Jag köpte ett gammalt hus byggt 1968, 125 kvm
Huset har en tegelfasad som visas på bilderna och ett tak med en liten lutning. Jag förväntar mig 6 grader.
1.jpg
Först tog jag bort det yttre skiktet från innerväggen och kontrollerade taket och väggarna, och det fanns inga problem, lukt, mögel eller fukt.
2.jpg
Genom min läsning av huspapper fann man att ytterväggarna är isolerade med mineralull, men jag vet inte exakt isoleringens tjocklek, men jag förväntar mig att den är 15 centimeter, eftersom den totala väggtjockleken är 29 centimeter , som det står skrivet i huspapper.
3.jpg

Jag kollade det och det liknar kartong, det är svart i färg, och omedelbart efter det finns mineralull, naturligtvis är det för väggarna och det finns ingen ångspärr.
4.jpg
När det gäller taket finns samma papp och utan ångspärr, men ovanför är det isolering av träflis med en tjocklek på cirka 30 cm, men tyvärr är det återstående utrymmet för den yttre ytan smal och jag kan inte spruta isolering på den , och jag skulle vilja installera ett ventilationssystem "FTX".
5.jpg
Så jag skulle vilja göra är att lägga till extra isolering i huset och jag har följande alternativ:
För taket:
1. Ta bort alla flisar och ta naturligtvis bort det inre tavlan från det ackumulerade träet och lägg i en ny isolering av glasull med en tjocklek på 420 milliliter.
2. Behåll den gamla isoleringen, men mer ansträngning för att installera ventilationssystemet och lägga till isolering under innertaket med en tjocklek på 45 mm med en ångsten
För väggarna:
1. Ta bort det återstående träskiktet och lägg ytterligare 45 mm tjock isolering och en ångspärr
a. Lägg till isolering med en tjocklek på 45 mm över det befintliga träskiktet med en ångspärr, men jag vet inte om jag kan sätta ångspärren direkt på träet eller ovanför det nya isoleringsskiktet eftersom jag vill göra nya elektriska installationer så om ångspärren placeras efter det nya isoleringsskiktet kommer det att finnas många hål på grund av elektriska installationer, hängande TV etc.

Vad är det bästa valet för mig, ledsen att jag har gått för länge

Redigerat:
Mats-S
En viktig sak ang ångspärren (plast) som du behöver för att FTX ska fungera till 100%

Det är EXTREMT viktigt att plasten placeras rätt. Sätter du den på fel sida så riskerar du att stänga inne fuktighet som kommer att göra att ditt hus förstörs av fukt och mögel.
Generellt sätt så ska ångspärr av plast sitta närmast innerväggarna, du ska alltså INTE plasta direkt på din brädvägg, utan isolera först, därefter sätter du ångspärren och sedan ny innervägg.
Detta sagt förutsatt att väggen utanför kan andas, jag har ju inte koll på hur det ser ut hos dig ...

Plast i äldre hus är alltid vanskligt, som du skriver så är det ingen plast där nu, endast vindpapp som kan andas. Frågan är om du verkligen behöver plasta ... med det extra lagret du gör med ny isolering och en ny innervägg så kanske det blir bra nog?
Jag är ingen expert på vad en FTX kräver, men det kan vara värt att kolla upp seriöst, det bästa för ditt hus välmående är att slippa plast i väggarna, då skapar du garanterat inga mögelproblem :thinking:

Ingen plast på väggar eller tak. Du behöver inte extraisolera på vinden eller mot innertaket, välj isolerade ventilationsrör istället.

Tack för förtydligandena
Tja, jag kommer att använda isolerade rör för ventilation, och jag kommer inte att sätta en ångspärr i taket eller väggen
Jag försökte ta reda på tjockleken på den befintliga väggisoleringen och finns det ett ventilationsgap eller inte, men tyvärr kunde jag inte göra det.
Men jag vill lägga till ytterligare isolering på väggen och taket på 45 milliliter eftersom jag känner att det är något kallt och den nuvarande isoleringen förväntar sig inte att den ska uppfylla syftet helt eftersom vi kommer att använda en luftpump som huvudvärmekälla med värmefördelningssystem anslutet till FTX-ventilationssystemet också. Vi kommer också att lägga till ett nytt elnät i huset, så vad är förslagen?

6.jpg
7.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.