Till och från så slutar min fjärrvärme central att reglera temperaturen.
Det som sker är att Danfoss reglerventil (se bild) hänger sig vid ett fixt läge. Det jag har gjort när detta har skett är att slå av strömmen på fjärrvärmecentralen, vrider på svarta ratten på regler ventilen samt slår på strömmen igen. Efter detta moment fungera centralen som vanligt till nästa gång den hänger sig.
Det som är lite irriterande är att jag inte märker något förens hustemperaturen blivit för varm/kall.
Någon som har en idé på vad som kan tänkas vara fel?
Det som sker är att Danfoss reglerventil (se bild) hänger sig vid ett fixt läge. Det jag har gjort när detta har skett är att slå av strömmen på fjärrvärmecentralen, vrider på svarta ratten på regler ventilen samt slår på strömmen igen. Efter detta moment fungera centralen som vanligt till nästa gång den hänger sig.
Det som är lite irriterande är att jag inte märker något förens hustemperaturen blivit för varm/kall.
Någon som har en idé på vad som kan tänkas vara fel?
Från vilket "läge" är bilderna?
Är det när den hänger sig eller när du vridit på ratten?
I vilket läge fastnar ratten?
Sista bilden visar "felaktig kombination", fullt öppen eller fullt stängd reglermotor, "sol" i reglercentralen, 50⁰ i framledning och avstängd cirkulationspump.
Är det när den hänger sig eller när du vridit på ratten?
I vilket läge fastnar ratten?
Sista bilden visar "felaktig kombination", fullt öppen eller fullt stängd reglermotor, "sol" i reglercentralen, 50⁰ i framledning och avstängd cirkulationspump.
På bilden har jag vridit på ratten och sen när jag slog på strömmen har den ställt in sig själv som bilden visar.Demmpa skrev:
Den stod rakt upp (fullt öppen tror jag) innan jag rörde på ratten. Den fastnar nästan alltid rakt upp av någon anledning och det blir riktigt varm inomhus (nu var det bara varmt i rummet med fjärrvärmecentralen).
Tror felaktiga kombon beror på att jag precis hade upptäckte att reglerventilen hade hängt sig samt återställt via ratten. Innan var reglerventilen fullt öppen, cirkulationspumpen stängd och 55 C i framledningen. Nu är reglerventilen stängd och cirkulationspumpen avstängd samt förhoppningsvis kommer temperaturen gå ner.
Redigerat:
Tack, tyvärr går den mot båda hållen efter jag har ”nollställt” styrdonet genom att röra på det.C cpalm skrev:
Funderar om det kanske bäst att byta ut det och se om felet försvinner.
OK. Kan ju vara t.ex. nåt plastkugghjul som tappat några kuggar så mekanismen hakar upp sig i en viss position eller nåt liknande. Kan du se i reglercentralen att den kallar på strypning eller öppning av shunten? Går motorn? Om du forcerar det till respektive ändläge bör du kunna studera närmare hur det beter sig. Eller så testar du bara helt enkelt att byta det. Eller plocka isär det och se om du kan se nåt.Thomas Andersson6290 skrev:
När den har fastnat så går inte motorn när jag väl märker det och kontrollerar centralen. Samt allt på centralen ser normalt får test ändra innertemperatur nästa gång det sker och se om den vill att motorn ska röra sig.C cpalm skrev:
Via reglercentralen så kan du styra reglermotorn, går är slå till/från spänningen till cirkulationspumpen via reglercentralen.
Se sida 42 i bifogad manual.
Se sida 42 i bifogad manual.
Tack, öppnat och stängt flera gånger manuellt nu utan att det har fastnat någon gång, däremot så är det mitt mellan fullt öppen och fullt stängt som den har hängt sig tidigare.Demmpa skrev:
Har fortfarande detta läge i min fjärrvärme central efter nästan en vecka med stängd reglerventil, oklart vad det beror på.Demmpa skrev:
(kör jag däremot cirkulationspumpen manuellt går framledningstemperaturen ner till ca 30 C)
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga grind, konstruktion som förhindrar att det hänger sig?
Trädgård allmänt -
Bosch Series 6 tvättmaskin startar men hänger sig mitt i tvätten
Vitvaror -
Spolning på toalett som hänger sig
Övrigt husrelaterat -
Thermia Atria Hänger sig vid höger kommando
Värmepumpar -
ytterdörr hänger sig gång på gång, mycket glas, vad göra?
Fönster & Dörrar