19 264 läst ·
61 svar
19k läst
61 svar
Rejäla materialpåslag ifrån rörmokare! Är det rimligt?
Hej!
Jag vill bara dela med mig av en erfarenhet och en varning. Tog hit två trevliga killar som fick till uppdrag att byta delar av avloppsstammen. Väljer att inte skriva ut firman då det spelar mindre roll. Allt var relativt enkelt då jag frilagt allting.
Fakturen jag sedan fick verkar rimlig vad det gäller arbetstid, men precis allt material är systematiskt uppskruvat 100-120% beroende på i vilken bygghandel du kikar på motsvarande.
Nu pratar vi enkelt material... tex grenrör 110 45 grader eller grenrör 110-50 eller rakt avloppsrör.
Prisex: 168kr för ett grenrör...är det verkligen rimligt? På nätet hittar jag allt imellan 55kr-78kr.
Sammantaget när allt är summerat så är påslaget en ganska stor procentuell del av fakturans total!
Har behov av ett större jobb framöver, då kommer jag självklart nyttja denna erfarenhet för att få en stabilare faktura.
Jag känner mig allmänt bitter över detta. Det är inte lönt att bestrida, men jag vill samtidigt varna er därute. Ta in offert innan och kom överrens om eventuella påslag.
MVH
Jag vill bara dela med mig av en erfarenhet och en varning. Tog hit två trevliga killar som fick till uppdrag att byta delar av avloppsstammen. Väljer att inte skriva ut firman då det spelar mindre roll. Allt var relativt enkelt då jag frilagt allting.
Fakturen jag sedan fick verkar rimlig vad det gäller arbetstid, men precis allt material är systematiskt uppskruvat 100-120% beroende på i vilken bygghandel du kikar på motsvarande.
Nu pratar vi enkelt material... tex grenrör 110 45 grader eller grenrör 110-50 eller rakt avloppsrör.
Prisex: 168kr för ett grenrör...är det verkligen rimligt? På nätet hittar jag allt imellan 55kr-78kr.
Sammantaget när allt är summerat så är påslaget en ganska stor procentuell del av fakturans total!
Har behov av ett större jobb framöver, då kommer jag självklart nyttja denna erfarenhet för att få en stabilare faktura.
Jag känner mig allmänt bitter över detta. Det är inte lönt att bestrida, men jag vill samtidigt varna er därute. Ta in offert innan och kom överrens om eventuella påslag.
MVH
Finns otaliga trådar om materialpåslag av både snickare/VVS/el, och det är faktiskt lagligt att göra på detta sättet.
Du borde begärt ett pris innan arbetet startade. Nu efteråt kommer du inte långt rent juridiskt.
Surt, men se det som läropengar.
Du borde begärt ett pris innan arbetet startade. Nu efteråt kommer du inte långt rent juridiskt.
Surt, men se det som läropengar.
Här finns en sammanfattning av detta kära gamla ämne att läsa: https://www.byggahus.se/ekonomi/rimliga-oskaliga-paslag
Priset styrs av 36 § i konsumenttjänstlagen i och med att ni inget har avtalat och det ska vara skäligt:
Just pålägg på material verkar svårt att juridiskt hävda att det är oskäligt högt. Ett försök kan ju göras genom att ringa hantverkaren och förklara att du inte bedömer priserna som skäliga och be dem justera fakturan.
Vill hantverkaren inte justera ned fakturan så kan du alltid betala arbetskostnaden och vad du upplever som ett skäligt pris för materialet (marknadspris + påslag) och bestrida resten av räkningen. (Min granne hantverkaren som jobbar för Stockholms mer välbeställda skikt beskriver att detta händer emellanåt. Sällan han orkar bråka med dessa kunder som lever på affärer och juridiska konflikter.)
Priset styrs av 36 § i konsumenttjänstlagen i och med att ni inget har avtalat och det ska vara skäligt:
Just pålägg på material verkar svårt att juridiskt hävda att det är oskäligt högt. Ett försök kan ju göras genom att ringa hantverkaren och förklara att du inte bedömer priserna som skäliga och be dem justera fakturan.
Vill hantverkaren inte justera ned fakturan så kan du alltid betala arbetskostnaden och vad du upplever som ett skäligt pris för materialet (marknadspris + påslag) och bestrida resten av räkningen. (Min granne hantverkaren som jobbar för Stockholms mer välbeställda skikt beskriver att detta händer emellanåt. Sällan han orkar bråka med dessa kunder som lever på affärer och juridiska konflikter.)
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
https://www.vvsobygg.se/wafix-grenror-45-med-tva-muffar-110mm.htmlD docboy skrev:
89kr ink moms VS 134,50kr ex moms
Listpriserna hos grossarna är det ingen som betalar, förutom slutkunden..
Bara en idiot tror att en vvs firma beställer grejer på vvs och bygg när de ska göra ett jobb. De far på grossisten.
Klagar ni på priset när ni går och handlar på Ica? Eller ni kanske inte tror att de har några påslag och där handlar man sammantaget för betydligt mer per år.
Ingen som reflekterar över detta?
Är så jävla less på att folk klagar på priset hos just hantverkare. Anlita ingen hantverkare då så är problemet löst...
Klagar ni på priset när ni går och handlar på Ica? Eller ni kanske inte tror att de har några påslag och där handlar man sammantaget för betydligt mer per år.
Är så jävla less på att folk klagar på priset hos just hantverkare. Anlita ingen hantverkare då så är problemet löst...
Nu är ju påslaget på ICA inte så stort generellt, och du betalar varken kyldiskavgift, frysdiskavgift, uppackningsavgift eller timmpenning till personalen i kassan...D docboy skrev:Bara en idiot tror att en vvs firma beställer grejer på vvs och bygg när de ska göra ett jobb. De far på grossisten.
Trots det så vältrar sig väldigt många ICA-ägare i aktieutdelning.sir_erken skrev:
Vilka hantverkare gör det trots att alla har material påslag?
Så fråga efter kostnad innan hantverkaren startar sitt arbete eller som redan nämnts, handla prylarna på valfri internetbutik/bygglada och gör det själv.
Beträffande just avloppsdelar så är Wavins Wafix värda var enda krona det kostar extra mot byggladorna!!!!
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Inget problem att betala hantverkare för deras tid, och faktiska utlägg för material. Och inget problem om priset för tjänsten skapar en vinst för hantverkaren, precis som i andra företag.D docboy skrev:Bara en idiot tror att en vvs firma beställer grejer på vvs och bygg när de ska göra ett jobb. De far på grossisten.
Det är när hantverkare lurar i kunder att en bit vanlig kabel kostar 200kr, som vi blir sura och vill klaga.
Jag klagar inte på priset hos ICA men skulle inte handla där om priset vore 100-200% dyrare där än i butiken bredvid skulle du det för samma produkt ? Jag anlitar inte hantverkare med det påslaget heller. De få gånger jag lejer hantverkare har påslaget varit helt rimligt dom måste ju tjäna en slant på materialet också men annars gör jag det mesta själv.D docboy skrev:Bara en idiot tror att en vvs firma beställer grejer på vvs och bygg när de ska göra ett jobb. De far på grossisten.
Vet du hur mycket påslag elektronikkedjorna har på just kablar. Det är många hundra procent. Klaga i kassan på elgiganten nästa gång.H hempularen skrev:
Prova betala 10% få se vad dom säger.
Nu brukar ju Elgiganten vara ganska dyra på tex kablar men påslaget är väl inget problem i sig det är väl skillnaden mot andra firmor med liknande produkt som är problemet för du tror väl inte tex Rinkaby rör inte har rejält påslag på sina vvs prylar trots att dom håller rätt ok priser.