10 803 läst ·
15 svar
11k läst
15 svar
Renovera gabondörrar
Sida 1 av 2
Hej!
Jag verkar vara en av få som tänkt behålla våra gabondörrar och snygga till dem istället för att slita ut eller måla om. Nu skulle jag vilja ha tips på bästa ytbehandling. Jag har provslipat lite på en dörr och visst, tunn fanér men är man försiktig är det ingen fara.
Främsta målet är att bli av med den orange tonen som de har i dagsläget, men även för att lacken mattats av på ett fult sätt och det finns lite små ytliga skador.
Jag är sugen på typ 'ljus valnöt' som kulör, så att de blir bruna istället för orange. Kanske mattlack eller hårdvaxolja istället för lack med högre glans. Bifogar bilder på vad jag funderar på nyansmässigt.


Vad tror ni? Hjälp!
Jag verkar vara en av få som tänkt behålla våra gabondörrar och snygga till dem istället för att slita ut eller måla om. Nu skulle jag vilja ha tips på bästa ytbehandling. Jag har provslipat lite på en dörr och visst, tunn fanér men är man försiktig är det ingen fara.
Främsta målet är att bli av med den orange tonen som de har i dagsläget, men även för att lacken mattats av på ett fult sätt och det finns lite små ytliga skador.
Jag är sugen på typ 'ljus valnöt' som kulör, så att de blir bruna istället för orange. Kanske mattlack eller hårdvaxolja istället för lack med högre glans. Bifogar bilder på vad jag funderar på nyansmässigt.

Vad tror ni? Hjälp!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 672 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 672 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 672 inlägg
Frågan är, vilket läger räknas jag till? 
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 672 inlägg
Typ så =)
Nej, men som jag skrev i den andra tråden, dessa dörrar var mörka och gjorde hallen väldigt mörk, detta fick hallen att bli betydligt ljusare.
Nej, men som jag skrev i den andra tråden, dessa dörrar var mörka och gjorde hallen väldigt mörk, detta fick hallen att bli betydligt ljusare.
Hej! Jag är väldigt nyfiken på om du lyckades hitta nån bra lösning för dina gabondörrar!R JuliaUlv skrev:
Jag är 50/50 på om jag ska försöka fräscha upp mina, eller om jag ska lämna in dem och lacka dem vita. Det gör lite ont i mig att "förstöra" dem med färg dock.
Men jag planerar inte att bo kvar i min lägenhet så länge till, så jag vill även försöka ha i åtanke vad gemene man skulle föredra.
Jag vill i alla fall ha bort den orange tonen i dem, och har börjat få bort lacken på en av dem, och jag gillar den ljusa, matta ytan som börjat framträda under den gamla lacken.
Jag har tyvärr inte kommit vidare ännu men planerar en försiktig slipning och sen pigmenterad hårdvaxolja. Det är många projekt både inne och ute och just nu får detta vänta Kom du fram till vad du skulle göra med dina dörrar?Kladdkaka skrev:
Hej! Jag är väldigt nyfiken på om du lyckades hitta nån bra lösning för dina gabondörrar!
Jag är 50/50 på om jag ska försöka fräscha upp mina, eller om jag ska lämna in dem och lacka dem vita. Det gör lite ont i mig att "förstöra" dem med färg dock.
Men jag planerar inte att bo kvar i min lägenhet så länge till, så jag vill även försöka ha i åtanke vad gemene man skulle föredra.
Jag vill i alla fall ha bort den orange tonen i dem, och har börjat få bort lacken på en av dem, och jag gillar den ljusa, matta ytan som börjat framträda under den gamla lacken.