Hej!
I mitt garage sitter elcentralen placerad i brösthöjd mitt på en vägg som jag gärna skulle vilja kunna använda lite bättre. Jag har gott om takhöjd, så jag tänkte flytta centralen upp till 2.20 höjd, vilket skulle ge plats för att sätta en arbetsbänk under centralen utefter väggen.
Stigarkabeln till centralen kommer upp ur ett rör i betonggolvet under centralen. Det är en ca 30m lång 10mm2 jordkabel till mätartavlan på huset.
Men om jag flyttar centralen någon meter uppåt väggen, så kommer den kabeln inte att räcka. Så jag behöver skarva stigarkabeln.
Tänkte skarva med en kabel med samma typ och dimension, 10mm2, i en IP55 klassad skarvdosa. Detta måste väl vara OK?
Tex en sån här: https://www.jula.se/catalog/el-och-.../elcentraler/kapslingar/kopplingslada-402076/
Eller måste jag välja en kopplingslåda i metall? Elcentralen är en gammal diazed-central i metallskåp som jag på sikt tänkte byta till en modern normcentral, men det blir ett senare projekt...
Finns det några regler för placeringen av skarvdosan? Jag vill få väggen direkt framför arbetsbänken fri för en verktygstavla, så helst jag skulle velat placera skarvdosan under bänken. Dvs på kanske 60-70cm höjd, synlig och åtkomlig men bara om man böjer på knäna. Borde väl vara godkänt?
I mitt garage sitter elcentralen placerad i brösthöjd mitt på en vägg som jag gärna skulle vilja kunna använda lite bättre. Jag har gott om takhöjd, så jag tänkte flytta centralen upp till 2.20 höjd, vilket skulle ge plats för att sätta en arbetsbänk under centralen utefter väggen.
Stigarkabeln till centralen kommer upp ur ett rör i betonggolvet under centralen. Det är en ca 30m lång 10mm2 jordkabel till mätartavlan på huset.
Men om jag flyttar centralen någon meter uppåt väggen, så kommer den kabeln inte att räcka. Så jag behöver skarva stigarkabeln.
Tänkte skarva med en kabel med samma typ och dimension, 10mm2, i en IP55 klassad skarvdosa. Detta måste väl vara OK?
Tex en sån här: https://www.jula.se/catalog/el-och-.../elcentraler/kapslingar/kopplingslada-402076/
Eller måste jag välja en kopplingslåda i metall? Elcentralen är en gammal diazed-central i metallskåp som jag på sikt tänkte byta till en modern normcentral, men det blir ett senare projekt...
Finns det några regler för placeringen av skarvdosan? Jag vill få väggen direkt framför arbetsbänken fri för en verktygstavla, så helst jag skulle velat placera skarvdosan under bänken. Dvs på kanske 60-70cm höjd, synlig och åtkomlig men bara om man böjer på knäna. Borde väl vara godkänt?
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Givetvis finns regler, är TS auktoriserad för detta?J jonaserik skrev:
Är väggplatsen viktig kan du gräva upp där kabeln kommer ut och göra en markskarv.
Varför har du 10 kvadratmillimeter, vad sitter det för säkring bakom?
Då detta är i ett garage och ev hamnar under en bänk som mycket väl skulle kunna tänkas få en hylla man kan stoppa in saker som skulle kunna skada en skarvlåda skulle jag tänka på att sätta en kraftigare låda än bara det som fixar skarven. Och även sätta ett extra skydd över kabeln.
J jonaserik skrev:
Kopplingen ska vara inspekterbar. Och så måste man vara auktoriserad eller jobba inom ett egenkontrollprogram.J jonaserik skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Frågan är vad du tänker skarva med för slags klämma? En 10 mm² kraftkabel skarvar man inte med sockerbitar. Den A-box jonaserik länkar till har rejäla plintar och är enkel att jobba med som ger en tillförlitlig förbindning. Finns t.ex på elbutik.seA aplerod skrev:
Metall krävs inte bara för att elcentralen är i metall. Man väljer plast eller metall utifrån yttre påverkan (miljön).A aplerod skrev:
En elektriker skulle inte gilla den placeringen pga den knä- och ryggböj som krävs, men det får gå. Man ska ju inte rota i den dosan på 20 år.A aplerod skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden