Martin_B
Brukar låna en Senco SN901XP och tycker den funkar helt ok, även om jag ibland får slå i en del spikar i efterhand när kompressorn börjar tappa tryck, men det beror så klart på kompressorn och inte pickan i sig.

Finns det likvärdiga spikpistoler (likvärdiga i kvalite och funktioner) för runt 3000kr? Hur står sig exempelvis Makitas AN923K mot Sencon?

Det skall vara tryckluftsdrivet och ta spik som är billigast att skaffa. Sencon är ju 34 graders och Makitan 21, men det spelar ingen större roll för mig bara spikarna är lättillgängliga och billiga, sedan är det väl klart ingen nackdel att 21 graders spikar har hela skallar.

Tips? :)

Redigerat:
Martin_B
Är det ingen som känner till SN901XP?

Letat en hel del tips om spikpistoler just för 50-90mm spik, men hittar ingen direkt färsk information, dessvärre.

Martin,

Jag har en helt ny SN901XP, som du kan få köpa av mig för de pengarna.
Hör av dig om det är intressant.

Mvh Henrik

Martin_B
Henrik, problemet är löst nu :) Skaffat en annan picka, 21 graders som tar spik med runda skallar. Men tack ändå!

Martin,

Vilken pistol var det du skaffade och är du nöjd med den?
Insåg just att jag behöver en till helgen för att sätta upp panel på ett förråd på 35 kvm.

Mvh
Lennart (ute i sista minuten, som vanligt...)

Martin_B
LEH, det var en Makita AN923K. Har kört stenhårt med den och jag är mycket nöjd.
Några tips. Använd inte den i regn, för blir fjäderstålbandet blött så kommer den inte orka dra fram spikmagasinet efter varje spikning och du kommer få hjärnblödning av att behöva trycka fram magasinet själv hela tiden. Skulle den ändå råka bli blöt så dra ut bandet så långt det går, torka av, och låt spikpistolen ligga och torka så stålbandet inte rostar.
Glöm heller inte att smörja, annars kan kolvringen ta stryk. Finns smörjmedel att köpa lite här och var. Jag använder Aerfast sprayolja och det fungerar utmärkt. Du skall spruta in smörjmedlet genom tryckluftintaget, dvs där du kopplar på kompressorn.
Vad gäller spik kan du nog gott köra med Pintos från Byggmax. Har använt det själv utan problem och de har runda skallar vilket ger snyggare resultat när man spikar panel.
Makitan går utmärkt att använda till både stomme, läkt och panel - och säkert lite annat också!
Lycka till! :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.