3 233 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Regn vid montering
Då står man där, dagen innan husleverans, syllen fastspikad och det spöregnar. Enligt prognoserna regnar det resten av dagen och fram till tidig morgon då huset levereras. Det finns ingenting i närheten av syllen där vattnet blir ståendes (vis av tidigare regnskurar) och väggblocken är ju inplastade så regnet ska inte komma åt isoleringen enligt leverantören, vilket jag har förstått är det viktigaste. Efter montering ser vi såklart till att täcka över allt så gott det går.
Hur farligt är det egentligen med våt syll vid stomleverans, och klarar man oftast fukten från regnvatten genom att köra byggfläktar och avfuktare? Man blir ju orolig, men vårt hus kan ju omöjligtvis vara det första huset som byggdes i regn i det här landet?
Har någon några (gärna lugnande) erfarenheter?
Hur farligt är det egentligen med våt syll vid stomleverans, och klarar man oftast fukten från regnvatten genom att köra byggfläktar och avfuktare? Man blir ju orolig, men vårt hus kan ju omöjligtvis vara det första huset som byggdes i regn i det här landet?
Har någon några (gärna lugnande) erfarenheter?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det är aldrig bra med fukt i inbyggt material. Kommer syleen åt att torka när väggarna väl är monterade? Man brukar täcka syllen vi montage för att sedan ta bort det vid montage av väggar. Vad har du för leverantör?
Platta på mark med ej impregnerad syll. Väggarna är till största delen klädda med spånskivor, det är öppet på några ställen för rördragning.
Det sitter ju reglar och skivor för syllen nästan överallt, så om den kommer åt att torka vet jag inte. Ekeforshus är leverantör.
Det sitter ju reglar och skivor för syllen nästan överallt, så om den kommer åt att torka vet jag inte. Ekeforshus är leverantör.
Be byggaren mäta fukthalten innan montage, fuktiga material får ej byggas in. Kommer inte ihåg riktigt vilken procenthalt som är godkänt men det ligger kring 17-18% om jag inte minns fel. Din syll kommer att räknas som inbyggd.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Syllen håller skyhög fukthalt nu och bör ner till 12 max 14%. Du får göra några stickprov med fuktmätare som har taggar som du slår in i syllen om en eller ett par veckor. Finns att hyra.
Hur fästs väggblocken i syllen?
Jag har byggt ett par lösvirkeshus på platta och det tog månader innan vi kunde slå igen väggarna. Detta trots riktad avfuktning av syll.
I värsta fall får man såga upp spånskivan ca 30 cm från golv, vika upp plasten och kanske tom skära ur isoleringen. Men det är i värsta fall och är inte så farligt.
Hur fästs väggblocken i syllen?
Jag har byggt ett par lösvirkeshus på platta och det tog månader innan vi kunde slå igen väggarna. Detta trots riktad avfuktning av syll.
I värsta fall får man såga upp spånskivan ca 30 cm från golv, vika upp plasten och kanske tom skära ur isoleringen. Men det är i värsta fall och är inte så farligt.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden