Nu är jag på ruta noll igen med olika hantverkare, en del har varit för dyra. Har tyvärr inte råd att betala 70-80.000 för jobbet (även om det säkert är rimligt). Två firmor som jag tycker verkade bra, var Palma bygg och MMConstruction men plånboken räcker tyvärr inte.
Det tillkommer sen kök, bänkskiva, rostfri diskbänk, kran mm.
Tänkte försöka göra en del av jobbet själv. Väggar, lägga golvet.
Tyvärr har jag nog kallat in firmorna för tidigt. De har varit här och tittat, tyckt att de var ok att vi gjorde en del jobb själva, men sen ändå backat ur. Så fort jag frågat om lite grejer, velat ha tydligare offert t ex.
En del har inte ens hört av sig. Är detta vanligt? Betraktas man som ”jobbig” kund?
Min son råder nu mig att vi gör klart så mycket som möjligt, spacklar alla väggar, grundmålar, målar taket, lägger golvet, så att allt är klart utom eldragning och att de ska montera in köket och fixa vvs mm.
Min fråga är vid vilken tidpunkt måste man fundera på elen/ha dit elektrikern. Vill ju inte ha fula utanpåliggande dragningar. Det ska dras el till väggskåpens ledslingor sen också. Är det dumt att vi gör iordning väggarna, speciellt en gipsvägg där fläkten ska hänga. Om de måste dra något bakom, eller kan de göra det i efterhand?
Det tillkommer sen kök, bänkskiva, rostfri diskbänk, kran mm.
Tänkte försöka göra en del av jobbet själv. Väggar, lägga golvet.
Tyvärr har jag nog kallat in firmorna för tidigt. De har varit här och tittat, tyckt att de var ok att vi gjorde en del jobb själva, men sen ändå backat ur. Så fort jag frågat om lite grejer, velat ha tydligare offert t ex.
En del har inte ens hört av sig. Är detta vanligt? Betraktas man som ”jobbig” kund?
Min son råder nu mig att vi gör klart så mycket som möjligt, spacklar alla väggar, grundmålar, målar taket, lägger golvet, så att allt är klart utom eldragning och att de ska montera in köket och fixa vvs mm.
Min fråga är vid vilken tidpunkt måste man fundera på elen/ha dit elektrikern. Vill ju inte ha fula utanpåliggande dragningar. Det ska dras el till väggskåpens ledslingor sen också. Är det dumt att vi gör iordning väggarna, speciellt en gipsvägg där fläkten ska hänga. Om de måste dra något bakom, eller kan de göra det i efterhand?
Svårt att lägga rör för kabel efter ni satt gips....det måste du väl ändå begripa?
Jo, det är det jag menar att elektrikern ska in nu innan man börjar spackla för mycket.Hammarskallen skrev:
Min son är lite hetsig.
Han tycker att elektrikern får lösa det sen, men det kan ju bli mycket dyrt om de ska behöva borra och fräsa in elkablar igen,
Mycket av elen kan ju kanske iof dras utanpåliggande ovan överskåpen och sen täckas med list, men ska flera grupper dras fram till spis diskmaskin etc så är det ju svårare att fixa i efterhand. Jag skull dock vänta med gipset på väggen där köket ska in. Snickarna sätter gips på en vägg på någon timme, och om merparten av väggen täcks med skåp och kakel behövs ingen eller väldigt lite spackling.M Marijairena skrev:
Nej, elektrikern ska komma INNAN ni sätter gips över huvudtaget. Annars blir det bara mer jobb för elektrikern=dyrare. Så mitt råd är att sätta koppel på sonen.M Marijairena skrev:
Det finns el redan, jag ska inte flytta på köket till annan del av rummet. Utan det ska vara på ungefär på samma plats. Men förstår att man måste göra nån lösning till fläkten och kanske ny kontakt mm.H hapazard skrev:Mycket av elen kan ju kanske iof dras utanpåliggande ovan överskåpen och sen täckas med list, men ska flera grupper dras fram till spis diskmaskin etc så är det ju svårare att fixa i efterhand. Jag skull dock vänta med gipset på väggen där köket ska in. Snickarna sätter gips på en vägg på någon timme, och om merparten av väggen täcks med skåp och kakel behövs ingen eller väldigt lite spackling.
Vi fixar gipsväggen själva (den var trasig på vissa ställen)
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En bild av hur ni vill ha det och hur det ser ut kanske skulle hjälpa?M Marijairena skrev:
Vet inte om det syns. Bakom de gröna pilarna finns det el. Eldosa till vänster, bakom spisen kontakt och under överskåpet. Det går en lång elkabel från hallen som suttit bakom där städskåp och kylen ska sitta. Den är monterad utefter golvet mot spiskontakten. Den lila pilen = Kabel går bakom väggen från eldosan under skåpet till kontakt i Fönsterramen.H hapazard skrev:
Det är jättesvårt att rita i deras program tycker jag. Får inte till det helt som det ska vara men ungefär.
Visa bilaga 451245
Redigerat:
Elektrikern var först på plats efter jag rivit det gamla köket. Inte heller jag flyttade egentligen något men det var bra att han sa innan vad som behövdes (dra under nya golvet, nya uttag, under kakel). Dessutom fanns inte 3-fas indraget, dock förberett för i huset, så hade han inte sett det innan (och om det dessutom inte funnits förberett till centralen, likt för många små lägenheter), så hade det inte varit så kul när allt annat var på plats.
Han kom sen tillbaka ett par gånger.
Tack för input!J johanone skrev:Elektrikern var först på plats efter jag rivit det gamla köket. Inte heller jag flyttade egentligen något men det var bra att han sa innan vad som behövdes (dra under nya golvet, nya uttag, under kakel). Dessutom fanns inte 3-fas indraget, dock förberett för i huset, så hade han inte sett det innan (och om det dessutom inte funnits förberett till centralen, likt för många små lägenheter), så hade det inte varit så kul när allt annat var på plats.
Vi har nu haft en elektriker på plats, men jag måste ändå mailväxla med honom var vi ska spåra exakt. Har en spårfräs nu på plats och min son ska göra det ev. i morgon. Det finns en dosa i väggen där jag inte vet om kablarna går uppåt och då törs vi inte spåra i väggen där, som elektriker sa. Tror att han glömt hur det såg ut när han var här. Det ser ut som det går kablar uppåt men vi vet inte hur långt upp mot taket. Och om man törs spåra ovan eller om man ska göra spårninen under hålet i stället?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden