Hej alla kloka,

Jag har en fundering på hur jag ska hålla mina plantor nöjda i sommarhuset som ligger på gotland.


Jag har funderat på allt från automatisk bevattning direkt från kran med möjlig styrning via wifi till lite enklare direkt från regnvatten tunnan.

Jag har bifogat en skiss på hur jag tänker mig konstruktionen:

ide till bevattning.PNG

Alltså:
En regnvattentunna typ denna:
https://www.vidaxl.se/p/41171/regnv...pNBMg3EI2-r-FVfarbviHKXldTPZbZuicoaArV58P8HAQ

Automatisk bevattningstimer:
http://www.wexthuset.com/vattna-bev...v-vaxter/elektronisk-bevattningstimer-plus-p1

och sedan någon sort dropp bevattning eller sprinklers:
http://www.aliexpress.com/item-img/...able-misting-sprinkler-and-1/32259907025.html

Vad tror ni om idén?
kommer trycket från vattnet räcka för att få vatten i en slang 10m från tunnan?

någon som gjort något liknande?


Hälsn, Linda
 
Sätt en dräneringspump med flottör på timer så kan du bara pumpa när det finns vatten också
 
Jag har just försökt ett liknande experiment med en högt uppställd vattentunna kopplad till en timer från gardena. Tyvärr har den timern ett minsta tryck för att den ska fungera och det kommer jag inte upp i. Så kolla upp timern noga innan köp. Om vattnet inte är helt rent så är det en god idé är att ha ett filter före bevattningsslangen och speciellt innan ev. svettslang.
 
L Lindamyz skrev:
Hej alla kloka,

Jag har en fundering på hur jag ska hålla mina plantor nöjda i sommarhuset som ligger på gotland.


Jag har funderat på allt från automatisk bevattning direkt från kran med möjlig styrning via wifi till lite enklare direkt från regnvatten tunnan.

Jag har bifogat en skiss på hur jag tänker mig konstruktionen:

[bild]

Alltså:
En regnvattentunna typ denna:
[länk]

Automatisk bevattningstimer:
[länk]

och sedan någon sort dropp bevattning eller sprinklers:
[länk]

Vad tror ni om idén?
kommer trycket från vattnet räcka för att få vatten i en slang 10m från tunnan?

någon som gjort något liknande?


Hälsn, Linda
åh vad spännande! Jag tänker på exakt samma lösning för att slippa ha vattnet igång när vi inte är i stugan! Jag undrar hur det har gått för dig, om du fick ordning på bevattningssystemet?
 
Även jag går i samma tankar. Om jag förstått det rätt behöver droppslang ungefär mellan 0,6-1,7 bara tryck (viss avriation mellan tillverkare, men de verkar ligga här). Ska man klara det utan pump behövs 6-17 meters fallhöjd vilket för de flesta blir svårt att få till.
Konsekvensen av lågt tryck blir ju bara inget/ojämnt/väldigt lite bevattning, så man kan ju alltid testa om man vill.

Min plan är dock att komplettera med en liten pump som går på timer, istället för din bevattningstimer. Om ingen kan kontra med goda erfarenheter av droppslang på lågt tryck, typ 0,1-0,2 bar vill säga :)
 
H Hans G2 skrev:
Även jag går i samma tankar. Om jag förstått det rätt behöver droppslang ungefär mellan 0,6-1,7 bara tryck (viss avriation mellan tillverkare, men de verkar ligga här). Ska man klara det utan pump behövs 6-17 meters fallhöjd vilket för de flesta blir svårt att få till.
Konsekvensen av lågt tryck blir ju bara inget/ojämnt/väldigt lite bevattning, så man kan ju alltid testa om man vill.

Min plan är dock att komplettera med en liten pump som går på timer, istället för din bevattningstimer. Om ingen kan kontra med goda erfarenheter av droppslang på lågt tryck, typ 0,1-0,2 bar vill säga :)
Bra inspel! Vilken pump tittar du på?
 
H Hans G2 skrev:
Jag har gjort det enkelt för mig och köpt en pump från gardena. Gardenakoppling, lämpligt tryck och så vidare. Man kan säkert hitta likvärdig pump till bättre pris om man kollar runt, men jag passade på när Classe hade 20%
[länk]
tack för tips! Hade du timer på den också eller vattnande du konstant till den inte hade mer vatten att pumpa ut?
 
Det är work in progress så vattnar inget alls just nu. Men den kommer gå på timer till att börja med. Om jag får tid över försöker jag eventuellt koppla ihop den med väderstationen så den inte vattnar vid regn, mer vid torka osv. Men det är ett möjligt steg 2
 
  • Gilla
Sommarstugelivet
  • Laddar…
Jag körde droppbevattning från tunna med bara självtryck i mitt förra hus. Byggde en liten pall för tunnan så den kom upp kanske 50cm för att öka trycket. Det gick rätt bra ändå men det blev snabbt stop i munstyckena så man fick skruva lite och rengöra de varannan vecka för att behålla lagomt med vatten till alla växter. Idag hade jag nog valt en dränkbar pump på timer istället så man slipper det problemet.
 
  • Gilla
Sommarstugelivet
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Jag körde droppbevattning från tunna med bara självtryck i mitt förra hus. Byggde en liten pall för tunnan så den kom upp kanske 50cm för att öka trycket. Det gick rätt bra ändå men det blev snabbt stop i munstyckena så man fick skruva lite och rengöra de varannan vecka för att behålla lagomt med vatten till alla växter. Idag hade jag nog valt en dränkbar pump på timer istället så man slipper det problemet.
jag vill gärna hitta en lösning som gör att jag slipper ha vatten och el igång från stugan när vi inte är på plats!
Körde du svettslang sen över pallkragarna eller vad använde du för slang/munstycken?
 
Vet ni om/hur det går att koppla en vattenslang direkt till en regntunna?
 
P
  • Gilla
fabian2000
  • Laddar…
Wow! Vilket system! Jag är dock ute efter något enklare, skulle vilja testa regntunna, svettslang och timer. Men alla kranar jag hittar till regntunnor är tappkranar…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.