Hej

Ny på forumet (smygläst en längre tid) och tänkte starta min första tråd, råd för rengöring av maskiner och verktyg. Brukar generellt ha rätt bra puts på mina grejer men nu är det så att jag köpt några handmaskiner begagnat som jag skulle vilja fräscha upp.

Vad använder ni för att rengöra era verktyg? Medel, borstar etc. Är lite rädd att sabba plasten på maskinerna men det kanske inte är någon större risk?

Tacksam för alla former av svar!

Brukt trykluft til å rengjøre. Tørk over med plastrens for bil (f.eks autoglym sin).

jag läste i en annan tråd att folk använder våtservetter och av egen erfarenhet så vet jag att såna är väldigt effektiva.

Tryckluft och sen lite 5-56 i lindningar
Våtservetter har jag inte tänkt på och tror inte jag vill köra med heller på grund av det blir lätt lite glatt .

/Kent

Plasten på maskinerna kan ju bli lite repig på ett trist sätt, och det blir tendenser till att plasten vitnar just där. Då fungerar det med vinylspray för bilinredningar så syns det i alla fall mindre.

Våtservetter är bra, men man kan behöva torka torrt efteråt.

En trasa med T-Röd är min standardlösning för att rengöra gojsig plast, allt från verktyg till tangentbord.

snickarboden skrev:
Tryckluft och sen lite 5-56 i lindningar
Våtservetter har jag inte tänkt på och tror inte jag vill köra med heller på grund av det blir lätt lite glatt .

/Kent
Vilken effekt förväntar du dig av 5-56 på lindningarna? Jag får rysningar när någon nämner 5-56 och WD-40 i elektriska applikationer.

Troberg skrev:
En trasa med T-Röd är min standardlösning för att rengöra gojsig plast, allt från verktyg till tangentbord.
Kan inte annat än hålla med. Jag brukar använda T-röd till det mesta som behöver en grundlig rengöring, och det är väldigt sällan det är för starkt så att det löser upp själva materialet.

Tack för alla svar, T-röd verkar vara grejen! :-)

Tryckluft!

Tryckluft kan blåsa in skit där det inte ska vara, tex i lager.
Använd tryckluft med försiktighet och omtanke.
Tryckluft flyttar bara på smutsen, den hamnar på något annat ställe bara.

Protte

Precis, det är inte helt svårt att trycka in skräp i lindningarna i en motor. Skräpet ligger sedan där inne mellan de lackade koppartrådarna och gnager sönder lacken och orsakar kortslutningar och annat djävulskap. Hur rent och fint det än blir med tryckluft så kan man vara helt säker på att skräpet bara flyttat någon annanstans, oftast yr det dock mest runt i luften.

Oftast yr det runt i ögonen.

Protte

Det mest förödande är gipsdamm och trots att min gamla boschstickis sågat en hel gips så är den över 20 år nu, inga lager eller nått bytta och still going strong.
Kanske ett bra betyg på boschs kvalitet eftersom jag misshandlat maskinen med tryckluft och 5-56.

Skyddglas är att rekommendera vid renblåsning.

/Kent

Men varför spruta in olja i linningarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.