Huset är byggt 2014 och altantaket 2015.
Jag tog över Huset för lite mer än 1 år sen. Har målat om och har bara baksidan kvar. Demonterade hela taket på altanen i helgen för att kunna slipa trärent.
Vet ej vad förra ägaren målat med men det har ej hållt.
Nu är har jag lite frågor.
Hur ska jag få det torrt så jag kan gå på med slipmaskin?
Har fått 2 tips på hur limträ ska målas.
Tips 1: Beckers Primex trägrund och sedan måla med Beckers Fönster & Snickerifärg.
Tips 2: Jotun Visir oljegrund och måla med Demidekk Ultimate.
Limträbalken som hängrännan hänger på är mest utsatt ska man momtera någon syllpapp överst på den?
Jag tog över Huset för lite mer än 1 år sen. Har målat om och har bara baksidan kvar. Demonterade hela taket på altanen i helgen för att kunna slipa trärent.
Vet ej vad förra ägaren målat med men det har ej hållt.
Nu är har jag lite frågor.
Hur ska jag få det torrt så jag kan gå på med slipmaskin?
Har fått 2 tips på hur limträ ska målas.
Tips 1: Beckers Primex trägrund och sedan måla med Beckers Fönster & Snickerifärg.
Tips 2: Jotun Visir oljegrund och måla med Demidekk Ultimate.
Limträbalken som hängrännan hänger på är mest utsatt ska man momtera någon syllpapp överst på den?
Ska du ha bort all färg överallt eller bara där det släppt? Jag hade nog kört med värme och skrapa, vi har en Cobra infravärmare för sån't här men innan jag köpte den så var det varmluftspistol och skrapa som gällde.
Min uppfattning om slipmaskin och gammal färg är att det bara sätter igen slippapper så det väntar jag med tills färgen är borta, sen slipar jag ytan lite för att hantera "fnas" och repor.
Sen, vilken färg du väljer är egalt om du häller dig till samma "system" så det inte lir tjafs med tillverkaren om du reklamerar när/om det släpper efter ett tag.
Se till att du får det torrt och har täckt med presenning innan du målar så du inte stänger in någon fukt.
Själv målar jag företrädesvis med linoljefärg utomhus just för dess förmåga att låta virke torka ut om det är lite fuktigt när man målar - men såklart siktar jag på så torrt det bara går...
Min uppfattning om slipmaskin och gammal färg är att det bara sätter igen slippapper så det väntar jag med tills färgen är borta, sen slipar jag ytan lite för att hantera "fnas" och repor.
Sen, vilken färg du väljer är egalt om du häller dig till samma "system" så det inte lir tjafs med tillverkaren om du reklamerar när/om det släpper efter ett tag.
Se till att du får det torrt och har täckt med presenning innan du målar så du inte stänger in någon fukt.
Själv målar jag företrädesvis med linoljefärg utomhus just för dess förmåga att låta virke torka ut om det är lite fuktigt när man målar - men såklart siktar jag på så torrt det bara går...
Trärent nu. Blir färg från Teknos men väntar tills de blir lite varmare.T Testarn skrev:Ska du ha bort all färg överallt eller bara där det släppt? Jag hade nog kört med värme och skrapa, vi har en Cobra infravärmare för sån't här men innan jag köpte den så var det varmluftspistol och skrapa som gällde.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ska jag tänka om teknik för belysning när jag bygger ut/renoverar?
Belysning -
Snåljåpar. Varför byter ni inte VVS när ni renoverar?
Badrum -
Vad ska renoveras snarast på fritidshuset?
Fritidshus -
Renovera 70-tal?
Frågor och svar om arkitektur -
Behövs limträbalkar till altantak/väggar?
Altan & Uteplats