Hej.
Vi har två badrum med äldre sortens kranar, blandare och diverse toaletter mm. Allt i nån slags viktorians design. Grejerna är installerade på 50-60 talet och nu vill jag renovera upp dom. Vissa vred går oerhört trögt, det läcker lite vatten här och där från gamla packningar mm.

Har någon på forumet nån erfarenhet av sånt? De som är igenkorkade tänker jag att man kan slänga i ett Ultraljudsbad så blir dom rengjorda skonsamt. Dock saknar jag alla olika packningar mm man kan behöva. Frågan är om måtten är desamma på moderna armaturer?

Finns det kanske nån slags kitt med en massa olika standardpackningar man kan köpa? Eller kan man använda t.ex packning på tub (som jag använt när vi renoverat motorer mm)?

Vad är egentligen de vanligaste måtten på packningarna? Skall man ha vinyl, silicon eller vilket material är bäst?

tack för svar.

Krilleman
Biggle Biggle skrev:
Vad är egentligen de vanligaste måtten på packningarna? Skall man ha vinyl, silicon eller vilket material är bäst?
Allt beror ju på vilken variant av avstängning du har.

Lägg upp bilder på enheterna så får du lättare korrekta svar som passar dig! ✅✅✅

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Absolut. Tänkte det var nån slags standard..
:)

• Badrum med turkosa kakelplattor och en kromad duschblandare ovanför ett badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badkar med blå kakelplattor, tre kranar och en duschslang.
    Skapa konto
  • Turkos kakelvägg i badrum med kromventil och slang.
    Skapa konto
  • Duschblandare med handdusch och två vred monterade på grönkaklad vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Krilleman
Biggle Biggle skrev:
Absolut. Tänkte det var nån slags standard..
Oj vilka roliga prylar.

Jag kan sticka ut hakan och meddela dig att det där är så långt från svensk standard som du kommer....

Tråkigt men sant.

Jag har aldrig sett liknande installation tidigare.
Är denna installationen ens i Swea Rike?
För det ser väldigt "engelskt" ut.

Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Oj vilka roliga prylar.

Jag kan sticka ut hakan och meddela dig att det där är så långt från svensk standard som du kommer....

Tråkigt men sant.

Jag har aldrig sett liknande installation tidigare.
Är denna installationen ens i Swea Rike?
För det ser väldigt "engelskt" ut.
Japp. Sitter i ett 50 tals hus på västkusten. Bara dolda kopplingar överallt till eventuella besiktningsmäns stora förtret :)

Biggle Biggle skrev:
Japp. Sitter i ett 50 tals hus på västkusten. Bara dolda kopplingar överallt till eventuella besiktningsmäns stora förtret :)
Hade engelsmännen samma dimentioner som oss på packningar mm. Eller kan man använda typ silicon på tub?

Nån som vet nått om att renovera gammal vvs?

Skall man ha silicon eller gummipackningar?

Häftiga grejor. Snyggt kakel dessutom.

Prova att bildsöka på dom. Det trevliga är att det fortfarande används gamla engelska gängor, så det vore inte omöjligt att finna något som passar.
Packningarna var ofta av läder så de kan du stansa ut med hålpipor.

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Står det "K" och "V" för kallt och varmt borde det ju vara svenskt?
Vad står det under vredet på temperaturskalan?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Står det "K" och "V" för kallt och varmt borde det ju vara svenskt?
Vad står det under vredet på temperaturskalan?
Det kan vara en anpassning till den svenska marknaden. På gamla Volvo stod det ljus, fläkt o.dy. Ingen engelska där inte.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ja vem vet?

Men jag tycker vred osv påminner om det man brukar se från 50-talet.

Annars, västkusten, kika i Danmark?

Packningar: det finns billiga satser med alla möjliga storlekar på biltema m fl, mest O-ringar men även planpackningar.
Det som sitter ovanför badkarsblandaren, det med temp-skala, vad betjänar det? Badkaret och duschen verkar ju ha egna blandningsmöjligheter.

T Thomas_Blekinge skrev:
Packningar: det finns billiga satser med alla möjliga storlekar på biltema m fl, mest O-ringar men även planpackningar.
Det som sitter ovanför badkarsblandaren, det med temp-skala, vad betjänar det? Badkaret och duschen verkar ju ha egna blandningsmöjligheter.
Ja, det hela är aningen oklart. Skall börja kolla på det om ett par veckor. Tänkte det vore smart att ha ett antal packningar tillhands. Många av kranarna har fransk text. Liksom bidéerna osv.

Vissa kranar sitter fast. Några tips på hir man varaamt lossar dom?

Liksom tror ni ett ultrabad kommer skada cromet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.