Har ett vackert soffbord i valnötsfanér från 60-talet som vi gärna vill behålla. Efter många års användning har bordet fått "sedvanliga skador", såsom ringar efter glas samt slitage. Hur snyggar man till detta? Försöka själv eller lämna till möbelrenoverare? Vid förfrågan hos renoverare har vi tyvärr inte fått tillräckligt tydliga besked om möjligheterna till ett bra resultat.
 
Går det att fixa bra själv - hur?
 
Har bordet något ekonomiskt värde eller kommer det att få. Ritat/ byggt av känd formgivare/snickare
hur stor är ytan
faner är alltid knepigt att renovera med tanke på faner tjokleken.
hur mycket i kronor tycker ni det är värt att lägga ner (beror kanske på vad första frågans svar blir)

BILD annars är det svårt gärna flera detalj bilder

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Har bordet något ekonomiskt värde eller kommer det att få. Ritat/ byggt av känd formgivare/snickare
hur stor är ytan
faner är alltid knepigt att renovera med tanke på faner tjokleken.
hur mycket i kronor tycker ni det är värt att lägga ner (beror kanske på vad första frågans svar blir)
BILD annars är det svårt gärna flera detalj bilder
Mvh Pär H
Bordet är Bra Bohags modell Frisco och formgivare är Folke Ohlsson. Ytan är 80 x 123 cm med uppsvängda kanter, vilket försvårar behandling och att dölja med duk.

Beträffande värdet bjöds endast 2.000 kr vid en TV-auktion nyligen för ett sådant bord i mycket livlig jakaranda. Kan tänka oss att betala den summan om resultatet blir bra. Saknar tyvärr kamera.
 
Henri skrev:
Efter många års användning har bordet fått "sedvanliga skador", såsom ringar efter glas samt slitage.
Dessutom en något djupare skada i fanéren. Någon som har erfarenhet av att själv försöka dölja liknande? Bra eller dåligt resultat?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.