(Obs! Ej reklam på byggahus.se, utan på andra ställen med federerad annonseringe.)

Eftersom jag är en 59-årig gubbe får man ju naturligtvis webbreklam anpassad till den åldern och kön. Nu tyckte algoritmerna helt plötsligt att jag skulle köpa mig en hembränningsapparat. En sorts maskin eller kanske ett verktyg. Fick många förslag från Vevor och leveranstidern var kort. Jag blev faktiskt lite förvånad att det fanns att köpa och att det var riktat åt svenska kunder. Det är åtminstone inte tillåtet att köpa eller inneha en dylik apparat vad jag vet.

Vad hade hänt om jag ändå hade beställt en apparat? Jag testade på Vevor och kom ända fram till betalningen, där jag hejdade mig. Ingen information om att varan är otillåten i mottagarlandet eller liknande.

(Det som var lite läskigt är att jag precis innan reklamen dök upp hade en chat med min italienska vännina om hur de skaffar 96% finsprit när de tillverkar fruktlikörer hemma i köket. ’Vi köper den i den lokala mataffären.” var det enkla svaret. Lucky bastards.)

VEVOR hembränningsapparat med kopparrör och termometer, lämplig för whisky och vin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
...och att det var riktat åt svenska kunder.
Om det varit riktat åt Svenska kunder hade väl översättningen varit bättre?

useless useless skrev:
Om det varit riktat åt Svenska kunder hade väl översättningen varit bättre?
Är översättningen av annonser till svenska någonsin bra. 😎

Jag kan berätta att det går alldeles utmärkt att beställa hem en liten hobbybrännare på nätet. Inte direkt högsta prio från myndigheterna att hindra det och ännu finns inga hundar tränade på att lukta fram dem bland importpaketen. Det går till och med bra att låta PostNord sköta tull och moms och på den. Har jag hört.

• Gilla
  • Haha
SC Aero och 5 till
  • Laddar…
Det står ju tydligt att det är en vattendestilator och med tanke på den sjunkande vattenkvaliteten på svenskt reningsverksvatten bör det väl finnas minst en sådan i varje villahushåll (bredvid generatorn och dieselvärmaren).

• Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vad är det för tullsats på en hembrännare?

useless useless skrev:
Vad är det för tullsats på en hembrännare?
Den kommer nog från Vevors lager i tyskland så ingen tull.

Om syftet är att tillverka alkohol får du inte köpa den, men om syftet är att destillera vatten, och kanske eteriska oljor så är det faktiskt tillåtet att köpa och inneha apparaten. Ska se om jag hittar referensen till ovanstående

B bhus2021 skrev:
Ska se om jag hittar referensen till ovanstående
Det står i alkohollagens 2 kap 1 §:

En apparat som uppenbarligen är ägnad för tillverkning av sprit (destillationsapparat) och del till en sådan apparat får endast tillverkas för, överlåtas till eller innehas av den som har rätt att tillverka sprit.

Är den uppenbarligen ägnad att destillera vatten till strykjärnet är den tillåten.

• Gilla
bhus2021
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.