11 751 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
REMS lödtång - någon med erfarenhet?
Sida 1 av 2
Tänkte mjuklöda mitt värmesystem och vill helst inte använda öppen låga i huset. Använder hellre lödtång och därför funderar jag på en REMS Hot dog 2. Någon som har erfarenhet av den?
http://www.rems.de/go.aspx?lid=2&tid=15&pgid=9
http://www.rems.de/go.aspx?lid=2&tid=15&pgid=9
Nej tyvärr. Lödde med gasol och det funkade bra. Skulle dock ha köpt en tång om jag gjort om det, blir nog snyggare, renare och säkrare.
Har beställt en Hot Dog, tyvärr har jag redan hunnit göra 95% av huset färdigt. Hot Dog är så billig så det känns korkat att inte köpt en sådan direkt, skulle säkert spara 75% av arbetstiden för mig på innejobben. Ska försöka återkomma med en kort recension eftersom det saknas på forumet.
Här till exempel; http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/108_117/products_id/658
Dock kan man köpa den från Tyskland via ebay.de för i runda slängar halva det priset+frakt.
Finns kanske billigare i Sverige nån annanstans.
Dock kan man köpa den från Tyskland via ebay.de för i runda slängar halva det priset+frakt.
Finns kanske billigare i Sverige nån annanstans.
Hur har det gått med HotDog? Några erfarenheter?Indus skrev:
Jag fick tag på en beg. Lectra Combi och har lött hela värmeystemet med den. Den är en fröjd att arbeta med - dock är den på 2200 watt. Av alla hundratals lödpunkter så läckte inte en enda vid provtryckningen och då hade jag aldrig lött rör tidigare och alla (nåja, nästan alla) lödpunkter är snygga 
Det jag vill säga är att en rörlödningsutrustning är värd varenda krona.
Det jag vill säga är att en rörlödningsutrustning är värd varenda krona.
Hej,
Ska försöka mig på att hårdlöda ett 12mm koppar varmvattenrör. Kan inte använda gasol i detta läge så jag funderar på en lödtång. Den från Lectra verkar ju trevlig men går dessa att hyra? Verkar lite puckad att köpa ett verktyg för 4000:- som jag använder en gång
Mvh,
Mats
Ska försöka mig på att hårdlöda ett 12mm koppar varmvattenrör. Kan inte använda gasol i detta läge så jag funderar på en lödtång. Den från Lectra verkar ju trevlig men går dessa att hyra? Verkar lite puckad att köpa ett verktyg för 4000:- som jag använder en gång
Mvh,
Mats
Det är endast mjuklödning med den tången.
Det fungerar lika bra med en 250W lödtång, eller en stadig bit kopparstång som man filar ett runt urtag i och sen värmer med gas i säkrare område.
Naturligtvis får man tycktesta innan det byggs igen om det är tanken.
edit:
Lectran är tydligen hårdlödning med.
Jag kolladepå carmo, dom hade inte någon tång, kankse är lite för smalt område för hyrjättarna med VVS verktyg.
Det fungerar lika bra med en 250W lödtång, eller en stadig bit kopparstång som man filar ett runt urtag i och sen värmer med gas i säkrare område.
Naturligtvis får man tycktesta innan det byggs igen om det är tanken.
edit:
Lectran är tydligen hårdlödning med.
Jag kolladepå carmo, dom hade inte någon tång, kankse är lite för smalt område för hyrjättarna med VVS verktyg.
Redigerat:
Tack för infon. Det verkar som Lectran (modell större) klarar det mesta. Ska ringa runt lite idag, annars får man köpa en och sälja på blocket 
Jag har ingen erfarenhet av lödning av denna typ, har googlat runt lite men det verkar finnas lite olika åsikter om man ska hård eller mjuklöda.
--Mats
Jag har ingen erfarenhet av lödning av denna typ, har googlat runt lite men det verkar finnas lite olika åsikter om man ska hård eller mjuklöda.
--Mats