12 129 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Rengöra maskiner och verktyg
Sida 1 av 2
Hej
Ny på forumet (smygläst en längre tid) och tänkte starta min första tråd, råd för rengöring av maskiner och verktyg. Brukar generellt ha rätt bra puts på mina grejer men nu är det så att jag köpt några handmaskiner begagnat som jag skulle vilja fräscha upp.
Vad använder ni för att rengöra era verktyg? Medel, borstar etc. Är lite rädd att sabba plasten på maskinerna men det kanske inte är någon större risk?
Tacksam för alla former av svar!
Ny på forumet (smygläst en längre tid) och tänkte starta min första tråd, råd för rengöring av maskiner och verktyg. Brukar generellt ha rätt bra puts på mina grejer men nu är det så att jag köpt några handmaskiner begagnat som jag skulle vilja fräscha upp.
Vad använder ni för att rengöra era verktyg? Medel, borstar etc. Är lite rädd att sabba plasten på maskinerna men det kanske inte är någon större risk?
Tacksam för alla former av svar!
Tryckluft och sen lite 5-56 i lindningar
Våtservetter har jag inte tänkt på och tror inte jag vill köra med heller på grund av det blir lätt lite glatt .
/Kent
Våtservetter har jag inte tänkt på och tror inte jag vill köra med heller på grund av det blir lätt lite glatt .
/Kent
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Plasten på maskinerna kan ju bli lite repig på ett trist sätt, och det blir tendenser till att plasten vitnar just där. Då fungerar det med vinylspray för bilinredningar så syns det i alla fall mindre.
Våtservetter är bra, men man kan behöva torka torrt efteråt.
Våtservetter är bra, men man kan behöva torka torrt efteråt.
Vilken effekt förväntar du dig av 5-56 på lindningarna? Jag får rysningar när någon nämner 5-56 och WD-40 i elektriska applikationer.snickarboden skrev:
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Kan inte annat än hålla med. Jag brukar använda T-röd till det mesta som behöver en grundlig rengöring, och det är väldigt sällan det är för starkt så att det löser upp själva materialet.Troberg skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Tryckluft kan blåsa in skit där det inte ska vara, tex i lager.
Använd tryckluft med försiktighet och omtanke.
Tryckluft flyttar bara på smutsen, den hamnar på något annat ställe bara.
Protte
Använd tryckluft med försiktighet och omtanke.
Tryckluft flyttar bara på smutsen, den hamnar på något annat ställe bara.
Protte
Precis, det är inte helt svårt att trycka in skräp i lindningarna i en motor. Skräpet ligger sedan där inne mellan de lackade koppartrådarna och gnager sönder lacken och orsakar kortslutningar och annat djävulskap. Hur rent och fint det än blir med tryckluft så kan man vara helt säker på att skräpet bara flyttat någon annanstans, oftast yr det dock mest runt i luften.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Oftast yr det runt i ögonen.
Protte
Protte
Det mest förödande är gipsdamm och trots att min gamla boschstickis sågat en hel gips så är den över 20 år nu, inga lager eller nått bytta och still going strong.
Kanske ett bra betyg på boschs kvalitet eftersom jag misshandlat maskinen med tryckluft och 5-56.
Skyddglas är att rekommendera vid renblåsning.
/Kent
Kanske ett bra betyg på boschs kvalitet eftersom jag misshandlat maskinen med tryckluft och 5-56.
Skyddglas är att rekommendera vid renblåsning.
/Kent