant av E100an, då den har en oljesmord växellåda, istället för fettsmord som verkar vanligare. (Undrar hur ofta jag borde olja den egentligen.)
Närbild på en E100-bordsmaskins växellåda med handtag och oljesmörjningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallbord med delvis rostskyddsröd färg och spår av maskinbearbetning, till en E100 maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.