Hade du reklamerat?

• Ja.

• Nej.

Logga in och rösta för att se resultatet.
Hej!

Vi håller på att bygga hus och därmed kök. Igår monterades bänkskivan i hårdvaxad ask. Vi är jättebesvikna. Den är inte i närheten av det vi förväntade oss utifrån provbiten i tillverkarens visningskök eller visningsbilden på deras hemsida. Det förekommer mycket stora variationer i färg på de limmade stavarna. Nedan följer några bilder. Utifrån dessa, hade ni reklamerat eller varit nöjda med den installerade bänkskivan. Bortse från om du tycker trä (ask) är fint. Vi vill bara veta om vi är helt ute och cyklar. Vi har inte reklamerat bänkskiva än. Därför väljer jag att inte gå ut med tillverkarens namn. I övrigt är vi mycket nöjda med den hjälp vi fått.

Träskärbräda liggande på en bänk med synlig logotyp, naturligt ljus, modernt kökstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä textur, svag nyans variation, sammanfogade plankor, synliga ådringar, naturligt mönster, ljusbrun, ingen ytbehandling synlig.
Skapa konto

Vänster, provbit från butik. Höger, bild från hemsida.

Träarbetsbänk i ett hörn, kabinettskåp, gult skjutmått, slang. Nyinstallerat eller nyligen reparerat.
Skapa konto
Ljus trädgolv, grå vägg, ledig kabel, delvis målade väggar, struktur, inomhus, renovering, konstruktion, hantverk.
Skapa konto

Bilder från vårt blivande kök.

Träbänkskiva på vita underskåp, minimalistiskt, rent, ljusa toner, modern interiör, hörn av rum.
Skapa konto

Ungefär vad vi förväntade oss.
(från annan leverantör)

• Ett kök med materialprover, inklusive marmor, trä och skåpluckor. Modern design. Skandinavisk stil. Interiörval.
    Skapa konto
  • Ett långt träskrivbord med vita förvaringsmoduler och utdragbara lådor i en ej färdigmålad rum.
    Skapa konto
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
claym och 15 till
  • Laddar…
Hade reklamerat den, påminner mer om obehandlad ekskiva.

• Gilla
Purre och 11 till
  • Laddar…
Instämmer, den är långt från förväntat resultat jämfört med bilderna.
Jag hade alltså också reklamerat.

• Gilla
ByggMi och 4 till
  • Laddar…
Nej, den såg inte trevlig ut. Som att det är spillbitar av lite olika träslag lagda åt alla möjliga håll. Jag skulle ha reklamerat.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K
Hade reklamerat till 100%.
De mörkbruna inläggen stämmer ju inte alls med bilderna på hemsidan eller provbiten och är inte alls snygga heller för den delen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nej den var verkligen inte i närheten. Ser ut som c/d kvalitet

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Karrock
Tråkigt att det blev såhär. På provbitarna framgår att det är skarvade stavar. Står det i någon broschyr att det förekommer både kärnved och splintved? I så fall är det nog uppförsbacke. Bilden med förväntan är med hela stavar, så det är inte helt jämförbart.
Jag skulle försöka byta, men det är risk att det är på säljarens goodwill.

Jag har tyvärr varit involverad i ner- och uppsågandet av ett antal askar, och ja, träet kan se ut så där. De "mörkbruna inläggen" är en del av den naturliga färgvariationen i askvirke.
Tråkigt att ni är besvikna. Men det går också att se det som att ni får bänkytor som ser mer levande och intressanta ut, än de ganska tama provbitarna.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har tyvärr varit involverad i ner- och uppsågandet av ett antal askar, och ja, träet kan se ut så där. De "mörkbruna inläggen" är en del av den naturliga färgvariationen i askvirke.
Det må så vara men som konsument förväntas man inte ha den kunskapen utan kan med fog förutsätta att det som levereras ska likna de provbitar som presenteras före köp.

Men det går också att se det som att ni får bänkytor som ser mer levande och intressanta ut, än de ganska tama provbitarna.
Här är vi oense. Jag anser att det som levererats avviker alldeles för mycket från provbitarna för att vara acceptabelt. Leveransen är därför felaktig.

• Gilla
AG A och 18 till
  • Laddar…
Jag hade absolut försökt reklamera. Om det inte gick, så skulle jag bytt skiva för egna pengar. I sammanhanget en liten summa för att slippa reta sig på något i ens nybyggda hus.

Jag gillar också ett levande uttryck i trä som någon skrev, men för mig är det snyggt med liv i själva träets ådring, färg och mönster, eller kanske en genomtänkt kombination av olika nyanser och träslag - inte att slumpmässigt blanda bitar av helt olika nyans. Det är är bara (i mina ögon) fult.

• Gilla
Argastesnickaren och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det må så vara men som konsument förväntas man inte ha den kunskapen utan kan med fog förutsätta att det som levereras ska likna de provbitar som presenteras före köp.

Här är vi oense. Jag anser att det som levererats avviker alldeles för mycket från provbitarna för att vara acceptabelt. Leveransen är därför felaktig.
Det är antagligen så att säljaren som visat upp provbitarna inte heller har någon djupare kunskap om olika trädslag och hur de kan se ut i sågad form. Hen kanske inte ens skulle känna igen en ask i verkligheten...

Felaktig? Det beror på vad säljaren har lovat inför beställningen. Ett konstgjort material, t ex en laminatskiva, har stor överensstämmelse mellan provbit och levererad skiva, medan ett naturmaterial är mycket mer heterogent och kan variera i utseende. Vilket säljaren borde ha kunnat upplysa om!

(Om det inte vore så att vi brukar laga mat och baka i vårt kök, hade jag gärna haft den sortens bänkskivor av ask eller något annat trädslag.)

• Haha
kurlakarl
  • Laddar…
P
Det är antagligen så att säljaren som visat upp provbitarna inte heller har någon djupare kunskap om olika trädslag och hur de kan se ut i sågad form. Hen kanske inte ens skulle känna igen en ask i verkligheten...

Felaktig? Det beror på vad säljaren har lovat inför beställningen. Ett konstgjort material, t ex en laminatskiva, har stor överensstämmelse mellan provbit och levererad skiva, medan ett naturmaterial är mycket mer heterogent och kan variera i utseende. Vilket säljaren borde ha kunnat upplysa om!

(Om det inte vore så att vi brukar laga mat och baka i vårt kök, hade jag gärna haft den sortens bänkskivor av ask eller något annat trädslag.)
Du har helt rätt massiva bänkskivor skiljer det mycket på, därav är säljarens upplysningsplikt stor samt att dom borde ha en provbit som visar variation…

• Gilla
Morkl och 3 till
  • Laddar…
P
M MatsBengtsson89 skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga hus och därmed kök. Igår monterades bänkskivan i hårdvaxad ask. Vi är jättebesvikna. Den är inte i närheten av det vi förväntade oss utifrån provbiten i tillverkarens visningskök eller visningsbilden på deras hemsida. Det förekommer mycket stora variationer i färg på de limmade stavarna. Nedan följer några bilder. Utifrån dessa, hade ni reklamerat eller varit nöjda med den installerade bänkskivan. Bortse från om du tycker trä (ask) är fint. Vi vill bara veta om vi är helt ute och cyklar. Vi har inte reklamerat bänkskiva än. Därför väljer jag att inte gå ut med tillverkarens namn. I övrigt är vi mycket nöjda med den hjälp vi fått.

[bild] [bild]
Vänster, provbit från butik. Höger, bild från hemsida.

[bild] [bild]
Bilder från vårt blivande kök.

[bild]

Ungefär vad vi förväntade oss.
(från annan leverantör)
den är ju riktigt häftig! den skulle jag inte byta ut

• Gilla
Rooten48 och 7 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
den är ju riktigt häftig! den skulle jag inte byta ut
om jag också tyckte den var riktigt häftig hade jag ändå velat byta den. Den motsvarar inte vad proverna visar.

Hade du varit nöjd utifrån bilderna i mitt inlägg?

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
M MatsBengtsson89 skrev:
om jag också tyckte den var riktigt häftig hade jag ändå velat byta den. Den motsvarar inte vad proverna visar.

Hade du varit nöjd utifrån bilderna i mitt inlägg?
JA för proverna ser ut som 60-tal och det skulle jag aldrig ens fundera över

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.