Hej

Har nu blivit med sommarställe, mycket att göra för att inte säga göra om allt :)
Men bryggan måste fixas så ungarna har något att syrsätta sig med medans jag tar itu med alla andra projekt.
Jag skulle behöva lite råd, rekommendationer och feedback.

Lite fakta.
Bryggan har stått där minst 50 år, stenkista längst ut, pålar längs med landgången.
Stenkistans pålar har 1m cc.
Allt är snett å vint förutom kistan, pålarna är stabila men har minst sagt få sig en törn av årten som gått.
Bärlinan i dag är längsgående telefonstolpar, dom tänker jag behålla.

Min plan är.
Behålla kista och pålar.
Nya bärlinor utanför pålarna med tvär reglar under som stöd där det behövs.
Förlänga bryggan med bärlinan efter kistan med ca 1-1.5m
Regla upp så jag kan bredda till 2m på den nya platån. landgången får ligga kvar på sin ca 1m bredd.
kapa dom flesta pålarna och snygga med kjol.

mina frågor
1. Tror ni att det funkar med att förlänga bryggan med ett överhäng på 1m -
1.5m?
2. Vilken dimension på bärlinan? 45x145 blir det stabilt nog

Sliten träbrygga som leder ut i vattnet, omgiven av vass, med några gamla pålar och stenkista längst ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla sneda träbryggan med stolpar vid vatten, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en brygga med stenkista, dimensioner och planerad utbyggnad markerade i penn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack
 
Är kistan i gott skick så har du ju bra förutsättningar. Hela konstruktionen med att få ett bredare däck längst ut kommer ju antagligen handla om att du behöver bärlinor underst och tvärgående reglar ovanpå, och då skulle jag satsa på lite grövre bärlinor. Gärna tjockare än 45mm
 
Larsa Larsa skrev:
Är kistan i gott skick så har du ju bra förutsättningar. Hela konstruktionen med att få ett bredare däck längst ut kommer ju antagligen handla om att du behöver bärlinor underst och tvärgående reglar ovanpå, och då skulle jag satsa på lite grövre bärlinor. Gärna tjockare än 45mm
Tack,
menar du att köra dubbla 45x145?
 
Vill du ha ett stumt och hållbart däck skruvlimmar du ihop balkar av 3 st 45x145 som bärlinor med kortlingar, sen spänner du ihop konstruktionen med gängskruv och bygger ett tvärgående bjälklag av lämplig dimension. Överst lägger du längsgående 34x145.
 
  • Gilla
Jonas Blom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.