Jag ska renovera trappan genom att måla den vit och sätta dit ny matta på trappstegen. Jag tror det går hyfsat lätt att ta bort den gamla gröna mattan. Jag funderar på vad som blir snyggast.
Antingen ta bort den gamla gröna och limma dit lika stora bitar av ny matta.
Eller helt enkelt lägga ny heltäckningsmatta på den gamla gröna och runt hela trappstegen och nita/limma på undersidan av trappstegen. Det känns som ett enklare alternativ. Dessutom så är jag rädd att färgen slits mycket på trappstegskanterna annars.
Hur hade ni gjort?
Är det någon speciell typ av heltäckningsmatta man bör använda sig av?
Trappa i hemmiljö med grön matta på stegen, redo för renovering och målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa i trä före renovering, avsedd att målas vit och få ny mattbeläggning på stegen.
Skapa konto

Rekommenderar filtmatta eller möjligen nålfiltsmatta som tål slitage bättre än heltäckningsmatta.

Jag har en liknande trappa i gulnad furu med en gammal senapsgul matta. Gamla filtmattan är vikt över framkanten och är nog original från -73.
Har köpt en mörkgrå filtmatta som jag skall limma runt framkanten med kontaktlim.

Har du en list på framkanten som går upp motsvarande mattans tjocklek?

blackarrow blackarrow skrev:
Rekommenderar filtmatta eller möjligen nålfiltsmatta som tål slitage bättre än heltäckningsmatta.

Jag har en liknande trappa i gulnad furu med en gammal senapsgul matta. Gamla filtmattan är vikt över framkanten och är nog original från -73.
Har köpt en mörkgrå filtmatta som jag skall limma runt framkanten med kontaktlim.

Har du en list på framkanten som går upp motsvarande mattans tjocklek?
Precis, listen i framkanten går upp motsvarande mattans tjocklek.

Kan man lägga ny matta ovanpå allting och vika runt hela steget? Jag är lite rädd att det blir lite fult på undersidan i så fall. Som ni ser på bilderna så ser man ju undersidan av stegen ganska tydligt.

Det blir nog för mjukt om du lägger en matta till ovanpå den gamla. Och så blir det svårt att få fast den på ovansidan där den böjs ner 90 grader. Det är nog inga problem att limma den på framkanten och kapa rakt av, men ovansidan kommer att böjas upp.

Är stegen korta så att du vill ha kvar listen?

Min gamla matta lossar lätt.
Har också målat trappan vit. Har två målade eklister. Borde vara målade 2ggr med oljefärg men träådringen syns fortfarande så kanske jag fuskat. Slipade iaf bort grundfärgen för att den lossnade.
Finns säker bättre färg att köpa...
Slitage på färg efter ca 6 månader och den 45 år gamla filtmattan:
Delvis vitmålad trappa med sliten brun filtmatta och trädetaljer där färg släppt och träådring syns.
Skapa konto

Ny filtmatta:
Närbild på en grå filtmatta med synligt slitage och viss trådbildning, indikerande ålder och användning.
Skapa konto

Redigerat:
Jag tycker det blir snyggt att låta mattan gå ner både på framkant och bakkant.

Tänkte använda kontaktlim så att jag inte behöver ha mattan i press och vänta på att limmet torkar. Får nog finskära kanten efter jag limmat. Man har bara en chans med kontaktlimmet;)
Trappsteg klädda med matta som går ner över fram- och bakkanten, fästa med kontaktlim.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.