Hej!

Harr en teakdörr som jag vill täta och renovera.
Den är dragig och behöver en demontering med slipning och ny olja på utsidan.
I samband med det behöver jag lite råd om arbetsmetoder.

Problemet är bara att den är så pass välbyggd så det är bara ca 1 mm glipor att täta.
Jag tror inte det går att få in lister runt om så min plan är att demontera dörren och fräsa upp spår runt om i dörren för att sätta in tesa tätningslister.
Ett annat problem är oxå i den horisontala skarven i dörrbladen ca 30cm upp. Där är det faktiskt en glipa på nästan 1 mm på båda sidor. (Tätad med genomskinlig tejp på insidan just nu)

Någon tips på hur fixa det?
Jag tänker på att fräsa ut ett spår på ca 10mm och tillpassa en teakbit som fälls in från utsidan.

Nästa problem är att jag inte vet hur jag får loss dörrbladen från de där gångjärnen.
Ser ju ut som om det är 2 sprintar i varje som ska knackas uppåt och neråt.

• En teakdörr med fönsterpaner som behöver tätas, med utsikt över en terrass och trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teakdörr med glasrutor som speglar en inomhusmiljö, behöver tätning och renovering.
    Skapa konto
  • Rostigt dörrgångjärn mellan teakdörr och vit dörrkarm med synlig glipa.
    Skapa konto
  • Närbild på gångjärn på en teakdörr monterad mot en vit fönsterram.
    Skapa konto
Åsa Lund
Har du tur så svarar @findus42 , han är såvitt jag vet expert på dörrar. Otroligt händig och fiffig karl!

• Gilla
Västeuropen
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej
Fin dörr.
Att det är lite luft kan vara ett tecken på yrkesskicklighet men också ett tecken på mindre bra förståelse om hur dörrar och dörrars tätningar fungerar. För väldigt länge sedan fanns inga tätningslister och då gjorde man springorna så små man kunde för att minska drag. Numera är det så att man vill ha springor för att tätningar skall fungera. En till aspekt är att vatten sugs in av kapilärkrafter i en liten springa och har sedan svårt att vädras bort. Det kan förkorta livslängden på en dörr betydligt om den är väderutsatt.

Nu ser det ur som om din dörr sitter i en djup nisch. Så den klarar sig säkert bra.

Det du tänker göra. Fräsa fram mer luft och sätta tätningslist. Låter som en bra plan.
Gångjärnen du har är en typ av ledgångjärn. De tar stor last men är besvärliga när dörrar skall hängas av och på.
Sprinten borde dras ut uppåt. Den skall inte sitta hårt, men om dina gångjärn är det minsta olinjerade så sitter sprintarna i spänn. Dessutom så ramlar alla kullager ut när du drar ur sprintarna.
Enklare att palla upp dörren och skruva loss gångjärnen från karm eller dörr.

Din karm är oljad/lackad. Därmed är inte skruvarna inmålade med en massa färg. Det borde göra det enklare. Lossa alla skruvar för hand innan du går på med en skruvdragare så borde det gå bra. Med lite tur kan du återanvända skruven.

För att täta mellan dörrbladen så kan du sätta en falsad anslagslist med tätning på insidan.

Det är vad jag kan säga med den information jag har.

Mvh Findus

• Gilla
Bänkt Osten och 3 till
  • Laddar…
Ett av de mest proffsiga svar jag har sett på ett forum någonsin.
Tack! Jag blir så glad och så tacksam och rörd för att du har tagit dig tid!:ok::D:D(y)

Ja dörren var nog påkostad i sin tid i 1965 ca så vore kul att få ha den kvar ett tag till=)

Men får inte helt taget på det vad falsad anslagslist är för nånting.
Kan det vara en list som har formen av ett p?
Vad rekomenderas annars för metod att sätta fast listerna, lim klammer eller lister som är självhäftande.
Har möjligheten att handla på alsells. Här är deras sortiment av tätningslister.
https://www.ahlsell.se/10/forbrukningsvaror-1/tejp-och-tatningslister/tatningslister/

• Gilla
Bänkt Osten och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.