1 166 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
rekommendation inför köpa av såg
Jag funderar på att köpa kap- och gersåg men har svårt att bestämma mig för vilken. Jag har kollat på bosch GCM10S och GCM10SD från drift och underhållsteknik.Någon som har erfarenhet av dessa maskiner eller kan rekommendera annat? Samtidigt skulle jag vilja köpa ett bordsåg/byggsåg och tänkte om det är inte bättre att köpa radialarmsåg?!
Och sedan undrar jag när skall man använda klinga med negativ vinkel?
/medi
Och sedan undrar jag när skall man använda klinga med negativ vinkel?
/medi
Redigerat:
Svärfar har en 10S och jag en 10SD.
SDn väger 6,5kg mer, men har i gengäld utdragbara 'bord' på båda sidorna vilka 10S saknar.
10S saknar lutningsmöjlighet åt båda hållen.
10SD har en knapp (elektrisk alltså) för klingskyddet, trodde det skulle kunna bli o krångla lite, men har inte haft några problem under de 2år jag ägt den.
10SD är ju lite nyare och har iom det tex omvinklingsbart handtag.
SDn väger 6,5kg mer, men har i gengäld utdragbara 'bord' på båda sidorna vilka 10S saknar.
10S saknar lutningsmöjlighet åt båda hållen.
10SD har en knapp (elektrisk alltså) för klingskyddet, trodde det skulle kunna bli o krångla lite, men har inte haft några problem under de 2år jag ägt den.
10SD är ju lite nyare och har iom det tex omvinklingsbart handtag.
Jag kunde se på boschs hemsida att man har flyttat på motorn på SDn och att det är remdrift, hur på verkar det ljudet?!
Om jag nu ska köpa SDn är det något jag ska ta hänsyn till? Finns det olika versioner av SDn, jag menar uppdateringar?!
Om jag nu ska köpa SDn är det något jag ska ta hänsyn till? Finns det olika versioner av SDn, jag menar uppdateringar?!
I denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106577-kap-gersag-4.html#post892364 och via denna länk: http://www.rockler.com/articles/display_article.cfm?story_id=72&cookietest=1 kan du läsa mer om sågklingor.
Negativ tandning används för kapning. Det ger fina snitt och minskar risken för hugg, även om avverkningen blir aningen lidande (spelar ingen roll för hemmafixaren när man kör kap-/gersåg).
Negativ tandning används för kapning. Det ger fina snitt och minskar risken för hugg, även om avverkningen blir aningen lidande (spelar ingen roll för hemmafixaren när man kör kap-/gersåg).
Det finns mig veterligen bara en version av GCM10SD.
Jag tror inte ljudet påverkas så mycket av motoruppflyttningen, det är nog mer än detalj som har med 'dubbel-lutningen' att göra.
Jag tror inte ljudet påverkas så mycket av motoruppflyttningen, det är nog mer än detalj som har med 'dubbel-lutningen' att göra.
Klicka här för att svara
