Hej!
Vi bygger lösvirkeshus och kommit till halvvägs, så nu är det dags för inneväggar och badrummen, byggfirman som bygger åt oss har nu börjat sätta in vanliga gipsväggar i badrummet, men jag och kvalitetsmannen säger att det ska vara våtrumsgips, iallafall runt dusch och badkar och en meter därifrån.
Byggfirman säger att de istället kör "Tarkett dray" helsvetsad som fuktskydd (OSB skiva + gips + helsvetsad matta) och säger att detta är minst lika bra om inte bättre än våtrumsgips. Vad är det som gäller? Har vi rätt eller har byggfirman rätt? Var står det isåfall skrivet att det ska vara våtrumsgips eller att helsvetsad matta fungerar lika bra, byggfirman kommer inte att ge sig om jag inte kan peka på någon skriftlig bestämmelse.
Tack på förhand!
/Rexus

Om de är anslutna till GVK är det fullt tillåtet att använda kartonggips.

Som du redan fått svar så handlar det om vilken anslutning byggfirman har. En firma ansluten till BKR skall uppfylla deras krav och har andra regler för fuktspärr etc.

GVK är inte på något sätt lägre utan jag håller med byggfirman att deras lösning är minst lika bra som våtrumsgips med fuktspärr och kakel. Från oss försäkringsbolag får du inga problem iaf om firman är ansluten till GVK och följer deras och tillverkarens anvisningar

MVH Lorant

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.