Jag har bara testar ugnsrent så jag har svårt att jämföra de olika produkterna, men med ugnsrent så har du gjort rent luckorna på mindre än 5 min. !!!

T
Tjena.

Har också braskassett där tjära/sot gett mig ett mindre helvete när glaset ska göras rent. Min erfarenhet är följande: Vanligt fönster-Vim (blå flaska) och Torky-papper-spruta på lätt högst upp-låt rinna ner-torka lätt och låt sotet suga åt sig-vänta c:a 1 min och börja dra nytt papper hårt mot glaset. Samtidigt kan man spruta på lite Vim till där det sitter hårt.

När det är rejält kämpigt funkar s.k badrums-VIM (som innehåller fint slipmedel) där du får göra på liknade sätt.
Undvik lacknafta och andra kemikalier, det gör det bara än mer grötigt och svårjobbat och du får ett helsike med fläckar på golv,kläder, möbler etc.

Lycka till.

CarMan skrev:
Kör inte med svinto det repar & då fasnar sotet ännuvärre!

Spraya ugnsrent, kan inte bli lättare!
Repar inte så länge det löddrar, jag har kört med svinto i många år utan att det blivit några repor.

Där de säljer kaminer brukar de sälja rengöringsmedel. Det funkar jättebra. Det är en handpump som sprayar på och väntar innan man torkar av.
Medlet är dock ganska dyrt, 90kr för 50cl. och det går åt ganska mycket om man har en stor lucka som på våran Jötul 18.
På en av sorterna stod det Ph 11.5 så det är alltså basiskt och inte en syra. Då började man ju tänka på lut och kaustiksoda. Jag provade att blanda till lite målartvätt, men det funkade inte alls.
På en annan flaska läste jag att den innehåller kaliumhydroxid om jag inte minns fel. Vad är det?
Jag misstänker att kemikalien i flaskan bara kostar några kronor per liter. Det vore ju bra om man kunde köpa en femlitersdunk och fylla på sprayflaskan

Problemet är löst. Jag köpte nåt som heter K2 på den lokala ICA-butiken. Det fick verka över natten. Sedan var det bara att torka bort. Hurra! Tack för alla tips!

Spraya på ugnsrengöring, låt verka i 5 sekunder, torka sedan, funkar bra för mig om man inte gör det allt för sällan

Fredrik E skrev:
Spraya på ugnsrengöring, låt verka i 5 sekunder, torka sedan, funkar bra för mig om man inte gör det allt för sällan
jag tasta ugnstent i en kamin som inte var andvnd på många år & dom som flyttstäda fick inte bort allt sot, specielt inte i hörnen.
jag sparaya ugnsrent, kan säga att man inte behöver vänta 5 minuter ens.

Autosol brukar funka på det mesta, även kaminen.

Men vid frekvent rengöring så är det bara att spotta på ett tidningspapper o gnida.

Jag har alltid hittills kört med att doppa papper i aska och visst har det fungerat men man har ju fått gnida och gnugga tills man får kramp i både armar och fingar. Jag googlade efter ett bättre sätt och hittade här om att ni skrivit om ugnsrengöring och tänkte att det måste jag testa, nu var vår braskamin riktigt igengrodd och trodde jag skulle få slita hårt.

Jag sprayade rutorna och väntade några minuter, tog en hink med vatten och en gammal biltvättssvamp och började, och kan säga att det kändes som jag medverkade i en reklamfilm , ett drag med svampen och det vart soperent (det ordet känner ni väl igen från en värdelös reklamsnubbe:). Det tog mig inte många minuter att göra detta, sköljde bara svampen mellan varven och det bästa av allt är att man inte ens behöver gnugga bara dra bort sotet.

Tack för ett kanontips!!

Dessutom ett billigt alternativ tycker jag med tanke på hur fort det går. Köpt min flaska på ÖB för 15 kr och den räcker till många rengöringar av både min ugn och braskamin!

mgb62 skrev:
Ok, jag ska skippa svinto.
Blött papper och aska ? ska det verkligen funka ?
Funkar bra, men ibland kan man behöva ta nytt papper+aska ett par gåger för att få bort envisa fläckar. Sedan efterpolera med torrt papper. Har ännu inte haft en fläck som inte gått att ta bort på detta vis. Fuktig aska löser sotet, men svåra fläckar behöver mjukas upp ett tag. Det är därför man måste upprepa o vänta lite emellan. Jag använder hushållspapper som jag blöter ganska mycket men utan att det rinner om det.

Jag använder metoden numera också på spisens glaskeramikhäll. Slut med inköp av dyra specialmedel! En gång gjorde jag misstaget att hälla ut askan på spisen och sedan gnida med fuktat papper och det blev ganska kladdigt. Doppa fuktat papper i askan är bättre, då får man rätt dosering!:)

Är undrande för dom olika starka medel som rekommenderas i den här tråden. Fräter dom inte på järnet?

Redigerat:
De fläckar som inte går bort med tidningspapper hanterar frugan :D med nån "mirakelsudd" som hon köpt på Ullared, biter på det mesta. Vet inte hur det funkar, men glaset blir som nytt!

En fuktig "mirakeltrasa" fungerar kanon att få rent vårt kaminglas.
//Anders

Hej!
Sot på glaset är svårt att undvika helt men kan bero på många orsaker.
Dåligt drag.
Att man lägger veden onödigt nära luckorna.
Fuktig ved.
Att man laddar in för mycket ved. Det skall inte se ut som en majbrasa
i eldstaden utan det skall brinna lungt och fint.

K Krusboda skrev:
Glaset på min braskamin har blivit rejält sotigt och behöver rengöras. På den lokala järnaffären köpte jag igår ett medel som skulle vara bra, ekologiskt och fint :) Men väl hemma höll jag på att bli galen. Jag sprutade och skrubbade och fick bort lite grann. Det mesta som hände var att den sotiga sörjan rann ner på golvet under kaminen och tvingade mig till en rejäl skurinsats. Men sotet är kvar... Vad göra? Nån som har ett medel att rekommendera?
Hej!
Köp MR Mussle ugnsrengöring sprayburk. Sprayar ett tunt lager låt verka några minuter, torka sedan av med hushållspapper - suveränt
Mvh
Leif

L leek502 skrev:
Hej!
Köp MR Mussle ugnsrengöring sprayburk. Sprayar ett tunt lager låt verka några minuter, torka sedan av med hushållspapper - suveränt
Mvh
Leif
Ett fuktat hushållspapper gör samma jobb, testa. ;)(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.