Jag håller på att såga hål i golvbjälklag och tak upp till kallvinden för att dra en imkanal. Det blir 125 mm spiro med 30 mm nätmatta för brandskyddet (enligt brandskyddsklass EI15) Om jag har försått saken rätt så är imkanaler rensningspliktiga.
Mitt problem är att kanalen kommer att komma upp på vinden väldigt nära yttertakets insida. Jag hade planerat för en 90-graders böj med renslucka i kröken, men inser nu att det är helt orimligt att rensa något rör därifrån. Det är helt enkelt för trångt för den stackare som skall rensa.
Frågan är -måste man placera rensluckor i alla böjar, eller är rensningsutrustningen så flexibel att man kan sätta renskanalen var som helst?
Jag skall försöka åstadkomma en bild på hur jag hade tänkt mig.
Mitt problem är att kanalen kommer att komma upp på vinden väldigt nära yttertakets insida. Jag hade planerat för en 90-graders böj med renslucka i kröken, men inser nu att det är helt orimligt att rensa något rör därifrån. Det är helt enkelt för trångt för den stackare som skall rensa.
Frågan är -måste man placera rensluckor i alla böjar, eller är rensningsutrustningen så flexibel att man kan sätta renskanalen var som helst?
Jag skall försöka åstadkomma en bild på hur jag hade tänkt mig.
Redigerat:
Spontant tycker jag att du har konstruerat lite avigt. Det blir i princip omöjligt att hålla efter im kanalen pga två 90-gradersböjar. För min egen del går imkanalen rakt upp genom taket nära ytterväggen. Nu har jag iofs fläkt inne i köksfläkten och ej separat.
Jag tycker att du ska konstruera så att du låter imkanalen går enbart vertikalt och att den går igenom yttertaket den kortaste vägen. Det finns fläktpaket/takfläktar som monteras ovanpå yttertaket som borde funka för dig. Nackdelen är att el måste dras upp ovan yttertaket. Du måste ju iofs ändå mickla med el till din kanalfläkt i din skiss så att det kanske inte är ngn större pilsner för dig.
Jag tycker att du ska konstruera så att du låter imkanalen går enbart vertikalt och att den går igenom yttertaket den kortaste vägen. Det finns fläktpaket/takfläktar som monteras ovanpå yttertaket som borde funka för dig. Nackdelen är att el måste dras upp ovan yttertaket. Du måste ju iofs ändå mickla med el till din kanalfläkt i din skiss så att det kanske inte är ngn större pilsner för dig.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
OK, så får det bli. Kanske tar jag helt enkelt och löser det på traditionellt sätt med en konventionell köksfläkt. Jag gillar inte bruset från köksfläktar bara. Därav micklet med kanalfläktar på vinden. Nu kan jag komma vidare i bygget. Tack!
/Mattias
/Mattias
Har du valt en kanalfläkt som är gjord för imkanal är den rensbar i sig och i dom flesta fall blir imkanalen tillgänglig genom kanalfläkten.
häromkring godkänner åtminstone sotaren en sådan kanalfläkt som renslucka till den horisontella delen av kanalen.
häromkring godkänner åtminstone sotaren en sådan kanalfläkt som renslucka till den horisontella delen av kanalen.
En tanke har slagit mig varje gång jag rensar im kanaler, och det är varför sotaren vill ha rensluckor i varje jävla krök som finns. Den utrustningen vi använder klarar ju lätt tre 90 böjar, mest vid den fjärde det börjar bli trögt att skjuta in viskan.
Måste ju finnas nån praktisk lösning på varför det måste finnas rensluckor så tätt.
Eller är reglerna nåt som lever kvar från tiden före jesus sket i trasor?
Är det nån aspekt jag inte tänkt på?
Nån som har nån ide?
Måste ju finnas nån praktisk lösning på varför det måste finnas rensluckor så tätt.
Eller är reglerna nåt som lever kvar från tiden före jesus sket i trasor?
Är det nån aspekt jag inte tänkt på?
Nån som har nån ide?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden