Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Har börjat renovera vårt växthus. Jag häktar av glaspartierna, tar bort smutsiga och trasiga tätningslister och målar med linoljefärg.
Glasrutorna vilar idag på en liten vit plastbit som sitter nedspikad i fönsterkarmen.
Problemet är att det kommer in vatten i spikhålen, vilket resulterar i att 5-6 fönsterbrädor murknar sönder.
Imorgon planerar jag fylla i håligheterna (och det trasiga) med kemiskt trä innan jag målar över hålen.
Nu till min fråga. Finns det någon smart grej jag kan ersätta dessa dumma spikar med? Tacksam för tips och idéer.
Glasrutorna vilar idag på en liten vit plastbit som sitter nedspikad i fönsterkarmen.
Problemet är att det kommer in vatten i spikhålen, vilket resulterar i att 5-6 fönsterbrädor murknar sönder.
Imorgon planerar jag fylla i håligheterna (och det trasiga) med kemiskt trä innan jag målar över hålen.
Nu till min fråga. Finns det någon smart grej jag kan ersätta dessa dumma spikar med? Tacksam för tips och idéer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Om rutorna vilar på tvärregeln så blir den väl våt? Jag förstår nog inte konstruktionen. Mitt växthus har glasrutor som skarvas på väg upp från syllen. Rutorna står på varandra nerifrån syllen. Kan du inte bygga nerifrån med ruta på ruta. Jag lade en silikonsträng mellan kanterna på rutor för att täta och slippa att smuts samlas mellan rutorna. Gör du så är det bara den nedre syllen som blir våt.Per Eskilsson skrev:
Har börjat renovera vårt växthus. Jag häktar av glaspartierna, tar bort smutsiga och trasiga tätningslister och målar med linoljefärg.
[bild]
[bild][bild][bild]
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Rutorna vilar i nederkant på en liten plastbit som är ungefär 5 mm bred och 8 mm djup och 8 mm hög. På sidorna vilar rutorna mot tätningslister som befinner sig mellan glaset och träet. Ovan och under glaset finns det små luftutrymmen.
Det är plastbiten som spikas ner i fönsterkarmen som jag vill ersätta med något som inte spikas ner trämaterialet som rör på sig.
Det är plastbiten som spikas ner i fönsterkarmen som jag vill ersätta med något som inte spikas ner trämaterialet som rör på sig.
Någon form av gummilist/tätningslist längs underkanten som kanske inte behöver spikas fast utan kan läggas löst eller limmas???
Det måste väl inte vara en punktlyftning som det är nu? Eller är du ute efter att lyfta det på en punkt för att få luft och vätska att röra sig under rutan?
Det måste väl inte vara en punktlyftning som det är nu? Eller är du ute efter att lyfta det på en punkt för att få luft och vätska att röra sig under rutan?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Jag är ute efter en punktlyft helst centrerad för att kunna justera fönstrets lutning lite till höger eller vänster. Men jag också att det ska kunna flöda luft under glaset, av den anledningen vill jag inte täta i nederkant. Träet under glaset är dessutom snedställt så att regnvatten och vattendroppar kunna kunna rinna ner.
Konstruktionen är väldigt enkel och ganska finurlig, det är bara spiken rakt ner i träet som jag har något emot, eftersom den leder till att fönsterbrädorna ruttnar med tiden.
Konstruktionen är väldigt enkel och ganska finurlig, det är bara spiken rakt ner i träet som jag har något emot, eftersom den leder till att fönsterbrädorna ruttnar med tiden.
Varför inte spika i "karmen" istället, dvs spiken vågrät. Plastbiten visserligen aningen smalare på det ledet men borde räcka till för glaset?Per Eskilsson skrev:
[bild]
[bild][bild][bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Torp med timmerstockar som är trasiga. Se gärna bilderna och informera mig gärna om detta går att laga, byta ut och kostnad?
Fritidshus -
Laga trasiga tegelstenar i öppen spis?
Byggmaterial & Byggteknik -
Laga ”trasiga” skruvhål i spånskiva?
Möbelsnickeri -
Hur lagar jag denna trasiga dörrkarm?
Fönster & Dörrar -
Laga trasiga stolar
Möbelsnickeri