1 214 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Renoverar hus.. Hantverkare slipar golvgips(!) med maskin... Damm!
Hej!
Ett par goda vänner till mig håller på och renovera sitt hus. Dom ville lägga parkettgolv i huset, och snickaren sa att golvet måste jämnas ut först för att kunna lägga parkettgolvet.
En hantverkarfirma anlitades (seriös sådan med gott rykte) som kom och la fix, och limmade sedan dit golvgips i hela huset... Det var väl bra - förutom att det blev ojämnt. Snickaren vägrar att lägga parkettgolvet, eftersom att gipsskivorna ligger ojämnt. Med andra ord är dom tillbaka på ruta ett. Hantverkaren ska då ordna till detta, och väljer att idag släpa dit en stor golvslip/riv maskin som dom har kört med för att "fräsa" bort gipsskivorna på golvet, eller snarare ojämnheterna på gipset med förhoppning om att få det rakt, jämnt och snyggt.
Problemet är nu att dom gjorde detta idag, utan att täcka över något annat i huset. Så det nybyggd köket med tapetserade väggar är helt täckta i slipdamm (från golvgipset) - precis som hela resten av huset. Det ser ut som ett världskrig i huset.
Hur sjutton ska man göra detta? Alla tak i hela huset är nymålade, två rum nymålade väggar, och ja plus köket och tapeten där som jag skrev om.
Golvet är fortfarande inte klart (gissar att dom återkommer imorgon) och det är slipdamm överallt.
Ett par goda vänner till mig håller på och renovera sitt hus. Dom ville lägga parkettgolv i huset, och snickaren sa att golvet måste jämnas ut först för att kunna lägga parkettgolvet.
En hantverkarfirma anlitades (seriös sådan med gott rykte) som kom och la fix, och limmade sedan dit golvgips i hela huset... Det var väl bra - förutom att det blev ojämnt. Snickaren vägrar att lägga parkettgolvet, eftersom att gipsskivorna ligger ojämnt. Med andra ord är dom tillbaka på ruta ett. Hantverkaren ska då ordna till detta, och väljer att idag släpa dit en stor golvslip/riv maskin som dom har kört med för att "fräsa" bort gipsskivorna på golvet, eller snarare ojämnheterna på gipset med förhoppning om att få det rakt, jämnt och snyggt.
Problemet är nu att dom gjorde detta idag, utan att täcka över något annat i huset. Så det nybyggd köket med tapetserade väggar är helt täckta i slipdamm (från golvgipset) - precis som hela resten av huset. Det ser ut som ett världskrig i huset.
Hur sjutton ska man göra detta? Alla tak i hela huset är nymålade, två rum nymålade väggar, och ja plus köket och tapeten där som jag skrev om.
Golvet är fortfarande inte klart (gissar att dom återkommer imorgon) och det är slipdamm överallt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Det låter lite som en klåpare som är där tyvärr. Men rimligt är väl att dom, förutom att åtgärda så det blir ett jämnt underlag (varför flytspacklas det inte f.ö.?) att dom utför, eller betalar för, en grundlig städning så allt gipsdamm tas bort.N Niklasfixaren skrev:Hej!
Normalt sett plastar man ju in rummet man hålelr på i så att strädningen blir enkel, nu har dom inte gjort det och måste då städa hela huset. Och just gipsdamm är ju överdjävligt, tar sig in överallt :/
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Låter ju som en intressant metod. Går det överhuvudtaget att slipa en gipsskiva? Tänker att pappskiktet brukar tåla en hel del slipning, men kommer man igenom det, misstänker jag att slipmakinen äter sig igenom hela skivan på nolltid.
Tog en bild när jag var där igårH hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Ser inte så illa ut som jag väntade mig. Men är det plant nu?
Plant blir det säkert så det räcket. Men frågan är om det någonsin blir rent. Usch, jag vill inte ens tänka på hur jävligt det ska se ut. Många idiotiska lösningar har jag sett, men detta tar nästan priset...N Niklasfixaren skrev:
Ja, synd att inte TS vann luftrenaren...
https://www.byggahus.se/forum/threa...ffektiv-luftrenare.542349/page-6#post-6122180
https://www.byggahus.se/forum/threa...ffektiv-luftrenare.542349/page-6#post-6122180
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på hantverkare för att putsa hus i Stockholm!
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hantverkaren tog på sig husägarens BH och trosor - åtalas
Artikelkommentarer -
Renoverar växthus: Var hittar jag bättre stöd till glaspartier?
Växthus -
Putsa om 30-tals hus, finns det hantverkare för det runt Östergötland?
Fasad -
Hur renoverar man Mockfjärds elementhus?
Hustillverkare