Klart man ska få skriva kritik så länge den är konstuktiv. Är den inte konstruktiv kan man lika gärna låta bli att svara. Finns nog inget som passar alla. Lägger man ut sitt projekt på nätet får man räkna med att alla inte gillar det och att man kan få kritik. Det enda som spelar nån roll är om man själv är nöjd.

Det var en konstig inställning från en forummoderator, tycker jag.
Såvida man inte har något positivt att säga så ska man vara tyst??

Självklart ska rena påhopp undvikas,
men i övrigt måste man väl få säga vad man tycker?

Anders

H
Så du kan bara ge negativ kritik till den som ber om det? I verkliga livet menar jag.

Det är skillnad på negativ och negativ. Man kan tänka sig för hur man uttrycker sig. Om man inte tycker att ett slutresultat är snyggt måste man då säga att fy fan va fult eller liknande? Jag tycker att då kan man hålla käften eller så kan man säga att det inte ens stil om man nu nödvändigtvis känner att man måste säga något. För smak är ju något som välkänt är delad. Alla kan inte tycka lika vilket är skönt men det betyder inte att man måste vara elak i hur man uttrycker sig. Man kan ge konstruktiv kritik utan att vara elak.

monikaw skrev:
Man kan tänka sig för hur man uttrycker sig. Om man inte tycker att ett slutresultat är snyggt måste man då säga att fy fan va fult eller liknande? Jag tycker att då kan man hålla käften eller så kan man säga att det inte ens stil om man nu nödvändigtvis känner att man måste säga något. För smak är ju något som välkänt är delad. Alla kan inte tycka lika vilket är skönt men det betyder inte att man måste vara elak i hur man uttrycker sig. Man kan ge konstruktiv kritik utan att vara elak.
Well put! Sammanfattar det hela väldigt bra. Kan man inte lägga fram sin sak på ett vettigt sätt så kan man skita i att posta. Varför vill folk trycka ner och vara otrevliga? Jag kan bara tolka det som OMOGNAD eller dålig SJÄLVKÄNSLA.

Om man inte gillar det som visas upp så kan man förklara det på ett trevligt sätt och lägga till VARFÖR man inte gillar det och HUR det skulle kunna göras annorlunda till exempel.

Ett STORT TACK från mig till alla som postar bilder, det ger väldigt mycket idéer och inspiration och det är väl det som är meningen!

Marlene Eskilsson skrev:
När du kommer hem till goda vänner som har gjort om sitt kök, håller du då inte tyst om det inte faller dig i smaken? Säger du rakt ut att det var det fulaste du har sett?
Självklart säger jag inte att något de har gjort är skitfult, eller dylikt.
Men att inte våga berätta för sina vänner vad man egentligen
tycker är väl både falskt och fegt?

Man måste kunna ge, och ta emot, kritik. Både bra och dålig.

Så även i ett forum på internet, när man laddar upp bilder,
och förmodligen förstår (och vill?) att folk kommenterar.

bagarnx skrev:
men i övrigt måste man väl få säga vad man tycker?

Anders
Alla här på forum får väl säga vad dom tycker ...
men .... är du säker på att någon annan är intresserad av att veta vad du INTE tycker om i någon annans hus? Huset är målat, köket är klart - vad kan du ändra/ avhjälpa med din så senkommen negativ kritik? :o
Håller inte med Marlene i den frågan.
Forum är till för att ge och få råd och hjälpa varandra men inte för att komma objuden och möblera om hos andra efter sin egen tycke och smak >:(.
Ibland är det faktiskt klokast att vänta tills man blir tillfrågat.

Man ska inte bli utsatt för negativ kritik bara för att man publicerar några bilder av "hur det blev". Det är alldeles för sent att komma med den då.

Det blev en mycket intressant diskusion om rätten till att framföra negativ kritik om andras hus och hem även om man inte blev tillfrågat. Underligt nog är det några som tycks äga den rätten ..... och värst av allt är att dom verkar tro att dom gör kritikmottagaren en stor tjänst ... i all välmenning :o.
Eller har jag totalt missuppfatat den negativa kritikens hjälpande roll när en husrenovering är redan ett faktum?
gaia

Man vill ju givetvis inte ha dålig kritik på något man slitit hårt och länge med.

Men det kanske öppnar ögonen på ägaren, som vid tillfälle kan ändra vissa detaljer?

Och kanske det kan hjälpa andra som blir inspirerade av bilderna att inte göra samma misstag?

Tycker att det är helt meningslöst att komma med påhopp som "å fy f-n vad fult" eller något liknande.

Visst får, och ska man komma med synpunkter och kritik, men om man inte har något vettigt att tillföra så ska man hålla tyst...

Annars välkomnar jag alltid kritik och synpunkter, om det tillför något...

Sen borde kanske vissa (även jag ibland) vårda sitt språk.

/Jonas

" Re: Rena rama pajkastningen fy f*n
Svara #25 - Idag kl. 09:13 Man vill ju givetvis inte ha dålig kritik på något man slitit hårt och länge med.

Men det kanske öppnar ögonen på ägaren, som vid tillfälle kan ändra vissa detaljer? "

Varför anser sig vissa att deras åsikt alltid är den rätta? Varför "öppna ögonen" för någon som är nöjd med vad de åstakommit bara för att jag själv anser att det inte är rätt?

Om trådstartaren ber om konstruktiv kritik så tycker jag att man ska både ge positiv och negativ kritik och blir då trådstartaren sur för den negativa så tycker jag han får "skylla sig själv" för att han bad ju faktiskt om kritiken, däremot kan man ju som givaren av kritiken uttrycka sig på ett bra sätt och låta bli att idiotförklara trådstartaren.

Om trådstartaren däremot bara vill visa upp vad de gjort så behöver man i mitt tycke inte vräka ur sig en massa negativ kommentarer som "Hur kunde du göra så eller si, varför gjorde du inte så här istället för det är ju mycket bättre". Om man nu har sådan lust att säga vad man tycker i ett sådant fall så kan man väll uttrycka sig på ett bättre sätt ex "Inte riktigt min stil men kul att du är nöjd"

Jag tycker det är olämpligt och oförskämt att ifrågasätta folks smak genom att påpeka saker som "fel" färg, "otrendiga" materialval osv. Funktionell feedback som "kanske borde ni placerat spishällen längre ifrån diskhon" kan tillföra originalinlägget nya insikter som kan vara användbara vid framtida renoveringar.

bagarnx skrev:
Man vill ju givetvis inte ha dålig kritik på något man slitit hårt och länge med.

Men det kanske öppnar ögonen på ägaren, som vid tillfälle kan ändra vissa detaljer?

Och kanske det kan hjälpa andra som blir inspirerade av bilderna att inte göra samma misstag?
Håller med till 100% Det är ju faktiskt den konstruktiva kritiken som gör att man "växer" och kommer med nya och förbättrade lösningar. Visst, har man smällt upp sitt kök så sitter det ju där, men kanske finns det ändå någon liten detalj...

Negativ taskig kritik tillför dock absolut inget för ingen.

Intressant tråd....

Jag tycker inte heller att man ska vara omotiverat elak mot folk som bygger något som inte exakt liknar de nu gällande stilidealen. Jag tycker faktiskt tvärt om att många av de här presenterade köken och framför allt badrummen är OOOtroligt tråkiga. Men jag har nog tagit fegvarianten som nämnts ovan och avstått från att kommentera då.

De ser precis ut som de är klippta och skurna ur alla broschyrer som man dränks i från kakel- och golvleverantörer och inredningsbutiker. Dötrist tycker jag. Var är era personligheter och era personliga saker??? Jag skulle aldrig vilja bo i sådana, som jag tycker, överdesignade, döda miljöer.

Men det är jag det. Så stå på er ni som bygger efter eget huvud och efter egna behov!
Jag längtar i alla fall efter att få se era resultat och bli inspirerad!

/pinebar

pinebar skrev:
Intressant tråd....

Jag tycker inte heller att man ska vara omotiverat elak mot folk som bygger något som inte exakt liknar de nu gällande stilidealen. Jag tycker faktiskt tvärt om att många av de här presenterade köken och framför allt badrummen är OOOtroligt tråkiga. Men jag har nog tagit fegvarianten som nämnts ovan och avstått från att kommentera då.

De ser precis ut som de är klippta och skurna ur alla broschyrer som man dränks i från kakel- och golvleverantörer och inredningsbutiker. Dötrist tycker jag. Var är era personligheter och era personliga saker??? Jag skulle aldrig vilja bo i sådana, som jag tycker, överdesignade, döda miljöer.

Men det är jag det. Så stå på er ni som bygger efter eget huvud och efter egna behov!
Jag längtar i alla fall efter att få se era resultat och bli inspirerad!

/pinebar
Är du inte lite omotiverat elak nu mot oss med överdesignade döda miljöer? ;)

Nej, jag tycker inte det, för jag säger vad jag tycker.
Men jag påstår inte att jag samtidigt vet att jag har rätt. ;)

Jag lovar att presentera mina lösningar också när det blir dags. Än så länge håller vi bara på med fasader, isolera tak och källargolv, el och VA. I de sammanhangen är stil och smak inte så avgörande....

:) pinebar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.