Huset är byggt 2014 och altantaket 2015.
Jag tog över Huset för lite mer än 1 år sen. Har målat om och har bara baksidan kvar. Demonterade hela taket på altanen i helgen för att kunna slipa trärent.
Vet ej vad förra ägaren målat med men det har ej hållt.

Nu är har jag lite frågor.
Hur ska jag få det torrt så jag kan gå på med slipmaskin?

Har fått 2 tips på hur limträ ska målas.
Tips 1: Beckers Primex trägrund och sedan måla med Beckers Fönster & Snickerifärg.
Tips 2: Jotun Visir oljegrund och måla med Demidekk Ultimate.

Limträbalken som hängrännan hänger på är mest utsatt ska man momtera någon syllpapp överst på den?

• Altan med avmonterat tak, vitmålad träkonstruktion, utemöbler täckta med presenningar, stege och verktygslåda på trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit altan med avlägsnat tak, synliga träbjälkar och hängränna. Trädäck nedanför, grill täckt med svart skydd och stege mot väggen.
    Skapa konto
  • Demonterat altantak med limträbalkar över trätrall och gräsmatta, utsikt över åkrar och fält i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En modern altan med trätrall, sittmöbler och parasoll i kvällsljus, dekorationer med ljusslingor och nedfällda lampor i trappan.
    Skapa konto
  • Upplyst altan med trätrall, möbler och parasoller vid ett hus. Mycket belysning längs trappstegen och ljusslingor i taket.
    Skapa konto
  • Ett hus med rött tak och en träaltan med utemöbler och parasoller i skymningen, omgiven av gräsmatta och ljusslingor under taket.
    Skapa konto
T
Ska du ha bort all färg överallt eller bara där det släppt? Jag hade nog kört med värme och skrapa, vi har en Cobra infravärmare för sån't här men innan jag köpte den så var det varmluftspistol och skrapa som gällde.
Min uppfattning om slipmaskin och gammal färg är att det bara sätter igen slippapper så det väntar jag med tills färgen är borta, sen slipar jag ytan lite för att hantera "fnas" och repor.

Sen, vilken färg du väljer är egalt om du häller dig till samma "system" så det inte lir tjafs med tillverkaren om du reklamerar när/om det släpper efter ett tag.
Se till att du får det torrt och har täckt med presenning innan du målar så du inte stänger in någon fukt.
Själv målar jag företrädesvis med linoljefärg utomhus just för dess förmåga att låta virke torka ut om det är lite fuktigt när man målar - men såklart siktar jag på så torrt det bara går...

T Testarn skrev:
Ska du ha bort all färg överallt eller bara där det släppt? Jag hade nog kört med värme och skrapa, vi har en Cobra infravärmare för sån't här men innan jag köpte den så var det varmluftspistol och skrapa som gällde.
Min uppfattning om slipmaskin och gammal färg är att det bara sätter igen slippapper så det väntar jag med tills färgen är borta, sen slipar jag ytan lite för att hantera "fnas" och repor.

Sen, vilken färg du väljer är egalt om du häller dig till samma "system" så det inte lir tjafs med tillverkaren om du reklamerar när/om det släpper efter ett tag.
Se till att du får det torrt och har täckt med presenning innan du målar så du inte stänger in någon fukt.
Själv målar jag företrädesvis med linoljefärg utomhus just för dess förmåga att låta virke torka ut om det är lite fuktigt när man målar - men såklart siktar jag på så torrt det bara går...
Trärent nu. Blir färg från Teknos men väntar tills de blir lite varmare.

• Trärent altandäck med ofärgad stomme till pergola, redo för målning, på solig dag framför ett hus med röda takpannor.
    Skapa konto
  • Träram under konstruktion på altan, trallen är utan färg och väntar på målning, klarblå himmel ovanför.
    Skapa konto
  • Träram på uteplats, träet är obehandlat och exponerat för väder, omgiven av modern byggnad och blå himmel.
    Skapa konto
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig
  • Laddar…
T
Bra jobbat!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.