Har haft några av mina fönster på renovering. Trä som var dåligt skulle bytas ut. Var inte helt nöjd och frågade företaget vad jag kunde göra. Svaret var att jag skulle fylla i med färg.

Ojämnt och hål här och där. Kitt inte upp till kant. Att de kitt som inte gick att få bort skulle vara kvar visste jag men inte att det skulle skilja så mycket.

Brunt kitt som inte går att få rött.

Är jag för petig! Ska jag vara nöjd?

• IMG_1603.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1609.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1610.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1611.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1612.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1614.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1619.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1621.jpeg
    Skapa konto
Düsseldorff
Jag tycker att du har högst rimliga krav. Det ser inget vidare ut (dock vet jag ju inte hur det såg ut innan "renovering").

Unikt namn
Mitt första försök att kitta fönster blev riktigt dåligt, men ändå bättre än det där.
Jag hade varit ruskigt besviken.

Vad kostade kalaset?

L Lars E skrev:
Ska jag vara nöjd?
Nej

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Drygt 40 000 för fyra fönster = 8 bågar

31800
Efter rot.

Redigerat:
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Mitt första försök att kitta fönster blev riktigt dåligt, men ändå bättre än det där.
Jag hade varit ruskigt besviken.

Vad kostade kalaset?
Drygt 40 000 för fyra fönster = 8 bågar

31800 kr efter rot.

• Ledsen
Unikt namn
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag tycker att du har högst rimliga krav. Det ser inget vidare ut (dock vet jag ju inte hur det såg ut innan "renovering").
En hel del kitt hade lossnat. Tänker
Ändå att det nya borde gå att få på jämnare.

BigR
Det där ser ut som ett hafsverk. Vad kom ni överens om?

Renoverade kopplade bågar innebär för mig att man lagar, rengör eller byter skadade beslag och skruvar. Sedan byter man ev söndersprucket och ruttet trä, skrapar och slipar trärent, målar i tre steg (olja, grundfärg och fönsterfärg). Fönsterglasen byter man oftast också eftersom dom oftast är repiga. Nya glas är tjockare och höjer energiprestandan avsevärt. Undantaget att byta glas är väl om man har några kullriga gamla 1700-talsglas. Sedan kittas fönstren om med linoljekitt som målas utan att det blir skrynkel. Ingen färg på glasen heller naturligtvis. Fönstren levereras rentorkade med putsade glas.

Resultatet blir fönster med liv i, snyggare än nya. Om det resultatet är värt 5000kr per båge, tja?

Vi kom överens om.

Byte av glas i innerbågen till energiglas. Det är gjort.

Byta ut skadat eller ruttet trä. Inte gjort kan jag tycka.

Kitta om ytterbågen där det saknas eller sitter löst. Ser så där ut kan jag tycka.

Grundmålning av allt. Bara ytterbågen var grundad.

Målat gör vi själva.

Jag har tittat på massor av gamla fönster i år då jag renoverar mina. Till min glädje är kittet sällan helt jämnt, varken på slott eller på stugor. Kittning är svårt.

Men det där är dåligt gjort. Kitt upp till kanten ska det vara. Det går att få bort allt gammalt kitt, en del får man jobba mer med bara. Och till och med jag får till det jämnare än sådär.

Resultatet ser ju sådär ut och det känns dyrt med 32 000 för detta. (Renovering av bågar är väl inte ROT-berättigat egentligen eftersom det inte görs på plats?) samtidigt vet jag inte om du kan få en ordentlig renovering för 32 000?

Jag har renoverat mina fönster själv, när det var trasiga rutor så lämnade jag till glassmästare. Rätt så snabbt bad jag dom enbart lägga kitt under glaset och att jag själv gjorde falsen sen för att jag tröttnade på att göra om det, då det såg ut som att det var en 5-åring som gjort det för första gången, då testade jag ändå två olika glasmästare med samma resultat, galet att man själv som amatör kan göra det bättre.

Så det bruna kittet på bilderna är nytt? Det jobbet hade jag aldrig godkänt. Det ser ut att vara gjort av en som aldrig har kittat förr.

När det läggs ner massor med arbetstid på renoveringen (och pengar för din del) så är sån där finish inte ok. De borde bara ha tagit bort och gjort om direkt, då hade det ju knappt tagit någon tid alls.

D D_Anders skrev:
Så det bruna kittet på bilderna är nytt? Det jobbet hade jag aldrig godkänt. Det ser ut att vara gjort av en som aldrig har kittat förr.

När det läggs ner massor med arbetstid på renoveringen (och pengar för din del) så är sån där finish inte ok. De borde bara ha tagit bort och gjort om direkt, då hade det ju knappt tagit någon tid alls.
Japp det bruna är det nya.

L Lars E skrev:
Drygt 40 000 för fyra fönster
För de pengarna kunde du ha köpt helt nya fönster med betydligt bättre isolering.

• Gilla
Lars E
  • Laddar…
Lite ojämnt kitt någonstans kanske man kan acceptera, men de har ju både fått små hål och extremt ojämnt.

• Gilla
Lars E
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.