Byggahus.se
L Liljeros skrev:
Sverige är självklart inte lika tätbebyggt som England eller Holland men behovet av bostäder är främst koncentrerat till storstadsområdena och där är det inte ekonomiskt att i större skala bygga bostäder med i huvudsak villor utan det behövs mer förtätning.

Jag tror nog att en väldigt stor del av bostadskonsumenterna helst skulle vilja ha en villa men i slutändan så ska man ha råd med det också och det är att faktum att radhus är ett billigare boende än villa både i inköp och driftskostnad…
Eller så är "behovet" av livskvalitet större och då flyttar man en bit utanför på pendlingsavstånd.
Extremt vanligt bland mina kollegor och vänner mfl ytligt bekanta etc.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Eller så är "behovet" av livskvalitet större och då flyttar man en bit utanför på pendlingsavstånd.
Extremt vanligt bland mina kollegor och vänner mfl ytligt bekanta etc.
Jag tror nog även det finns ganska många olika uppfattningar om vad som är livskvalitet, det är nog inte automatiskt att flytta längre ut från stan innebär högre livskvalité, på samma sätt behöver inte ett centralare läge innebära högre livskvalitet.
Däremot kan man konstatera att marknaden anser att ett centralt läge är attraktivare en längre ut från stan…
 
L Liljeros skrev:
uppenbarligen finns en ganska stor marknad för radhus…
har aldrig sagt att det inte finns en marknad
 
S
Excel Excel skrev:
Blev lite förvånad att de beställda betongbil till den lilla ytan. Borde gått bra att gjuta med eps själv och sedan flytspacklat, även det själv?
Blir inte billigare och tar längre tid
 
M maria01 skrev:
byggs många utanför stadskärnan med
Ja, men de lär vara i minoritet. Du talade dock svepande om just radhus och inte radhus utanför stadskärnan. Jag håller absolut med om att dyra, nybyggda, radhus på landet är svår att egentligen hitta en målgrupp till.
 
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Ja, men de lär vara i minoritet. Du talade dock svepande om just radhus och inte radhus utanför stadskärnan. Jag håller absolut med om att dyra, nybyggda, radhus på landet är svår att egentligen hitta en målgrupp till.
sist jag såg stort område med radhus var Mariefred
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
M maria01 skrev:
sist jag såg stort område med radhus var Mariefred
Jag lämnar denna diskussion efter detta inlägg då du inte tycks kunna tänka mer än väldigt enkelspårigt i denna fråga. Bara för att du sett ETT område på landet med många radhus så är det fortfarande inte representativt för landet i stort. Där ditt inlägg började (att du inte förstod varför man köper radhus i SVERIGE...). Må väl :D
 
  • Gilla
Sissingkull
  • Laddar…
M maria01 skrev:
sist jag såg stort område med radhus var Mariefred
I Karlstadsområdet byggs det många nya radhus, det är väldigt populärt för folk som hellre vill bo i villa men inte har råd att köpa central villa och inte vill bo utanför stan. Höghus kan också vara trevligt, men de har ingen trädgård tex.
 
Anna_H Anna_H skrev:
I Karlstadsområdet byggs det många nya radhus, det är väldigt populärt för folk som hellre vill bo i villa men inte har råd att köpa central villa och inte vill bo utanför stan. Höghus kan också vara trevligt, men de har ingen trädgård tex.
Beroende på hur man bygger så går det att få till större trädgård en radhus till och med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.