Fönsterputs och gnugga med hushållspapper funkar fint också.

R
Testade med tidningspapper, sen med biltemas spisrent och det funkade på det som satt relativt löst men sen blev det tvärstopp. Inte ens med en disksvamp funkade det. Satt stenhårt hur hårt jag än gnuggade! Tog då loss hela spisdörren och gick ner i tvättrummet, tog propplösare i pulverform och hällde på och sen några droppar vatten, efter ett par sekunder torkade jag och gisses, smutsen bara flög bort! Rutan ser helt ny ut, kan knappt fatta det. Så till alla som vill ha ett mirakelmedel, testa propplösare i pulverform och några droppar vatten, swisch!

Det går även bra med en fuktig tvättsvamp som man har i köket som man dopar i askan som är vit och gnugga.
Så lossnar sotet enkelt, helt miljövänligt.

Det finns ett mirakelmedel som funkar utmärkt, dessutom är det billigt och enkelt att få tag i.
24% ättika start_attika.jpg
Funkar säker bra med 12% också:p

Svinto... Repar inte och tar bort allt:)

Redigerat:
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
sune73 skrev:
Det finns ett mirakelmedel som funkar utmärkt, dessutom är det billigt och enkelt att få tag i.
24% ättika [bild]
Funkar säker bra med 12% också:p
Jag provade med 18%, men det var helt värdelöst! 

Misstänker att det som varit svårt att få bort kan vara områden där lågorna svept över glasytan, vilket ger en brun inbränd yta som kräver en del arbete att få bort. Beroende av kvalite på glaset så kan det vara en riktig utmaning.
Vanligt sot och lättare inbränning fixar man lätt med vatten+aska, eller de andra metoder som anges i tråden.
Så man ska vara försiktig med att elda för hårt och inte låta veden hamna nära glaset.

• Gilla
Jimblaberg
  • Laddar…
R
nu är det som nytt =)

Ta en mugg hett vatten
Lägg i några nypor aska
Blöt tidningspapper och torka av

Är det sand i askan sjunker den till botten och repar inte glaset. Varmt vatten gör att sotet löser sig lättare.

Vattnet ska kännas såpaktigt, gör det inte det så ta mer aska.

Har inte testat vatten och aska - ser det som för stor risk att råka få med sig sand-/gruskkorn och repa glaset.

Testat speciella glasrentmedel från både elda och nsp, och visst funkar dom men man får köra många gånger.
För bästa resultat får man vänta en stund mellan att man sprayar på/torkar av vilket gör att det kan ta lång att få ordentligt rent.

Utifrån tips i denna eller annan tråd testade jag cillit bang fett&smuts och det funkat överlägset bäst hos oss.
Om inte billigare än aska&vatten så det i varje fall mer prisvärt än de andra medlen jag testat.

Och dom stackare som bara läser aftonbladet i mobilen får väl ladda ned en gratisapp för att göra rent.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mer eller mindre alla får reklamtidningar mm i brevlådan, dessa går utmärkt att använda, annars så kan man ta toa-/hushållspapper.

nameloser skrev:
Har inte testat vatten och aska - ser det som för stor risk att råka få med sig sand-/gruskkorn och repa glaset.
Varifrån får du sand och gruskorn i din aska?

Problemet med sotigt glas är vanligtvis att man tvättar glaset alltför sällan. Glaset på min pelletskamin tvättas när jag fyller på mer pellets dvs dagligen vid denna årstid. Det tar 20 sekunder med sot och tidningspapper. Glasrutan är helt intakt efter 10 år och kaminen är min primära värmekälla.

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
yonna skrev:
Varifrån får du sand och gruskorn i din aska?
Ved hanterad på en normal "vedbacke" kan nog dra med sig lite sand eller jord in. Om det är en risk värd att beakta är nog diskutabelt.

• Gilla
nameloser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.