Hej!

Jag verkar vara en av få som tänkt behålla våra gabondörrar och snygga till dem istället för att slita ut eller måla om. Nu skulle jag vilja ha tips på bästa ytbehandling. Jag har provslipat lite på en dörr och visst, tunn fanér men är man försiktig är det ingen fara.

Främsta målet är att bli av med den orange tonen som de har i dagsläget, men även för att lacken mattats av på ett fult sätt och det finns lite små ytliga skador.

Jag är sugen på typ 'ljus valnöt' som kulör, så att de blir bruna istället för orange. Kanske mattlack eller hårdvaxolja istället för lack med högre glans. Bifogar bilder på vad jag funderar på nyansmässigt.

lyngby_40431117_K-kken_7.jpg

garderob-kladskap-fran-ilva-i-ljus-valnot-med-push-door-hem-inredning-malmo-7975227.jpg

1683_1455.jpg

Vad tror ni? Hjälp! :)
 
Inte ett enda svar? Tänkte att det nog skulle finnas någon här på forumet som lät bli att måla vitt ;)
 
Fadai
Du kan betsa och sen lägga en matt/halvmatt lack. Tror det kan bli jättefint.
 
  • Gilla
Hanna_SH och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

Såhär gjorde jag.
Jamen din tråd har jag sett tidigare :) Har de hållt sig snygga tycker du?
 
Fadai Fadai skrev:
Du kan betsa och sen lägga en matt/halvmatt lack. Tror det kan bli jättefint.
Lack borde bli mer hållbart på dörrar än hårdvaxolja eller liknande, eller hur?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R JuliaUlv skrev:
Jamen din tråd har jag sett tidigare :) Har de hållt sig snygga tycker du?
Tråden slutade innan jag var färdig, och tyvärr har jag inte mer bilder.
Sålde lägenheten 2016 och då vill jag minnas att de fortfarande såg bra ut.
 
  • Gilla
Romben
  • Laddar…
R JuliaUlv skrev:
...Tänkte att det nog skulle finnas någon här på forumet som lät bli att måla vitt ;)
Jodå, men jag hade inga praktiska tips att komma med. Men vi som låter bli att måla alla fina träytor vita, vi finns ;)
 
  • Gilla
Annmarka och 2 till
  • Laddar…
Fadai
R JuliaUlv skrev:
Lack borde bli mer hållbart på dörrar än hårdvaxolja eller liknande, eller hur?
Ja.
 
M MagHam skrev:
Jodå, men jag hade inga praktiska tips att komma med. Men vi som låter bli att måla alla fina träytor vita, vi finns ;)
Haha bra det :)
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Frågan är, vilket läger räknas jag till? :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Frågan är, vilket läger räknas jag till? :thinking:
En fot i varje?
 
Typ så =)

Nej, men som jag skrev i den andra tråden, dessa dörrar var mörka och gjorde hallen väldigt mörk, detta fick hallen att bli betydligt ljusare.
 
R JuliaUlv skrev:
Jag verkar vara en av få som tänkt behålla våra gabondörrar...
Hej! Jag är väldigt nyfiken på om du lyckades hitta nån bra lösning för dina gabondörrar!

Jag är 50/50 på om jag ska försöka fräscha upp mina, eller om jag ska lämna in dem och lacka dem vita. Det gör lite ont i mig att "förstöra" dem med färg dock.

Men jag planerar inte att bo kvar i min lägenhet så länge till, så jag vill även försöka ha i åtanke vad gemene man skulle föredra.

Jag vill i alla fall ha bort den orange tonen i dem, och har börjat få bort lacken på en av dem, och jag gillar den ljusa, matta ytan som börjat framträda under den gamla lacken.
 
Kladdkaka Kladdkaka skrev:
Hej! Jag är väldigt nyfiken på om du lyckades hitta nån bra lösning för dina gabondörrar!

Jag är 50/50 på om jag ska försöka fräscha upp mina, eller om jag ska lämna in dem och lacka dem vita. Det gör lite ont i mig att "förstöra" dem med färg dock.

Men jag planerar inte att bo kvar i min lägenhet så länge till, så jag vill även försöka ha i åtanke vad gemene man skulle föredra.

Jag vill i alla fall ha bort den orange tonen i dem, och har börjat få bort lacken på en av dem, och jag gillar den ljusa, matta ytan som börjat framträda under den gamla lacken.
Jag har tyvärr inte kommit vidare ännu men planerar en försiktig slipning och sen pigmenterad hårdvaxolja. Det är många projekt både inne och ute och just nu får detta vänta Kom du fram till vad du skulle göra med dina dörrar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.