Hej.
Vi har två badrum med äldre sortens kranar, blandare och diverse toaletter mm. Allt i nån slags viktorians design. Grejerna är installerade på 50-60 talet och nu vill jag renovera upp dom. Vissa vred går oerhört trögt, det läcker lite vatten här och där från gamla packningar mm.
Har någon på forumet nån erfarenhet av sånt? De som är igenkorkade tänker jag att man kan slänga i ett Ultraljudsbad så blir dom rengjorda skonsamt. Dock saknar jag alla olika packningar mm man kan behöva. Frågan är om måtten är desamma på moderna armaturer?
Finns det kanske nån slags kitt med en massa olika standardpackningar man kan köpa? Eller kan man använda t.ex packning på tub (som jag använt när vi renoverat motorer mm)?
Vad är egentligen de vanligaste måtten på packningarna? Skall man ha vinyl, silicon eller vilket material är bäst?
tack för svar.
Vi har två badrum med äldre sortens kranar, blandare och diverse toaletter mm. Allt i nån slags viktorians design. Grejerna är installerade på 50-60 talet och nu vill jag renovera upp dom. Vissa vred går oerhört trögt, det läcker lite vatten här och där från gamla packningar mm.
Har någon på forumet nån erfarenhet av sånt? De som är igenkorkade tänker jag att man kan slänga i ett Ultraljudsbad så blir dom rengjorda skonsamt. Dock saknar jag alla olika packningar mm man kan behöva. Frågan är om måtten är desamma på moderna armaturer?
Finns det kanske nån slags kitt med en massa olika standardpackningar man kan köpa? Eller kan man använda t.ex packning på tub (som jag använt när vi renoverat motorer mm)?
Vad är egentligen de vanligaste måtten på packningarna? Skall man ha vinyl, silicon eller vilket material är bäst?
tack för svar.
Absolut. Tänkte det var nån slags standard..

Oj vilka roliga prylar.Biggle skrev:
Jag kan sticka ut hakan och meddela dig att det där är så långt från svensk standard som du kommer....
Tråkigt men sant.
Jag har aldrig sett liknande installation tidigare.
Är denna installationen ens i Swea Rike?
För det ser väldigt "engelskt" ut.
Redigerat:
Japp. Sitter i ett 50 tals hus på västkusten. Bara dolda kopplingar överallt till eventuella besiktningsmäns stora förtretKrilleman skrev:
Hade engelsmännen samma dimentioner som oss på packningar mm. Eller kan man använda typ silicon på tub?Biggle skrev:
Nån som vet nått om att renovera gammal vvs?
Skall man ha silicon eller gummipackningar?
Häftiga grejor. Snyggt kakel dessutom.
Prova att bildsöka på dom. Det trevliga är att det fortfarande används gamla engelska gängor, så det vore inte omöjligt att finna något som passar.
Packningarna var ofta av läder så de kan du stansa ut med hålpipor.
Prova att bildsöka på dom. Det trevliga är att det fortfarande används gamla engelska gängor, så det vore inte omöjligt att finna något som passar.
Packningarna var ofta av läder så de kan du stansa ut med hålpipor.
Står det "K" och "V" för kallt och varmt borde det ju vara svenskt?
Vad står det under vredet på temperaturskalan?
Vad står det under vredet på temperaturskalan?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja vem vet?
Men jag tycker vred osv påminner om det man brukar se från 50-talet.
Annars, västkusten, kika i Danmark?
Men jag tycker vred osv påminner om det man brukar se från 50-talet.
Annars, västkusten, kika i Danmark?
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Packningar: det finns billiga satser med alla möjliga storlekar på biltema m fl, mest O-ringar men även planpackningar.
Det som sitter ovanför badkarsblandaren, det med temp-skala, vad betjänar det? Badkaret och duschen verkar ju ha egna blandningsmöjligheter.
Det som sitter ovanför badkarsblandaren, det med temp-skala, vad betjänar det? Badkaret och duschen verkar ju ha egna blandningsmöjligheter.
Ja, det hela är aningen oklart. Skall börja kolla på det om ett par veckor. Tänkte det vore smart att ha ett antal packningar tillhands. Många av kranarna har fransk text. Liksom bidéerna osv.T Thomas_Blekinge skrev:
Vissa kranar sitter fast. Några tips på hir man varaamt lossar dom?
Liksom tror ni ett ultrabad kommer skada cromet?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden