Hej!

Jag har normala fötter, har aldrig problem med skor, förutom nu.
Jag köpte två par likadana hiking-skor på timberland i julas på rean, 50% rea. Skorna kändes sköna o satt bra i butiken.

Började använda dessa nu i påsk när snön var borta, gick en hel dag och fick världens värk i hälarna, samt att sulans vassa uppåtriktade kant skar in i hälen. Det är alltså två olika värk jag fick. Kanten på innersulan kan man klippa ned vilket löser det problemet, men värken i hälarna går inte att fixa, kanske med en tjockare innersula med kraftig dämpning, men då kommer inte foten sitta lika bra i skom då foten kommer mkt högre upp o hälkappan sluter inte om hälen. Sen kostar sådana sulor 350-550kr paret. Handen på hjärtat så tror jag inte en ny innersula kommer göra så mkt skillnad.

Ville reklamera dessa på timberland men de säger att det inte är ett fabrikationsfel. Jag hävdar att det är ett konstruktionsfel, en "skön" hikingsko ska väl inte vara så obekväm att man inte kan använda dem? Okej om det var ett par högklackade pumps då fattar jag man får ont i fötterna. De säger också att alla har olika fötter o vissa skor passar man inte i. Jag säger till dem att jag aldrig någonson haft likande värk tidigare av skor. Skon verkar noll dämpad trotts att det är en rejäl tjock gummi/plast(?) sula, dock inget mjukt silicon eller nått.

De förstår inte innerbörden att kunden alltid har rätt, de har redan förbrukat mitt förtroende och jag är inte en "nöjd kund"

JAG HAR MAILAT HUVUDKONTORET i england, usa och sverige. utlandskontoret i usa svarar inte, englad hänvisar till sverige. Sverige finns två emailadresser på personer men ingen av dem har svarat på mina 3 email.

Idag var jag i butiken igen o berättade om mina email, ville med dem försöka få igenom en reklamation utanför butikens inblandning, o butiken skulle nu försöka ringa sverigekontoret på nytt o se vad de kan göra, men eftersom butiken inte ville ta tag i saken själv nu så känns det som de inte ändrat sin åsikt om reklamationen.

Vad säger ni? Kan man förvänta sig att ett par sköna hikingskor ska ge dig så mkt värke i hälarna att du inte kan ha dem? Jag hade dem med mig i ROM o efter 1 dags ytterliga vandring fick jag ta av dem igen o byta till mina tygskor(converskopior) som är 15ggr skönare, tro det eller ej.

ARN kommer få ett ärende av mig om timberland sätter sig på tvären igen. De skulle återkomma till mig snart.

Staffans2000
Här är du i ett läge där det enda som kanske kan fungera är att du står på dig ännu mer.
Din skyldighet som konsument är att prova skorna tills du är rimligt säker på att de passar just dig - ex.vis. genom att traska omkring innomhus med dem en dag. Om du är missnöjd med dem kan du ju lämna tillbaka fotbeklädnaden i "oanvänt" skick, OM de är köpta på öppet köp villsäga!

Tänk på att det är affären som är din motpart, inte tillverkaren!

Rent juridiskt synes du vara i en svår sits. Om du skall lyckas krävs nog en dåres envishet. Använd motiveringen att "bekväma" skor skall vara bekväma. Detta bör lämpligen framföras MYCKET sakligt och behärskat när affären har som mest kunder.

Lycka till.

Staffan

Detta med fötter är så individuellt. Jag får aldrig problem med skor och har aldrig några skavsår eller annat, däremot så finns det många skomodeller som inte alls passar mig.
Så att bedömma om det är rimligt eller ej för dig att få byta dem utifrån dina problem går inte att göra här på forumet. Du skriver att du har normala fötter, men här finns nog ingen entydig definition utifrån bred fot, låg vrist, hålfot, den egen vikt, mm.
Sedan har vi frågan om hur länge man kan vänta att reklamera en vara som man anser vara felaktig. Går varan sönder så så har man en situation dä man påtagligt kan visa på en defekt. I ditt fall har du köpt en vara som som visar sig inte passa dina fötter (utgår från att det finna andra som inte får några problem). När du sedan börjar använda dem efter 3-4månader så upptäcker du detta problemet.
Min inställning som kund är dessutom inte "kunden har alltid rätt", utan ibland gör jag ett köp som visar sig felaktigt utan att det för den skull är något fel på varan.
Så bevisbördan ligger hos dig att påvisa att skorna har en felaktigthet som gör att de rent generellt inte kan användas som skor, dvs ett konstruktionsfel finns från början och det utifrån att det nu gått 3-4 månader sedan köpet.
Så jag säger tvätom mot tidigare inlägg att du nog har köpt en sko som inte passar dig och sedan inte upptäckt förrän 3-4månader senare detta problem, dvs det är inget "generellt garantifel" och det är upp till butikens "goodwill" om du ska få byta.

Staffans2000
Ja du? AndersS.
Mitt och ditt inlägg säger ungefär samma sak. Båda anser vi att någon glasklar rätt att reklamera inte föreligger. Och att dyka upp först efter tre månader gör inte saken bättre.
Men, istället för att lägga sig platt, och be snällt att få häva skoköpet, vilket sällan fungerar i något sammanhang. Det vanligaste svaret jag får brukar vara - "det är inga andra som har klagat", vilket innebär att klagande kund no.1 alltid har fel....tills klagande kund no.2 dyker upp. Då plötsligt får klagande kund no.1 rätt att reklamera sin vara!
Denna ologiska logik brukar affärsexpediter dölja sig bakom, för att slippa ta sitt ansvar mot kunden.

Nattugglan: Istället för att be snällt när du anser dig felaktigt behandlad, rekommenderar jag en än gång - Gå på som en stenkross (en lugn och saklig sådan), silkesvantar fungerar sällan vid ett "ställningskrig"

Staffan

Skorna köptes i Januari, dessa skor är inga vinterskor och finns förklarlig anledning skorna kommit fram först till våren. Man har lång tid på sig att reklamera skor, tror det är upp till 2 år. Om det är produktionsfel eller konstruktionsfel spelar ingen roll, dålig sko eller trasig sko samma sak.

En sko måst eman gå med i timmar innan man märker vilket effekt den ger på kroppen, finns ingen rimlig möjlighet att känna efter det hemma eller i butiken.

Som jag skrev innan, har aldrig haft problem med skor tidigare, och jag har ägt många skor! Betydligt fler än medelsvensson. Både finskor, tygskor, lofers, joggingskor, streetskor osv. Hålnens dämpningsuppbyggnad på dessa trekkingskor är helt enkelt noll, för mig ett klart konstruktionsfel. Kansie för att skorna är "gröna" som man inte kunnat använda riktigt silicon utan nått dåligt gummi från gamla bildäck eller liknande.

Vi får se hur det går.

Köper man ett par skor på 50% rean, Så skulle tycker jag man får nöja sig med runthörnetgaranti.

Vad säger skomakaren?

/ATW

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.