7 913 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Rekommenderade borr, bits, skär, sågblad etc.
Sida 1 av 2
En tråd om allt som slits och förbrukas i hög takt, dock inte själva maskinerna.
Vilka är de bästa bitsen, dvs håller längst och passar bäst? Bästa borrarna som inte förlorar skärpan eller bryts av? Bästa sågbladen av allehanda typer?
Fokus här är vad som är bäst för hantverkare och hel-/halvproffsiga hemmafixare, inte nödvändigtvis vad som är mest prisvärt och absolut inte vad som är billigast.
Dela med er av era erfarenheter!
Just nu letar jag efter bits som inte driver mej till vansinne..
Vilka är de bästa bitsen, dvs håller längst och passar bäst? Bästa borrarna som inte förlorar skärpan eller bryts av? Bästa sågbladen av allehanda typer?
Fokus här är vad som är bäst för hantverkare och hel-/halvproffsiga hemmafixare, inte nödvändigtvis vad som är mest prisvärt och absolut inte vad som är billigast.
Dela med er av era erfarenheter!
Just nu letar jag efter bits som inte driver mej till vansinne..
Bättre att de driver skruvar istället ...
De bitsen som hållit bra för mig är köpta i "lösvikt", dvs plocka ihop efter behov - olika spetsar och längder, 20 cm långa bits är riktigt smidiga i bland, hos lokala Tools av märket TENG. Inte dom billigaste men det är väl inget på Tools. I mitt fall har jag betalat för tillgänglighet, 5 minuter till Tools. Vad TENG är för märke har jag inte grottat ner mig i, bitsen har funkat bra både med vanlig- och slagskruvdragare, räcker med det.
De bitsen som hållit bra för mig är köpta i "lösvikt", dvs plocka ihop efter behov - olika spetsar och längder, 20 cm långa bits är riktigt smidiga i bland, hos lokala Tools av märket TENG. Inte dom billigaste men det är väl inget på Tools. I mitt fall har jag betalat för tillgänglighet, 5 minuter till Tools. Vad TENG är för märke har jag inte grottat ner mig i, bitsen har funkat bra både med vanlig- och slagskruvdragare, räcker med det.
Jag har köpt Bahcos bitssats på kampanjer, typ 70pix, och sen kompletterat dom vanligaste bitsen med Dewalts 10pack (T20,T25,PH2r). Plastlådan som dwealtbitsen kommer med är klockren förvaring i skruvdragarlådan.
PH2 håller i evigheter, T20 förbrukas lite om det är trallskruvande på gång.
Sticksågsblad förbrukar jag inte så många varje år, så jag köper uteslutande Bosch. Brukar ha T144d Speed och T234 Progressor i lådan.
Egentligen vill jag har lite fler modeller så man har "rätt" sort tillgänglig, men drar mig för kostnaden:/
Köpte för flera år sen en borrlåda 1-10 i 0.5steg från en tysk tillverkare, G någonting. gav en 500 på kampanj, fortfarande klockrena.
PH2 håller i evigheter, T20 förbrukas lite om det är trallskruvande på gång.
Sticksågsblad förbrukar jag inte så många varje år, så jag köper uteslutande Bosch. Brukar ha T144d Speed och T234 Progressor i lådan.
Egentligen vill jag har lite fler modeller så man har "rätt" sort tillgänglig, men drar mig för kostnaden:/
Köpte för flera år sen en borrlåda 1-10 i 0.5steg från en tysk tillverkare, G någonting. gav en 500 på kampanj, fortfarande klockrena.
Produkter som diskuteras: "bitssats"
Bitssats 19 delar FAST
Ett urval av bits
425 kr inkl moms
Läs mer
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
En inte ovanlig rekommendation på bits är ju Wera, någon av deras bättre serier (för slagskruvdragare är väl Impactor "top of the line"), jag har kört sådana men har hittills varit för snål för att köpa själv. Min erfarenhet är att de är väldigt bra, men jag har faktiskt inte så mycket problem med mina "enklare" bits heller, mestadels Teng, Bacho och lite essve lösvikt.
corres borrsats, kan det vara en Gühring månne? de brukar vara uppskattade för sin kvalitet.
För båda dessa (och sannolikt många tips i denna tråd) gäller att man inte bara ska välja rätt tillverkare, utan också rätt serie, det är få som bara ha grymma prylar.
/U
corres borrsats, kan det vara en Gühring månne? de brukar vara uppskattade för sin kvalitet.
För båda dessa (och sannolikt många tips i denna tråd) gäller att man inte bara ska välja rätt tillverkare, utan också rätt serie, det är få som bara ha grymma prylar.
/U
Hittills har ingen rekat Festools centroteclåda. Jag kan tänka mig att den verkligen inte är prisvärd, men hur står den sig kvalitetsmässigt? Om man har mer pengar än förstånd och verktyg är en hobby och inte en business finns det ju ibland utrymme för orimliga priser. Inte för att jag kan tänka mig att någon här på BH känner sig träffad, men som hypotetiskt resonemang... 
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Framförallt bygger ju den på centrotec, vilket man nog blir lite trött på om man inte har festooldragare... (men helt rätt att man kanske ska ta upp den givet hur många som kör grön-svart här på BH)jonmo skrev:Hittills har ingen rekat Festools centroteclåda. Jag kan tänka mig att den verkligen inte är prisvärd, men hur står den sig kvalitetsmässigt? Om man har mer pengar än förstånd och verktyg är en hobby och inte en business finns det ju ibland utrymme för orimliga priser. Inte för att jag kan tänka mig att någon här på BH känner sig träffad, men som hypotetiskt resonemang...![]()
/U
Redigerat:
I de vanliga skruvdragarna kör jag Weras dyraste guldiga diamantbits samt Festools småbits, i slagisen kör jag Wera Impaktor samt ibland lite småbits från Festool.
De dyra Wera-bitsen håller otroligt länge samt tål en hel del stryk. Tappar sällan bort bits och tycker därmed att jag kan kosta på mig bits som håller länge. Småbitsen från Festool använder jag mest för att det följer med en herrans massa i deras Centrotec-lådor. Den dagen de bitsen är slut kommer jag nog komplettera med Weras dyrare bits.
Sticksågsbladen kommer mestadels från Bosch, har dock en del Irwinblad. Båda tillverkarnas blad är bra.
Till tigersågen kör jag Hiltis rivningsblad samt metallblad.
När det kommer till borr använder jag Festools borr i Festoolmaskinerna (trä- respektive metallborren). Båda är bra men metallborren tål inte lika mycket som TiN-belagda borr. Träborren är otroligt bra.
I alla de andra maskinerna med vanlig chuck kör jag träborr från Bauhaus (styckpaketerade i orange plastficka) samt TiN-belagda metallborr från Gühring och Dormer. Träborren från Bauhaus är prisvärda och ger bra borresultat, metallborren upplever jag som de bästa jag använt.
De dyra Wera-bitsen håller otroligt länge samt tål en hel del stryk. Tappar sällan bort bits och tycker därmed att jag kan kosta på mig bits som håller länge. Småbitsen från Festool använder jag mest för att det följer med en herrans massa i deras Centrotec-lådor. Den dagen de bitsen är slut kommer jag nog komplettera med Weras dyrare bits.
Sticksågsbladen kommer mestadels från Bosch, har dock en del Irwinblad. Båda tillverkarnas blad är bra.
Till tigersågen kör jag Hiltis rivningsblad samt metallblad.
När det kommer till borr använder jag Festools borr i Festoolmaskinerna (trä- respektive metallborren). Båda är bra men metallborren tål inte lika mycket som TiN-belagda borr. Träborren är otroligt bra.
I alla de andra maskinerna med vanlig chuck kör jag träborr från Bauhaus (styckpaketerade i orange plastficka) samt TiN-belagda metallborr från Gühring och Dormer. Träborren från Bauhaus är prisvärda och ger bra borresultat, metallborren upplever jag som de bästa jag använt.
För bits så är det Wera som gäller för mig. En dröm att jobba med.
Tigersågsblad, där söker jag mig till Milwaukee som i mina ögon är bäst.
Sticksågsblad kommer från Bosch, ibland Milwaukee.
Slip- och Kapskivor är uteslutande Norton.
SDS-Borrar kör jag ESSVES fyrskär.
Sågklingor är uteslutande Bosch.
Tigersågsblad, där söker jag mig till Milwaukee som i mina ögon är bäst.
Sticksågsblad kommer från Bosch, ibland Milwaukee.
Slip- och Kapskivor är uteslutande Norton.
SDS-Borrar kör jag ESSVES fyrskär.
Sågklingor är uteslutande Bosch.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Japp, Luna har Gühring (och Dormer som också nämns i tråden), satsa på en med TiN-beläggning, exv. satsen 9651.
Skulle dock gissa att deras listpris är ganska högt, så jag tror det är bra om man (som corre) lyckas hitta en kampanj...
/U
Skulle dock gissa att deras listpris är ganska högt, så jag tror det är bra om man (som corre) lyckas hitta en kampanj...
/U